14. listopadu 2017

NAKUPUJEME: Rýže - Královna mezi sacharidy

Rýže je jednou z nejdůležitějších obilovin, protože poskytuje potravu téměř polovině světa. Je jí údajně více než 8000 druhů. Pochází z jižní a jihovýchodní Asie a Afriky. Jedná se o bylinu, na které vyrůstají semena v podobě zrn. Ty se sbírají a zpracovávají tak, že výsledkem je rýže, kterou známe běžně z obchodů.


DŮVODY PROČ JÍST RÝŽI

  • Je lehce stravitelná a nenadýmá
  • Neobsahuje lepek ani cholesterol
  • Rýžový sliz zmírňuje průjem
  • Snižuje krevní tlak
  • Posiluje imunitní systém
  • Slouží jako základ při budování svalové hmoty
  • Vývar z rýže pomáhá při vysokých teplotách a zánětech
  • Rýže obsahuje 8 esenciálních aminokyselin
  • Rýže podporuje vylučování vody a zplodin metabolismu přes ledviny


DRUHY RÝŽÍ

  • Arborio - krémová kulatozrnná rýže
  • Basmati - dlouhozrnná rýže s oříškovým nádechem
  • Jasmínová - žlutohnědá barva, lepivá
  • Rudá - červenohnědá barva, krátkozrnná, ořechová vůně
  • Divoká - semena vodní trávy
  • Carnaroli - krátkozrnná, buclatá
  • Natural . přírodní nebroušená a neleštěná rýže


BÍLÁ RÝŽE

Bílá rýže je rafinovaná a na vitamíny obecně velmi chudá. Čtyři pětiny hmotnosi rýžového zrna obsahují sacharidy ve formě škrobu. Neměla by tvořit základ stravy, kvůli nedostatku důležitých vitamínů a minerálů. 

Doporučuje se jí kombinovat s potravinami bohatými na vitamín B1 - olejnaté ořechy či luštěniny ale také s potravinami bohatými na vitamín C, což snižuje (převážně v zemích Asie) riziko anémie. Zdraví prospěšná je rýže kombinovaná se zeleninou a pokapaná citronem. 


ČERVENÁ RÝŽE

Je skvělým zdrojem vitamínů B1 a B2 ale také vitamínu E, vlákniny, železa a vápníku. Jedná se o neloupanou rýži, která si zachovala spoustu cenných látek.Vaří se mnohem déle, než ostatní druhy rýže a ne každému chuťově sedne. Nedá se tak úplně rozvařit ale pokud jí předem namočíte (já osobně to vidím přes noc), dosáhnete ideální konzistence a také zkrátíte jinak dlouhou dobu vaření.

Mezi účinky červené rýže patří vyšší obsah tuku, antioxidantů, podporuje růst nehtů/vlasů/kostí, podporuje funkci ledvin. Je zdrojem vlákniny a společně s vápníkem a hořčíkem pomáhá udržovat zdravé kosti a zuby.

RÝŽE BASMATI

Rýže Basmati je nejoblíbenější rýží vůbec. Je to nejušlechtilejší odrůda rýže, která se pěstuje na úpatí Himalájí. Prodává se až zhruba za dva roky po sklizni - rýže krásně vyschne, tudíž má minimální obsah vody v zrnech a proto se vaří kratší dobu. Má nižší glykemický index a je vhodná pro diabetiky a sportovce.

Obsahuje fosfor, omega 6 mastné nenasycené kyseliny, hořčík, draslík, vápník, zinek, vitamín B, E, kyselinu listovou apod.

Mezi její účinky patří odkyselování organismu, snižuje vysoký krevní tlak, podporuje trávení a odbourává plynatost a křeče.


NATURAL RÝŽE

Přírodní rýže, která si zachovává veškeré hodnotné látky a minerály. Zpracovává se pouze prvním loupáním, kdy se z ní odstraví nestravitelná slupka. Jedná se tedy o rýži celozrnnou, která se vaří mnohem déle, než jiné druhy a také je lepší jí nechat namočenou přes noc.

Je bohatá na draslík, má vysoký obsah vlákniny a podporuje detoxikaci organismu. Je také velmi bohatá na kalium, které reguluje obsah vody v těle.


VARNÉ SÁČKY?

Zde je to na Vás a Vašem pohledu. Já v tom vidím zbytečný "odpad" navíc a hlavně plast. I když nemám problém péct v silikonových formách, tak mi varné sáčky na rýži docela vadí. Většina těchto rýží je navíc předvařených - předvařené rýže mají až dvojnásobně méně živin a minerálních látek.


JAK JE TO S TOU PARBOILED RÝŽÍ?

Parboiled rýže, která je upravena parou ještě před vlastním loupáním. Výsledek je takový, že se část hodnotných látek ze slupky, přesune do zrna. Takže se jedná sice o rýži loupanou, ale obsahuje dvojnásobné množství hodnotných minerálů a vitamínů. Také na ní můžete narazit pod názvem "vaporizovaná".


JAK RÝŽI VAŘIT?

Rýže by se měla vždy pře vařením přopláchnout. Ideálně by měla být dokonce až 2 hodiny předem namočena - což urychlí vaření, zlepší stravitelnost ale také se odplaví nevhodné látky.

Flo, z Kuchařky pro dceru, doporučuje propláchnutou rýži minutku opéct na rozpáleném oleji. Následně jí zalít odměřeným množstvím vody (dle množství rýže), osolit a vařit zvolna pod pokličkou přibližně 15 minut.




DALŠÍ INFORMACE

 

Žádné komentáře:

Okomentovat