4. listopadu 2018

HRAJEME SI: Jednoduché třídící aktivity s pinzetou a paletkou 3x jinak

Včera jsme se účastnili Lampionové slavnosti botanické zahrady v Bečově nad Teplou, kde holky plnily různé úkoly na strašidelné stezce. 

Jedním z nich bylo také třídění pinzetou, kdy bylo za úkol z misky rýže vytřídit "netopýry" v podobě na černo nabarvených těstovinových mašlí. To Klaudinku chytlo takovým způsobem, že jsme ji nemohli odtrhnout a třídila opravdu do poslední mašle.

Hned mě napadlo využít pomůcky, které mám díky spolupráci s eshopem samostatne-dite.cz a připravila jsem 3 druhy různých aktivit, které jsou jak pro malé děti, tak i pro větší - potřebovala jsem něco, co bude jak pro Klaudinku (5 let), tak i pro Sofinku (2 roky).




TŘÍDÍME BAREVNÉ BAMBULKY

Sada bambulek má tu nevýhodu, že v ní není vždy stejný počet stejně velikých bambulek ve stejných barvách. Takže to pro tuto aktivitu chce trochu improvizovat a vybrat stejně veliké bambulky v jedné barvě, aby se dítě lépe soustředilo čistě na barvu a nevnímalo, že je každá bambulka jinak velká.

Třídění barev děti kolem 2. roku už docela zvládají, takže jde spíš o ten špetkový úchop a procvičování jemné motoriky. A pokud nebudou chtít pracovat s pinzetou, necháme je pracovat růčo strůčo :-).

Připravíme si montessori tácek, bambusový košík, bambulky, kousky krepáku na označení kalíšků, paletku ve tvaru květiny a pinzetu. To vše dáme připravené na kobereček a dohlížíme na to, aby dítě s pomůckami pracovalo vždy zleva do prava.




Nejdříve jsem připravila od každé barvy pouze jednu bambulku, kterou pomocí malé pinzety dítě přemisťuje do správných kalíšků na paletce.

Můžete použít samozřejmě i jakoukoliv jinou pinzetu, kterou máte zrovna doma a se kterou dítě může jednoduše pracovat. Tato malá je trochu náročnější na zmáčknutí a je potřeba vynaložit více síly.




Pokud je dítě v první aktivitě úspěšné a chtělo by v ní i nadále pokračovat dále, přidala jsem ještě více bambulek na třídění. Záleží kolik kusů stejných velikostí máte v té Vaší sadě, podle toho aktivitu připravit.

Aktivitu můžete vyzkoušet i s mnohem menšími bambulkami :-).



TŘÍDÍME BAREVNÉ TVARY

Pro tuto aktivitu jsem využila Sofinčinu velmi oblíbenou hru Grabolo 3D, ze které jsem vybrala malé tvary vhodné pro třídící paletku a snadno uchopitelné malou pinzetou.

Zvolila jsem tedy panáčka, prase a auto všech dostupných barev. V tomto případě jsem růzonorodost tvarů a velikostí už tolik neřešila, protože se jedná spíše o formu hry.

Opět si připravíme montessori tác, bambusový košík na tvary, paletku, kousky krepáku na označení kalíšků, pinzetu a využijeme i kostku ze hry Grabolo 3D.




Buď necháte dítě třídit čistě podle barev, nebo si aktivitu zpestříte házením kostky, kdy podle barvy, která zrovna padne, dítě správně vybere barvu a vloží na správné místo.




Můžete ale také ze začátku nejdříve využít jen jeden tvar a až pokud bude dítě úspěšné a bude chtít v aktivitě pokračovat i nadále, tak ji rozšířit dalšími tvary :-).




TŘÍDÍME KORÁLKY

Tato aktivita je už přímo čistě pro Klaudinku a to by člověk nevěřil, jak ji to v 5 letech chytne :-).

Dřív jsem vyráběla bižuterii, tak jsem sáhla do svých korálkových zásob a vybrala 7 korálků 7 různých barev. Stížila jsem ji to podobnými barvami, které jsou v šeru na první pohled hůře k rozeznání, ale dají se odlišit tvarem.
 



Schválně jsem vybrala od každé barvy 7 korálků, aby v kalíšku vznikla kytička :-).




POUŽITÉ PRODUKTY


Bambusový košík mám jiný. Nepamatuji si, kde jsem k němu přišla, ale na eshopu najdete různé druhy bambusových košíků, které podobné aktivity krásně doplní. 


ZÁVĚREM

Doufám, že se Vám tyto jednoduché tipy na třídící aktivity líbí a že je třeba co nejdříve vyzkoušíte.

Jsou to takové improvizace, které jsem vymýšlela včera v noci abych Vám je na dnešní den mohla připravit di článku. 

Začíná chladné období, kdy tipů na domácí aktivity není nikdy dost, tak se budu snažit pravidelně inspirovat, i když válení v posteli taky není vůbec na škodu :-D.

Krásný zbytek víkendu!

Žádné komentáře:

Okomentovat