5. února 2024

UČÍME SE: Fufi a její kamarádi - Cvičení pro rozvoj řeči

V různých naučných a vzdělávacích pracovních listech se vyžívám, což určitě dle různých recenzí dobře víte a tyhle, tyhle jsou naprostým pokladem, ve kterém s Olivkou ležíme aktivně už několik týdnů. Tyto pracovní listy jsou zaměřeny na rozvoj řeči. Jsou krásně barevné, chytlavé, zábavné a přehledné. Baví děti i dospělé a to je to nejlepší kombo.

Ve spolupráci s nakladatelstvím Portál bych vám je chtěla v této recenzi detailněji představit. Věřím, že si je zamilujete doslova na první pohled. Knížkou děti doprovází liška Fufi s kamarády Emou a Pepou, kteří společně dětem ukazují okolní svět a zábavnou formou pomáhají rozvíjet oblasti, které jsou důležité pro správný vývoj řeči.

Tak se na ně pojďme podívat blíže :-).

 

 

 

OBSAH PRACOVNÍCH LISTŮ

Ač se to vůbec nezdá, leží před vámi naprosto perfektní bichle. Bichle tak našlapaná, že ji ani po několika týdnech nebudete mít kompletně prošlou a stále budete objevovat nové a nové věci a inspiraci pro rozvoj řeči. Na jedné dvoustraně se totiž dokážete zaseknout na pěkně dlouho a tak vám pracovní listy vydrží neskutečně dlouho a když už se vám povede dostat na konec, už si nebudete pamatovat začátek a pofrčíte zase znovu. Každá dvoustrana má jiné zaměření, někdy se opakuje ale liší se tématem - troufám si proto napsat, že jen tak nemohou omrzet a okoukat se.


 

LISTUJEME PRACOVNÍMI LISTY

V tomto listování vám ukážu část z každé dvoustrany. Nemohla jsem si pomoct, jsou opravdu dokonalé, perfektní, prostě wooow! A tak se podíváme na každé téma trochu jinak. Nejprve se podíváme na lesní zvířata a jejich citoslovce. Proberete si jak dělají zvířata na obrázku, jak se zvířata nazývají, kde třeba bydlí a co všechno dalšího na obrázku poznají.


 

V citoslovcích pokračujeme i na další dvoustraně, jen se z lesa přesouváme do města. Co všechno na obrázku vidíte? Co vydává jaké zvuky? Máte ve vašem městě také velký zvon? Jezdí u vás vlak? A co to lítá kolem toho odpadkového koše? Můžete i spočítat okna, zvířata, lidi atd.


 

U popletených zvířátek jsme trávily pěkně dlouhou dobu. Kromě procvičování toho, kdo má selátko, kdo telátko a kdo jehňátko, což se kolikrát pořád plete i prvňačce (achjo), procvičíte také zvuky zvířat z farmy a ukážete si, v čem jsou popletené. Vše můžete procvičit také v hádankách a přidat co které zvíře rádo jí, proč se prase rádo plácá v blátě a mnoho dalšího.


 

Hádanky Olivku taky moc bavily, až mi to dokonce začala vracet a zkoušela mě s vlastními hádankami, což mě naprosto rozložilo :-D. Hádanky jsou jednoduché typu: Čím si házíme? Čím se češeme? Na čem sedíme? Kdo štěká? Čím se zametá apod. Obrázky můžete využít na jednotlivé pojmenování a procvičení slovní zásoby.


 

Dostáváme se také k procvičení pojmů velký malý. Na obrázku si ukážete konkrétní příklady jako například ukaž velký dům, ukaž malé jablíčko a také si popíšete co jsou zdrobněliny - velká houba ale malá houbička nebo velký strom ale malý stromeček. Tahle dvoustrana pro nás byla naopak jen chvilková, protože všechno Olivka s přehledem zvládala.


 

Jakou má Ema a Pepa rodinu? To se dozvíte na následující dvoustraně. Podívejte se i jak bydlí, co všechno u nich doma najdete, dokážete všechno pojmenovat? Jak se nazývají jednotlivé místnosti? Jak vypadá váš domov? Kolik máte místností? Jak vypadá dětský pokoj? Co je položeno na obrázku na stole? Kde jsou brýle? Opět se dá mluvit dlouho a rozebírat každý detail.


 

Tvorba vět vás čeká na dvoustraně léta u vody. Co se děje na koupališti? Kdo je ve vodě? Kdo se opaluje? Kdo čte knížku? Co dělá liška? Kde je slunečník? Jaký je rozdíl mezi deštníkem a slunečníkem? Kdo si kupuje zmrzlinu? Jaké může mít zmrzlina příchutě? Chodíte na koupaliště? Co musíme mít všechno sebou? A tak dále se dá povídat na téma koupání nebo léta u vody.


 

Slovní zásobu budete rozšiřovat opět v lese ale tentokrát přímo s domečky zvířa. Popovídejte si o tom, kdo v lese žije, kdo je všechno na obrázku a koho žijícího v lese na obrázku nevidíte? Roztřiďte každé zvířátko do svého pelíšku. Kdo asi žije v noře a má rád mrkev? Kdo si ve stromě schovává oříšky? Kde všude mohou mít zvířata své domečky? Které jste už viděli na vlastní oči?


 

Ještě zůstaneme u zvířátek v lese a probereme si tentokrát co jedí.Prohlédněte si pořádně obrázek a rozeberte si jednotlivé potraviny. Které jsou vhodné? Které jsou nevhodné? Jaká zvířátka vidíte? Jak se říká místu, kam se nosí seno? Proč nemůžou jíst bonbony nebo hranolky? Nosíte zvířátkům do lesa nějaké krmení?


 

Podzim na chatě může být taky plný zážitků. Co se na obrázku všechno děje? Co dělá Ema? Co dělá babička? Co se vaří v kotlíku? Kdo na nás mává? Co nejraději děláte na podzim vy? A co se děje v přírodě? Jak se mění listy? Co všechno můžeme na podzim sbírat? Na obrázku je mnoho situací, o kterých se dá různorodě povídat.


 

Hledání ztracených věcí - takové luštěníčko pro děti, kde je na obrázku mnoho "vytržených" předmětů z domu a vy máte za úkol je všechny pojmenovat a hlavně najít. Pojmenujte také všechny místnosti v domě a popovídejte si o tom, k čemu jednotllivé místnosti slouží. Také si můžete vyzkoušet ukazování a zároveň procvičování barev či tvarů - například "ukaž něco žlutého" nebo "ukaž něco oválného".


 

Porozumění otázkám si procvičíte v tématu noční výpravy. Co můžete všechno slyšet, když se setmí? V čem se chystají spát? Co se opéká na ohni? Na co ukazuje děda? Čím svítí babička? Co můžete pozorovat, když zhasnou všechna světla? Děti mohou ukazovat prstem a později vše vyprávět a povídat po svém. Byli jste někdy stanovat? Chtěli byste jet stanovat? Co všechno musíte mít sebou zabaleno? 


 

Kreslení na chodník a rytmizace, která je velmi důležitá pro rozvoj fonologického povědomí. Na chodníkujsou různé obrázky, poznáte všechny? Co nakreslil Pepa? Jakou má auto barvu? Vyjmenujte všechna zvířata. Co kreslí Ema? Zkuste slova vytleskávat. Co je to za obrázek? To je autobus. Zkuste vytleskat autobus. A takto pokračujte dokud vás obrázek nechá.


 

Krátkodobou verbální paměť s procvičíte na farmářských trzích. Popište si vše, co vidíte na obrázku a doptávejte se dítěte na další věci. Co všechno za stánky můžete potkat na trzích? Co si na trzích všecno můžete koupit? Vyjmenujte několik věcí a nechte dítko, aby je po vás zopakovalo. Co je ovoce? Co je zelenina? Co prodává vousatý pán? Kolik je na obrázku holubů? A takto rozvíjejte diskuzi dále.


 

V kavárně si procvičíte předložky. Najděte myš, která je na poličce. Najděte myš pod stolem. Najděte myš na kávovaru, za židlí, před liškou. Řekněte, kde všude se myš nachází. Co dalšího na obrázku vidíte? Co si dal Pepa k jídlu? Co si objednala Ema? Co dalšího si můžete v kavárně zakoupit?


 

Fonematické diferenciace při skákání přes potok. Jaké překážky vidíte kolem potoka? Co je na každém kameni za obrázek? Tuha a vedle je duha, pes a vedle je pec, maska a vedle je miska .. až dohopsáte zkuste si vymyslet další slovíčka. Tohle už je složitější a děti často vymýšlejí sice podobná slova, ale kolikrát nedávají smysl, neexistují.


 

Vlakové nádraží nás zaujme geometrickými tvary. Zde budete mít za úkol jednotlivě za sebou vyhledat všechny tvary na obrázku - kolečka, čtverce, trojúhelníky i obdélníky. Znalost geometrických tvarů souvisí s rozvojem matematických dovedností. Vidíte, že pizza je kulatá ale když z ní kousek ukrojíte, najednou vidíte jaký tvar? Dokážete spočítat všechny čtverce?


 

Ráno v mateřské školce a k tomu aekvátní dvojice. Hledání takových dvojic pomáhá dětem rozvíjet logické myšlení, řešení problémů i kreativitu. Co se děje ve školce? Které dítko pláče? Kdo má špinavé tričko? Proč je smutná paní učitelka? Kdo potřebuje štětec? Kdo potřebuje ručník? Kdo potřebuje kapesník? Holka potřebuje štětec, aby .. Kluk potřebuje vidličku, aby .. a takto pokračujte až vyčerpát co nejvíce možností.


 

Popletený kuchař a pojmy nadřazené. Z čeho vaří kuchař polévku? Co bublina, to jeden nápad. Jak se tomu všemu řiká dohromady? Mrkev, paprika, rajče = co je to dohromady? Ano, zelenina! Doplňte také veškeré otazníky v bublinách a vymyslete další slova, která by se do bubliny hodila. Co ještě vidíte dohromady? Nářadí, pečivo, sladkosti .. z čeho se dá uvařit polévka? Může být polévka i sladká? Jaké další skupiny slov ještě vymyslíte?


 

Muzeum a první hláska. Nejdříve se ujistěte, jestli dítko pozná všechna zvířata a následně můžete přejít k vyzkoušení rozpoznání první hlásky. Která zvířata uvidíte v mořském světě? Arktidě? Savaně? A dokonce v pravěku? Na jakou hlásku začíná žralok? Co je tohle za zvíře? Na jakou hlásku začíná? Která další zvířata můžete v muzeu nebo podobných expozicích potkat? A na jaké hlásky začínají?


 

S předložkami na posed. Které zvíře je na houbě? Kdo sedí ve stromě? Kdo sedí na pařezu? Kdo se schovává v listí? Kde je veverka? Kde je myslivec? Kde je králík? Kdo spí vedle kamene? Kdo je pod posedem? Nenechávejte dítě ukazovat "tady" ale podpořte ho tak, aby odpovídalo s předložkami.


 

Jedeme dál, stále máme před sebou ještě mnoho stran a tentokrát se zaměříme na diferenciaci sykavek a to na zřícenině hradu. Každý kamínek u cesty představuje jednu sykavku C, S, Z, Č, Š, Ž. Postavte si na kamínky figurky a podle sluchového rozpoznání říkejte dítku sykavky a nechte ho posouvat konkrétníma figurkama. Posouvá správně?


 

Dovolená na horách a dějová posloupnost. Kam jeli Pepa s Emou na dovolenou? Co tam dělali? V jakém ročním období jeli? Detailně popište posloupnost fotografií a co se na nich přesně děje. Na čem sedí a jedou nahoru? Jak jedou dolu? Co mají na sobě za oblečení?


 

Hledání nesmyslů aneb podivný sen. Co je na obrázku zvláštního? Od kdy má ptáček vrtuli? Banán přece neroste s jablky ani s hruškami! Co to má autobus za kola a proč jede na kolejích? Proč má kolo křídla? Co dalšího nedává vůbec žádný smysl? A jak by to mělo být správně?


 

Hádanky pro ouška v podobě fonematické diferenciace. Kam šel Pepa s Emou? Co tam dělají? Naučte se rozlišovat stejná a jiná slova. Pes x pes, hodí x chodí, tělo x dělo, čaj x čaj, síla x žíla. Vyzkoušejte také pseudoslova, což jsou slova nesmyslná. Tohle už je pro děti těžší a mohou s tím mít problém i prvňáčci, které ještě úplně nemusí umět rozlišovat taková slova.


 

Pustíme se také do úklidu pokojíčku s pomocí ukazovacích zájmen. Zkuste pojmenovat všechny předměty rozházené v pokojíčku. Můžete je spočítat, vyjmenovat jaké mají barvy i tvary a pojmenovat co je TEN a co je TA. Co je tohle? To je náklaďák. Je to TEN náklaďák nebo TA náklaďák? Pokud dítko dokáže samo rozpoznat, může zkusit úplně samo pojmenovávat daší hračky.


 

Odlišnou první hlásku budeme řešit v kuchyni. Nejdříve spoelčně pojmenujte všechny věc v policích, které vidíte na obrázku. Jakmile je všechny pojmenujete zkuste přijít na odlišnou první hlásku. V jedné polici je citron, cukr, kečup a cibule - které slovo tam nepatří? S dětmi si můžete zahrát i hru kdy se podívají na polici na několik vteřin a vy následně polici zakryjete. Kolik věcí si budou správně pamatovat?


 

V parku si popovídáme o protikladech. Co všechno na procházce v parku vidíte? A dokážete pojmenovat všechny protiklady? Co je krátké a co dlohé? Co je hubené a co tlusté? Co je malé a co velké? Co je mladé a co staré? Kolik daších protikladů ještě vidíte? A jaké protiklady vidíte zrovna vy kolem sebe?


 

Na náměstí je ale různých budov. Vidíme cukrárnu, poštu, restauraci. Kdo pracuje na poště? Kdo pracuje v potravinách? Jaké mají uniformy? Jaká další povolání znáte? Jaká povolání mají rodiče nebo babička s dědou? Kdo učí ve škole? Kdo peče chleba? Kdo hasí požáry? Kolik dalších povolání znáte?


 

Žjooova, ZOO! Tady budeme tvořit množná čísla. Nejdříve si ale povíme, jaká zvířata můžeme v ZOO vidět. Která jsou na obrázku a která další můžu být v ZOO. Které je vaše nejoblíbenější zvíře a je nebezpečné nebo si ho můžete pohladit? A jak je to s tím množstvím? Jedna opice, dvě opice. Jedna žirafa, dvě žirafy. Kolik je šedých kyblíků? Kolik je žlutých kyblíků? Kolik je tučňáků?


 

Vyrazíme na výlet za poslední hláskou. Nejdříve si pojmenujeme všechny věci na obrázku, aby je dítko dokázalo pojmenovat správně a aby znalo všechny názvy. Následně nastražíme uši a zaposloucháme se do poslední hlásky. Tady je baterka, zapalovač, spacák, banán, stan. Co ještě chybí? Co dalšího by se mohlo ještě hodit?


 

Naše úkoly aneb časování sloves. Ha! to je zrovna naše téma, protože Olivka doslova propadla plánovacímu kalendáři. V horní části obrázku jsou úkoly, které děti musí splnit a ve spodní části jsou úkoly, které se již splnily. Co za úkol každý obráek znázorňuje? A jak řekneme vstávat celou větou, když je to už hotovo? Máte doma taky nějaké úkoly? A co všechno máte za povinnosti?


 

Indiání nás zavedou ke sluchové syntéze slov. Na straně s obrázkem jsou vyvěšena různá slova, která představují jakoby ndiánská jména, která se tento večer budou rozdávat. Jednotlivá slova na obrázcích řekněte po hláskách a dítě má za úkol poznat, které slovo jste právě řekli. Pokud tento úkol bude dítko bavit, můžete využít obrázky z pexesa nebo si vyrobit další do zásoby.


 

Slovní zásoba v podobě ročního období. Povídejte si o tom, jak se mění příroda v průběhu celého roku a povězte si o všech čtyřech ročních období. Čím se odlišují? Jak je od sebe rozeznáme? Jaké svátky slavíme v jakém ročním období? Kdy chodí Mikuláš? Kdy jsou Velikonoce? Kdy se jezdí hodně na výlety? Jaké roční období máte nejraději a proč?


 

Dědečkovo historky aneb vyprávění příběhů a rozvoj naratvních schopností. Podle obrázků, které jsou očíslovány, vyprávějte příběh, který vás napadne. Co se asi dědovi stalo? Co si zabalil do batohu? Co zapomněl v lese? Co babička dědovi vařila? Co dědu probudilo ze spánku? Vyzkoušejte s dítkem, jestli správně obrázkům a příběhu porozumělo.


 

Malované čtení v podobě závěrečného dobrodružství. Kdo by nemiloval malované čtení. Naše holky baví pořád všechny tři bez ohledu na to, že nejstarší je už deset let. Pojďme si spolelčně převyprávět cellý příběh a zkusme si zodpovědět závěrečné otázky. Vzpomenete si, co pozorovali na obloze? Jaké zvířátko bylo Fufi? Jak se jmenovaly děti? Co se vám v celé knize líbilo nejvíce?


 

ZÁVĚREM

Uff ty bláááho, to jsem si zase dala recenzi. Když já si kolikrát nemůžu pomoct a musim vám ukázat co nejvíc, protože se mi do rukou dostanou takový nádhery až se musím podělit a přesvědčit vás o tom, jak jsou parádní a že je taky potřebujete. Tolik muziky za tak málo peněz.

Tohle je veledílo, které u nás nemá smysl uklízet do knihovny. Veledílo, které máme neustále po ruce, protože se do něj zamilovala naše čtyřletá Olivka. Něco z knihy je na ní ještě těžké, přeci jen ji jsou 4 roky poměrně čerstvě, ale spoustu věcí už si ovládá a vypráví sama a k mnoha věcem se ráda vrací - že řešíme neustále domečky zvířat v lese, to jí nevadí, protože jí tak moc baví.

Kniha vznikla především pro děti a vývojovou dysfázií, ale také pro ty, které mají menší slovní zásobu nebo obtíže ve zrakovém či sluchovém vnímání anebo pro ty, kteří jen potřebují podpořit a motivovat ke komunikaci. Užijete si ji společně s dětmi nejen ve školkovém věku, ale i se staršími, pokud to potřebují. Za mě další poklad, u kterého musím tleskat od první stránky. Klobouk dolu!



 

Pokud vás tyto pracovní listy s názvem Fufi a její kamarádi zaujaly a chtěli byste je svým dětem nebo přímo do mateřské školy pořídit, najdete je na eshopu naklaldatelství Portál přímo ZDE.

 

Cena: 229Kč (původně 269Kč)

 

Žádné komentáře:

Okomentovat