11. září 2018

ČTEME: Můj brácha Tornádo

Když jsem byla oslovena autorkou Petrou Štarkovou, jestli bych nechtěla její knihu k recenzi, tak jsem si ji nejdříve vyhledala na internetu, protože jsem vůbec nevěděla o koho vlastně jde, ale nakonec jsem neváhala ani na minutu a hned jsem psala, že mám rozhodně zájem.

Petra se totiž, nejen v této knize, věnuje poměrně aktuálním tématům dnešní doby, se kterými přicházíme téměř denně do styku, ale nevěnujeme jim tolik pozornosti. Většinou je známe jen okrajově, často pouze z vyprávění, ale ne už reálně.

Jedná se o témata, či "problémy", které nejsou poznat na první pohled.




Kniha Můj brácha Tornádo vyšla letos v květnu a je o rodině se dvěma sourozenci - Julií a Jonášem, která se na první pohled zdá být úplně normální rodinou, ale není tomu úplně tak.

Julie vlastními slovy vypráví příběh o náročném životě se svým bratrem Jonášem, se kterých chodí dokonce i do stejné třídy a to i přes to, že je Jonáš starší. O tom, jak ji někdy štve nebo zlobí, ale stejně se mají rádi. S Jonášem je život krapet těžší. Není obyčejným klukem, má totiž ADHD.




Julie se také se zpovídá o tom, jak to má doma těžké, protože Jonášovi všechno projde bez potrestání, ale ona musí doma kmitat a poslouchat. Pomalu všechno schytá za něj a sama dostane vynadáno.

Jonáš má ve škole jeden problém za druhým, provokuje, zlobí ostatní spolužáky, odbíhá od jedné věci ke druhé a také hodně zapomíná. Věčně si nezapíná aktivku do školy, ze které se mu mohou ztrácet různé věci. Neposedí a neustále mu padá něco z rukou.

Jednou se takhle přetlačovali u notebooku až společně s notebookem i hrnkem plným šťávy spadly a dopadlo to tak, že jim byl notebook oběma zabaven na celý týden.




Co se ale stane, když se Jonáš zapojí do školního atletického týmu a zkusí svojí rychlost a zbrklost využít trochu jiným směrem? Změní se něco? Jak to vůbec celé dopadne? A proč se mu vlastně říká Tornádo?

To už nechám v utajení, protože kniha opravdu stojí za přečtení :-).




Na konci knihy získáte základní informace ohledně ADHD

  • Co je to ADHD
  • Výskyt a četnost
  • Dříve a nyní 
  • Jak ADHD vzniká
  • Jiné příznaky
  • Jak se pozná ADHD
  • Dá se ADHD léčit?
  • Několik tipů (9), jak můžete pomoci dětem s ADHD
  • Kde najdete pomoc?
  • Pracovní listy (tématicky ke knize)




DOPORUČENÝ VĚK

Knihu jako takovou bych doporučila dětem na základních školách, klidně od první třídy. Tam už z mého pohledu začínají mnohem více vnímat chování svých spolužáků a ostatních žáků školy.

S problematikou ADHD bych, ale určitě seznamovala už mnohem dříve, pokud byste s nějakým takovým dítkem přišli do styku třeba ve školce nebo v některém z dětských kroužků.

Je potřeba (nejen) dětem vysvětlit, že takové dítě není zlé, jen nedokáže udržet pozornost, je zbrklé, často jedná neuváženě protože si tu danou věc nestihne rozmyslet a má problém setrvat v klidu.




ZÁVĚREM 

Kniha mě moc bavila a určitě si ji ráda přečtu znovu. Čte se jedním dechem, plynule a je psána  jako kdyby byla doslova ze života. Je krásně formulovaná, navazuje a dává smysl. Jen obrázky jsou kolikrát až na druhé straně, takže nenavazují s textem, ale to není nic, co by četbu nějakým způsobem rušilo.

Čtenář jednoduše pochopí souvislosti a proč se co tak děje. Také zjistí, že dotyčný za své chování nemůže, že to nedělá schválně a že ho to mnohdy taky mrzí.

Do příběhu jsem se doslova vžila. Jonášovi jsem moc fandila ve všem, do čeho se pustil a závěr knihy mě dojal. To se vážně povedlo :-).

Nejedná se o těžší případ ADHD, který by případně mohl komplikovat styk s dalšími dětmi, ale z mého pohledu se jedná o takový ten nejčastější.




MÁ TO HÁČEK

Můj brácha Tornádo je kniha, která se řadí mezi knihy z řady "Má to háček".

Knihy z této řady pomáhají dětem a rodičům s řešením životních problémů a složitých situací. Knížky tak mohou být inspirací i povzbuzením všem čtenářům, kteří se s nějakým háčkem musejí vyrovnávat - ADHD, Autismus, Rozvod.


O AUTORCE

Petra Štarková je psycholožka, spisovatelka a autorka knih pro děti. Mimojiné je také externí autorkou časopisu Psychologie dnes.

Psaní je jejím největším koníčkem a její kniha Jak to chodí v lidské hlavě, je dost možná jediná knížka o psychologii určená dětem.


Knihu Můj brácha Tornádo zakoupíte na oficiálním eshopu nakladatelství Albatros přímo ZDE.


Cena: 203Kč

Žádné komentáře:

Okomentovat