Vývoj řeči jako takové je pomalejší než vývoj pohybů a jemné motoriky. Proto se děti znaky učí téměř samy, rychle a dříve než samy začnou mluvit. Je to chytlavé, jednoduché a zábavné. Sami víte, že pokud vám něco jde, tak vás to baví mnohem víc, než když vám něco nejde nebo když jste do něčeho tlačení či nucení. A takhle vidím to znakování já, kor pokud ty děti mají i podporu v rodičích. Jde to pak opravdu samo, snadno a rychle.

Je taky dobré si uvědomit, že spoustu z vás znakuje aniž byste o tom věděli, je to tak přirozené, že znakujete děnně ale vůbec to jako znakování nepovažujete. Když dítěti řekněte „ukaž jak jsi velký“, „udělej pápá“, „pošli pusu“ tak co to je? No přeci znaky! A navíc ty, které se každý z nás učí automaticky už po několik generací.

Klaudinku ale tohle nikdy moc nebralo. Když se vrátim do minulosti a připomenu si, že jsem jí od půl roku učila posunky a zvuky zvířat ale totálně bez výsledků, tak jsem si přišla jak někdo, kdo dítě nedokáže naučit ani „základy“ ale nedocházelo mi, že na to musí přijít nejdřív sama, musí do toho dospět a musí hlavně chtít. Tlačením na pilu se opravdu nic nevyřeší ale tlak okolí je mnohdy silný, hlavně na prvorodičky a člověk je pak opravdu zmatený, jestli něco nezanedbal nebo jestli něco nemohl udělat špatně. Proto se nenechejte ničím rozhodit. Věřte sami sobě a věřte hlavně svému dítěti.

Mně bylo líto, že ostatní děti umí už to a to a Klaudince se nic moc nechtělo, ale postupem času mi došlo, že mám svůj vlastní originál a ostatní ať si trhnou nohou. Když pak v 15 měsících začala znakovat a během prvního měsíce se naučila několik desítek znaků, byla jsem nadšená a radostně jsem si to napsala na zeď Facebooku. No a hned padaly komentáře typu „a neměla by radši umět několik desítek slov?“ nebo „počkej, takhle ti nezačne mluvit vůbec“ ale každá negativní reakce už ve mě nevyvolávala smutek nebo zklamání, ba naopak! Vyvolávala ve mně ještě větší zapálení a „boj“ informovat o tom daném tématu víc a víc, protože kolikrát ty komentáře byly psané z nevědomosti, neinformovanosti a panovaly tam trochu i předsudky.

Spousta lidí si totiž myslí, že se při znakování nemluví, což samozřejmě neni pravda. Při znakování se mluví běžnou řečí bez nějakých specialit, jen se ke slovům dosazují znaky = řekne se slovo a znak zároveň.

PROČ JE ZNAKOVÁNÍ PROSPĚŠNÉ


Přiměje rodiče aby častěji mluvili
Když děti, tedy batolata začnou používat znaky, aby upozornily na věci kolem sebe, dospělí jim hned začnou o těch věcech vyprávět a rozvádí další komunikaci. Například když dítko použije znak KOČKA (ukazování dlouhých vousků), tak rodič hned zareaguje větami „je tam kočička?“, „líbí se ti kočička?“, „ta je ale barevná viď?“ atd. Navíc se děti mnohem snadněji učí, když se hovoří o něčem co je zajímá kor pokud si to sami vybraly.

Posiluje zájem dětí o mluvení
Úspěchy, které batolata zažijí, když se jim podaří se pomocí znaků dorozumět. Uspokojení, které z toho plyne jim zvýší chuť k tomu, aby se naučily dorozumět se efektivněji. Motivuje je to k další činnosti a následnému mluvení. Třeba stejně jako když se dítě naučí lézt, přeci hned neřeknete, že bude líné chodit když leze. Naopak to dítě začíná poznávat další a další možnosti a k chůzi se časem taky samo dopracuje. Stejný vliv má právě znakování na vývoj řeči.

Zvyšuje zájem o knihy
Když si se znakujícím dítětem prohlížíte knížku, dítě je už schopno o věcech, které v knížce vidí hovořit pomocí znaků. Umožňuje mu to zaujmout aktivní roli u čtení než roli pasivního poslouchání. Dítě to víc baví a zajímá ho to. Navíc děti, které baví číst, čtou častěji. Knihy mají pozitivní vliv při  učení se mluvit jednak tím, že je v nich dítě vystavováno více slovům a více povídání s rodiči a také tím, že si o knihách můžou s ostatními povídat.

Podporuje neurologická spojení
Když batole úspěšně použije znak, vytvoří se v mozku spojení mezi buňkami, čímž se vytvářejí a posilují obvody, které pak budou dítěti k dispozici, když se začne učit slova. Znamená to tedy, že většina práce k tomu, aby se dítě naučilo mluvit, je tímto hotova. Například, když dítě znakem vyjádří, že vidí ptáčka a dospělý pokaždé odpoví „ano je tam ptáček“, tak se spojení mezi objektem a slovem, které rodič vysloví, v mozku  upevňuje. Stačí už jen, aby si dítě vytvořilo vlastní verzi toho slova, hned jak jí bude moci vyslovit.


Výsledky testů  průzkumů dokazují, že  se rodiče opravdu nemusí obávat, že znakování negativně naruší jazykový vývoj jejich dětí. Je tomu právě naopak! Znakování napomáhá rozvíjet se v této oblasti. Dokonce je i prokázáno, že znakující děti mají v budoucnu vyšší IQ než děti, které neznakují. Znakování přináší spoustu výhod, které se v budoucnu neztratí. Dokonce se spolu pomocí znaků krásně dorozumí děti, které mají jinou národnost. Znakování je jeden společný jazyk pro celý svět. I když se kolikrát znaky liší nebo si dítě vytvoří své vlastní, i tak je tomu snadnější porozumět. Znakování slouží jako výplň meziobdobí na cestě k verbálnímu vývoji.



PŘÍNOSY ZNAKOVÁNÍ


  • Odbourává frustraci
  • Pomáhá dětem podělit se o svůj svět se svými blízkými
  • Posiluje pouto mezi dětmi a rodiči
  • Pomáhá rodičům vidět, jak jsou jejich děti chytré
  • Posiluje dětskou sebedůvěru
  • Matky znakujících dětí považují své děti za schopnější a vnímavější, což je citově sbližuje
  • Matky znakujících dětí dokázaly lépe vnímat emoce svých dětí
  • Znakující děti se častěji snažily komunikovat se svými rodiči a pociťovaly méně strachu a úzkosti


KDY JE DÍTĚ PŘIPRAVENO ZNAKOVAT


  • Začíná ukazovat na věci kolem sebe
  • Přináší vám hračky či jiné předměty a očekává při tom vaší reakci
  • Začíná mávat na rozloučenou
  • Pohybuje hlavou na znamení souhlasu a nesouhlasu
  • Začíná se zajímat o obrázkové knížky
  • Osvojilo si již několik slov, ale současně existují i další předměty, o nichž by vám chtělo něco sdělit, avšak to neumí.


Nejlepší je začít znakovat věcí, které má vaše dítko rádo a které jsou jeho oblíbené. Může se jednat o jídlo, zvířata, lidi, knížky atd. Pokud se třeba rádo kojí, tak začít znakem kojení nebo mlíčka. Určitě zkuste stále dítko pozorovat jestli si samo nevytváří vlastní znaky, ať je nepřehlédnete a můžete je nadále rozvíjet.

Můj názor je ten, že není potřeba žádného kurzu. Když se do toho člověk dostane a začne se v tom pohybovat, bere všechno automaticky. Sám sebe se snaží rozvíjet a pátrat co dalšího by mohl začít používat.

Já jsem si například z jednoho zahraničního webu stahovala postupně „flash cards“ http://www.babysignlanguage.com/flash-cards/, které si můžete třeba zalaminovat a využívat je jako pomůcku a zpestření. Nebo pouze jako inspiraci pro znaky :-)

Nemusíte znakovat  úplně všechno včetně barev, tvarů, počasí. Znakujte jen to, o co bude Vaše dítě rpojevovat zájem nebo to, co Vám přijde zajímavé a snadno zapamatovatelné.

Pokud se znakovat snažíte a nemáte ještě žádné úspěchy, tak neklesejte na mysli. Ono to přijde až bude dítko samo připraveno. Nikdy na znakování není pozdě, opravdu ne a dítku se to může hodit do budoucna nebo při domluvě s mladšími sourozenci. Což je pak nádhera!


DESATERO ÚSPĚŠNÉHO ZAČÁTKU 


  1. Začněte jen s pár znaky (Vyberte znaky nejoblíbenějších věcí, stačí jen pár do začátku)
  2. Vždy používejte znaky a slova společně
  3. Opakujte slovo i znak
  4. Ukazujte pokud je to možné (Ukazujte konkrétní věci aby si znak dítě spojilo nejen se slovem ale taky s obrazem a vzhledem)
  5. Pomozte dítěti s předváděním znaků (Pomozte dítěti udělat znak ručičkami, pokud máte pocit, že to je potřeba)
  6. Používejte znaky při každodenních aktivitách
  7. Hledejte příležitost k používání znaků
  8. Nebojte se přizpůsobit si znaky
  9. Mějte hlavně trpělivost!
  10. Učte se s radostí a užívejte si to

S ČÍM PRACUJEME MY


  • Máme 8 různých DVD (Baby Signs)
  • 6 různých leporel (Baby Signs)
  • Hudební knížku s CD (Baby Signs)
  • Magnet s přehledem znaků (Baby Signs)
  • Knížku Znaková řeč pro batolata – průvodce pro rodiče


Jelen

Čerpala jsem z knihy Znaková řeč pro batolata – průvodce pro rodiče

Doporučení:

http://shop.gokids.cz/
http://znakovanismiminky.cz/
http://www.babysignlanguage.com/
https://www.youtube.com/watch?v=0s56zSlMAsY (reportáž)
https://www.youtube.com/watch?v=jTdlIwvuzNA&list=PLMpyZ2SpENtgnISU8igLKLOn_wM7La2vJ (ukázka z dvd)

FB skupina Znakování s miminky https://www.facebook.com/groups/152776228839/?ref=ts&fref=ts

Skupina na Modrém koníkovi http://www.modrykonik.cz/group/2452/


Znakování ZDAR! :-)