5. listopadu 2018

UČÍME SE: Prvouka 1 - Pracovní učebnice

Nedávno jsem pro Vás recenzovala úžasnou pracovní knihu Rozvoj řeči, určenou předškolákům, která sklidila neuvěřitelné ohlasy a jsem z ní stále nadšená. 

Stejně tak vyšla další úžasná pracovní kniha nebo spíše učebnice, která je určena pro žáky prvních ročníků základních škol a kterou Vám moc ráda představím v dnešní recenzi. 

Doufám, že sklidí stejný úspěch, protože je též naprosto úžasná a moc se povedla :-).




Už z titulní strany poznáte, že ji ilustrovana má milovaná Andrea Popprová, takže jsem si byla jistá, že to bude prostě pecka!


ÚVOD

V úvodu se dozvíte, že se autorky při vytváření knihy inspirovaly prací zkušených českých učitelek a učitelů a také trendy které se do výuky prvouky prosazují v zahraničí.

Do této učebnice mohou děti psát, kreslit, vlepovat samolepky a knížka jim zůstane jako záznam jejich zkoumání a objevů.

Ješitá na míru dětem, které se na začátku první třídy teprve seznamují s písmeny, co nejvíce toho proto sděluje obrázky. Text se objevuje nejčastěji velkými písmeny v nadpisech a popiscích jednotlivých obrázků. Autorky by chtěly textem jednak podnítit děti, které zatím nečtou, aby si uvědomily funkci textu a byly motivovány číst ale podpořit také začínající čtenáře.

Spodní lišta je určena vyučujícím a rodičům, aby věděli jak s konkrétní stránkou pracovat.

Cílem je, aby se děti už v první třídě naučily zkoumat, pozorovat, klást si otázky a zaznamenávat své objevy. Také zapojit i další smysly - čich, hmat, sluch, chuť.

Za důležitou pro práci v prvouce považují základní výbavu, jako je lupa, metr nebo pravítko, kádinka, váha a další. Děti si s těmito nástroji práci rychle osvojí a přistupují pak ke zkoumání s velkou samostatností.


OBSAH

  • Moje škola
  • Moji spolužáci
  • Zkoumáme rostliny
  • Kde bydlím
  • Jsem chodec
  • Moje rodina
  • Nákupy
  • Z čeho jsou věci kolem nás
  • Zvířata a rostliny kolem nás
  • Člověk a čas
  • Sledujeme lidské tělo
  • V lese
  • Závěr
  • Roční období (pracovní listy)

Obsah učebnice je opravdu rozsáhlý, proto jsem vypsala jen hlavní kapitoly.

Čeká na Vás více jak 60 různých aktivit všeho druhu.


POUŽITÉ IKONY

S těmito ikonami se budete setkávat ve spodní části každé strany.




CO SE DĚJE VE ŠKOLE/KDO PRACUJE VE ŠKOLE

Já mám osobně mnohem radši knihy, kde je minimum texu. Dá se u nich krásně povídat a rozebírat každý detail, který dítě na obrázku uvidí.

Dole na spodní části stránky máte tipy, jak s touto aktivitou pracovat dál.

Řekněte si s dětmi kde je šatna a proč je právě tam? Kam mohou vést dveře z laboratoře? Dále můžete procvičovat pojmy vpravp/vlevo, nad/pod, přízemí/1. patro/2. patro apod.

Do prázdného okénka můžete nakreslit vybavení místnosti, kterou si sami vymyslíte.




PRAVIDLA NAŠÍ TŘÍDY

Každá třída má svá pravidla.

Na obrázku je určitě něco špatně a děti mají za úkol zakroužkovat vše, co je podle nich ve třídě v nepořádku.

Dále si můžete povídat o tom, jaká pravidla má Vaše třída, co znamenají a jestli je máte někde vypsaná a hlavně, jestli se Vám je daří dodržovat :-).




LISTNATÉ STROMY/JEHLIČNATÉ STROMY

O stromech je v učebnici více stran, ale to bych měla recenzi opravdu nekonečnou, proto jse vybrala jen tyto strany s listy stromů - listnatými a jehličnatými.

U listnatých stromů děti dokreslují listy a žilnatiny. Také můžete v okolí Vašeho bydliště nějaký listnatý strom najít a v učebnici si ho označit. Dále můžete prozkoumat plody stromů, které v sobě uktývají semena, z nichž mohou vyrůst nové rostliny. Nakonec můžete plod spojit čarou s konkrétním stromem.




U jehličnatých stromů děti dokreslí druhou polovinu stromů a na procházce s nimi můžete nasbírat šišky, které následně prozkoumáte třeba tak, že je zkusíte ponořit do vody. Co se s nimi stane? Dále v učebnici můžete označit, které stromy jste na procházce potkali.




V OBCI

Další skvělá dvojstrana obrázků a děje, o kterém se dá povídat snad donekonečna.

Zde se seznámíte s Matyášem a Katkou, kterým zkusíte vybrat tu nejbezpečnější cestu domu. Jejich domov poznáte podle tečky stejné barvy, jako mají oblečení.

K této dvojstraně můžete využít i figurku z nějaké hry a zkuste plnit úkoly. Například zavést Matyáše cestou ze školy na poštu, kam musí donést dopis. Katku doveďte do obchodu, je potřeba koupit mouku. Popisujte celou trasu kudy půjdou.




CO MÁME BLÍZKO A CO DÁL

Tohle Klaudinku hodně baví. Často se nás totiž před cestou ptá, jestli jdeme pěšky nebo jestli pojedeme autem. Tak jsme si společně povídaly o tom, co je blízko a proto chodíme pěšky a co je dál a proto jezdíme autem a do školky jezdíme MHD, protože je taky dál.

Aktivita se dá také rozvést tím, že dítě pojmenuje povolání jednotlivých osob.




OKOLÍ ŠKOLY

Paní učitelka jde s dětmi do parku, pomožme ji děti dovést správnou cestou.

Které děti se nechovají bezpečně a proč? A k čemu mají vůbec děti reflexní vesty? Dokážete na to odpovědět? No a co ještě můžeme používat ke zviditelnění se na chodníku či silnici?

U nás doma frčí reflexní pásky, takže jsme si i v tomto případě hezky spontánně povídaly :-).




RODINY VYPADAJÍ RŮZNĚ

Opět úžasná dvoustrana. Tentokrát o rodinnách v patrovém domě a o tom, jak je každá z nich jiná.

Můžete si postupně rozebrat jednotlivé byty a povídat si třeba také o vybavení, které doma mají a které je třeba i stejné jako to, co máte doma Vy.

Také si můžete popovídat o tom, jak vypadá Vaše rodina, kdo do ní všechno patří a pro zpestření můžete využít i rodinné fotografie.




CO POTŘEBUJEME NAKOUPIT

Nákupy jsou v našem případě s Klaudinkou jedno velké dobrodružství.

Sama si většinou určuje, co budeme vařit, na co má chuť a co všechno musíme koupit. Takže ideálně chodí s manželem nakupovat místo mě :-D.

Tyto seznamy jsou tedy trefou do černého!




BUDUJEME LABORATOŘ/VLASTNOSTI MATERIÁLŮ

Pro budování laboratoře ve třídě je potřeba nalepit do obrázku samolepky vybavení, které je potřeba ke zjištění hned několika odpověďí.

Je pastelka těžší, než kovová propiska? Rozpouští se cukr ve studené vodě? Jak dlouhá může být žížala? A podobně.

Dále Vás čeká zkoumání materiálů a zapisování si do tabulky, jestli je materiál průsvitný nebo průhledný, jestli plave anebo jestli ho přitáhnete magnetem.




TŘÍDÍME ODPAD/ODPAD? SUROVINA!

Třídění odpadu je velké téma, ke kterému by se dítě mělo vést od malička.

Zde s dítětem označíte jednotlivé obaly a zbytky barvou pastelky odpovídající barvě kontejneru, do kterého patří.

Zkuste si s dětmi povídat o tom, co můžeme udělat pro to, abychom po sobě zanechali co nejméně odpadu a jak můžeme odpad dále využít?




HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA

Opět krásná dvoustrana, ke které bude potřeba využít samolepky z přílohy.

Domácí zvířata dolepíte do obrázku hospodářství na místa, kam by nejspíše patřila a zkusíte vysvětlit proč patří zrovna tam. Dále můžete povídat o tom, co konkrétní zvíře jí.




JARNÍ KVĚTINY

Mnohé jarní květiny mají cibule. V cibulích mají uloženy živiny, které jim pomáhají přežít zimu a na jaře začít opět růst.

Vezměte si na vycházku lupu a zkoumejte jarní rostliny hezky z blízka.

Mnoho jarních květin je jedovatých. Víte, které to jsou?




DENNÍ ČINNOSTI

Velký ciferník s hodinami a spousta aktivit. Můžete spolupracovat s figurkou a podle vyprávění učitele nebo rodiče figurku přemisťujte na správné místo.

Dále je potřeba očíslovat jednotlivé činnosti tak, jak jdou za sebou. A víte vy vůbec, kolikrát se otočí zeměkoule dokola od rána do rána? :-)




KOLIK JE HODIN/ČTVRT, PŮL, TŘI ČTVRTĚ, CELÁ

Mami? A v kolik přijde táta? A kdy to bude? A kolik je hodin?

Jo, tak s tim se potýkáme už nějakou tu chvíli, takže jsou u nás hodiny aktuálním tématem. Klaudinka je totiž děsný tatánek a bez manžela moc nevydrží :-D.

Jenže v dnešní moderní době jsou všude možně pouze digitální, takže je potřeba nejdříve pořídit klasické hodiny pro lepší přehled. Ten má ve školce, ale zatím ne doma.

Na velkém ciferníku se vybarví ručičky i čísla. Všimněte si, kde je velká ručička, když hodiny ukazují celou. No a dále se zaměříte na menší jednotky a to konkrétně kolik je čtvrt, půl, třičtvrtě.



NAŠE TĚLO

Opět parádní dvojstrana!

Nejdříve se vybarví obrázek podle nápovědy, následně si procvičíte názvy prstů a podle barevné nápovědy jednotlivé prsty vybarvíte.

Na druhé straně doplníte, kde je břicho, hlava, krk, hrudník a záda. Také ve spodní části strany doplníte na správná místa šipky




SKRYTÝ ŽIVOT V LESE

Vypravili jsme se do lesa pozorovat zvěř. Les byl tichý a nikde nikdo. všimli jsme si jen několika podezřelých věcí, jako například rozryté půdy a ohryzaných šišek. Pod stromem byl vchod do nory a na zemi rozházené peří. Poznáte, která zvířata zde žijí?

Opět práce se samolepkami, které se nalepí na vhodná místa na obrázku.




PRÁCE V LESE

Jak se lidé starají o les? Proč se v lesích kácí stromy? Které stromy se kácí? Jaký je rozdíl mezi lesníkem a myslivcem? Proč se mladé stromky chrání ohradami?

To je hromada otázek, na které je potřeba získat odpověď 
Nakonec můžete očíslovat jednotlivé práce v lese podle popisků.
PŘÍLOHY - SAMOLEPKY

Na konci knihy narazíte na průhlednou obálku, která obsahuje dvě strany samolepek, se kterými budete v učebnici postupně pracovat :-).




ZÁVĚREM

Musela bych nafotit celou knihu, jak je skvělá! Tak jsem se snažila vybrat aspoň to, co mě zaujalo ze všeho úplně nejvíce. Jinak je opravdu doslova nadupaná činnostmi a závidím těm malým školákům jaké mají parádní učebnice :-).

Co se týče příručky pro učitele, tak ta neni k práci s učebnicí vyloženě nutná.

Autorům a ilustrátorce klobouk dolu za tak precizní práci!


Pokud se Vám učebnice zalíbila natolik, že ji budete chtít mít doma, mrkněte na webové stránky nakladatelství Fraus přímo SEM.


Cena: 119Kč

Žádné komentáře:

Okomentovat