8. června 2022

HRAJEME SI: Carcassone LOVCI A SBĚRAČI

Carcassone Lovci a sběrači, které bych vám, ve spolupráci s vydavatelstvím Mindok, chtěla v této recenzi představit, jsou další samostatnou hrou ze světa Carcassone, kde se stanete vůdci kmene a lovíte zvěř či rybaříte. Uzavíráte pastviny, lesy, toky a snažíte se ulovit co nejvíce zvěře či ryb, za které získáte další body.

Před několika měsíci jsem psala recenzi na podobě samostatně hratelnou verzi, která byla na téma Safari a můžete se na ni zpětně mrknout ZDE. Každá z nich má něco do sebe a osobně je mám raději, než základní hru zkombinovanou s hromadou rozšíření. Stejně tak se mi lépe hraje s dětmi a osobně v tom mám i lepší přehled.

Tak se na něj pojďme detailněji podívat :-).

 

 

 

OBSAH HRY

  • 78 běžných kartiček krajiny
  • 16 menhirových kartiček
  • 1 startovní
  • 30 figurek lovců v šesti barvách
  • 15 figurek chýší v šesti barvách
  • 24 zakrývacích žetonků
  • 5 destiček s hodnotou 50/100
  • Počítadlo bodů
  • Pravidla hry


 

PRAVIDLA HRY A NÁVOD

"Oblast kolem dnešního města Carcassone s jeho mohutným hradem byla osídlena již před tisícovkami let. Tehdejší obyvatelé lovili zvěř, chytali ryby a sbírali lesní plody, aby si zajistili každodenní obživu. Jejich přítomnost dodnes dokazují nádherné jeskynní malby i četné archeologické nálezy."

Tento typ návodů je super v tom, že je graficky i barevně odlišený, přehledný a rychle tak najdete, co potřebujete. Detailně jsou popsané řeky, lesy, pastviny, menhirové destičky a jejich použití i konec hry a závěrečné vyhodnocení.

Nejen kapitoly, ale i podkapitoly jsou barevně odlišené odstavci.



 

POČÍTADLO BODŮ

Počítadlo bodů z Carcassone her je celkov velmi praktické a využíváme ho i v jiných hrách, kde je potřeba zaznamenávat body hráčů. Nejvíce ji využíváme v karetní hře Hobiti. Je to deska z pevného kartonu, kde kromě přehledu bodů a stejné tématické grafiky, také najdete přehled bodování konkrétní zvěře.


 

TŘI DRUHY DÍLKŮ

V této hře jsou celkem tři druhy dílků - startovní dílek, běžné dílky krajiny a menhirové destičky, které vám dají vždy nějakoou výhodu.


 

STARTOVNÍ DÍLEK

Startovní dílek poznáte podle tmavého "C". Jako startovní je moc povedený - máte na něm jak začátek toku, navíc s rybou, tak i zvěř a menhirový kámen v lese. Můžete začít hned několika způsoby a všechny z nich jsou z mého pohledu zajímavé.


 

MENHIROVÉ DÍLKY

Kdykoliv uzavřete les, ve kterém se nachází menhirový kámen, vezmete si jeden z menhirových dílků a okamžitě ho zahrajete. Pokud se v lese nachází menhirových kamenů víc, vždy si vezmete pouze jeden a vždy s ho vezme ten, kdo les obsahující menhiry uzavřel.

Na menhirových kartičkách se může objevit například člun z vydlabaného kmene, který vám přinese okamžitě dva body za každé jezero v daném povodí. Můžete narazit také na šamana, který vám z hrací plochy navrátí jednu figurku (ne chýši) aniž byste cokoliv vyhodnocovali. Anebo můžete narazit například na lesní požár, který se vyhodnocuje až na konci hry, a ten zahání všechny tygry.

Menhirový dílek umisťujete vždy maximálně jeden v každém tahu.


 

DESTIČKY KRAJINY

Běžných kartiček je celkem 78 a najdete na nich řeky a jezera plné ryb, pastviny s vysokou zvěří i šelmami, a lesy mnohdy s menhirovými kameny. Graficky jsou moc hezky udělané a osobně mě baví, jak se při hře tvoří nový svět. Potkáte vysokou zvěř, tura, mamuta i šavlozubého tygra.



 

DŘEVĚNÉ FIGURKY

Hráči mají na výběr celkem z 5 barev - žlutá, zelená, modrá, červená a fialová. Každá sada má šest figurek lovců (z toho jednu postavíte na počítadlo bodů) a tři chýše. Chýše se umisťují na řeku nebo jezero a zůstávají na svém místě až do konce hry.



 

ZAKRÝVACÍ DESTIČKY

Zakrývací destičky nebo spíše žetonky (zelené s křížky) slouží k zakrytí již započítané zveře. Využijete je v závěru hry  při vyhodnocování bodů. Je to s nimi přehlednější ale my počítáme vždy bez nich. Při hře s dětmi bych je pro lepší pochopení a přehled hry používala.

 

PŘÍPRAVA HRY

Každý z hráčů si zvolí barvu a položí jednu ze svých figurek na počítadlo bodů. Dále umístíte startovní kartičku doprostřed hrací plochy, oddělíte menhirové dílky od běžných a sestavíte je na hromádky dobře dostupné k rukám hráčů. Na obrázky kartiček nevidíte, vždy si vybíráte náhodně. Hra je připravena, můžete začít.

 

PRŮBĚH HRY

Hru začíná nejmladší hráč (jo, věčná výhoda v každé druhé hře, sakra :-D). Vybere si náhodně kartičku ze základní sady a přiloží ji dle libosti ke startovní kartičce. Může navázat na les, tok či rozšířit pastvinu a následně se rozhodnout kam a jak položí figurku nebo chýši. Pokud někdo z hráčů získá body hned, okamžitě se započítají do tabulky.

Tímto způsobem skládáte krajinu tak, aby na sebe jednotlivé ilustrace navazovaly. Sledujte své kartičky, abyste je přikládali správně a kontrolujte i ostatní, aby se nepřehlédla chyba, která může narušit vývoj celé hry.

Jakmile je řeka ukončena (končí v lese, smyčkou nebo jezerem), za každou kartičku, po které řeka vede, si hráč započítá 1 bod a za každou rybu opět 1 bod. Figurku z uzavřené oblasti si vezme zpátky do své zásoby.

Pokud je uzavřen les, hráč získá za každou kartičku, na které les je, 2 body. Je jedno, kdo les uzavře, body získá ten, který les obsadil. Uzavřením lesa, za který získá body jiný hráč, je výhodné pouze tehdy, pokud nemáte na výběr nic lepšího a můžete tím získat menhirovou kartičku.

Na pastviny se dávají figurky naležato a vyhodnocují se až na konci hry. Do vyhodnocení pastviny se započítává veškerá ulovená zvěř a můžete na nich získat opravdu velké množství bodů. Hlídejte si ale počet figurek ve své zásobě. Jakmile vám dojdou, máte smůlu a nemůžete plnohodnotně hrát.

 

ROZEHRANÁ HRA VE TŘECH HRÁČÍCH

Příklad rozehrané hry ve třech hráčích pro představu, jak vypadá rozložená hra. Veškeré další dotazy a detaily hry se dočtete v pravidlech, kde je vše moc hezky popsáno.



 

KONEC HRY A ZÁVĚREČNÉ VYHODNOCENÍ

Jakmile některý z hráčů položil poslední kartičku krajiny (menhirové nemusíte upotřebit všechny), nastává konec hry a přichází na řadu závěrečné vyhodnocení.

Nejdříve odstraňte z herního plánu všechny figurky, které jsou na neuzavřených plochách, konkrétně na neuzavřených řekách a lesích. Následně se zaměřte na všechny chýše a lovce na pastvinách. Hráč, který má na daném povodí nejvíce chýší, získává 1 bod za každou rybu. Lovcům zaznamenejte body za úspěšně ulovenou zvěř - bohužel může nastat i situace, že budete muset body ubírat, kvůli šavlozubým tygrům.

Vítězí ten, kdo získá největší počet bodů.


ZÁVĚREM

Carcassone Lovci a sběrači vyšli v roce 2002 a následně dlouho nebyli dostupní. Toto je nová verze s vylepšenou grafikou z roku 2020.

Lovci a sběrači se mi líbí o kus víc, než Safari, které ale vládne u naší Klaudinky. Tento typ her mám ráda, protože jsou klidné ve smyslu, že není nutná rychlost, postřeh a cokoliv jiného. Musíte u nich přemýšlet a i když dokáží být protihráči zákeřní, nevadí mi to tolik jako u přímo škodících her.

Tyto samostatně hratelné verze mě baví víc, než klasika ale abych je udržela v paměti pravidly všechny, snažím se je střídat podle nálady. Teď víc frčím na vlně právě Lovců a sběračů, kde se mi moc líbí grafika - především toky s jezírky a rybkami. Hra zabere zhruba půl hodinky a já osobně si u ní hlavu hezky vypnu.

Hra je určena dětem ve věku 8+ ale baví nás i v partě dospělých. V babyclubu jsme měli základní Carcassone s nespočtem rozšíření ale raději sáhneme po této jednodušší verzi. Je to rychlejší a přehlednější, než když je všeho moc. Ale někdo je zase sběratel a hraje základ se vším všudy. Každý si ve světě Carcassone najde to svoje a to je na tom to skvělé :-).

Pokud vás verze Carcassone Lovci a sběrači zaujala, najdete ji například ZDE.


Cena: 619Kč


Žádné komentáře:

Okomentovat