Do školy s přehledem, to bychom si všichni přáli. Ale víte, co by mělo dítě před nástupem do školy všechno znát? Tyto pracovní listy vám v tom pomůžou. V této recenzi bych vám ráda, ve spolupráci s nakladatelstvím Pasparta, představila sadu pracovních listl s metodickým návodem a k tomu pracovní sešit, který obsahuje stejné pracovní listy, jen už k nim nemáte psaný text.
Materiály vychází z nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a zohledňuje požadavky na jednotlivé očekávané výstupy a klíčové kompetence.
Tak se na ně pojďme podrobněji podívat :-).
SADA PRACOVNÍCH LISTŮ S METODICKÝM NÁVODEM
"Sada pracovních listů pro předškoláky s metodickým návodem obsahuje osmdesát kopírovatelných pracovních listů ze sedmi oblastí, ve kterých by se mělo předškolní dítě rozvíjet (sociální učení, grafomotorika, zrakové vnímání, orientace v čase a prostoru, předmatematické představy, sluchové vnímání a slovní zásoba a logopedie).
Materiál vychází z nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a zohledňuje požadavky na jednotlivé očekávané výstupy a klíčové kompetence. V každé z oblastí může pedagog vybírat ze širší nabídky pracovních listů různé obtížnosti.
Každé oblasti předchází metodický úvod. Na jednotlivých listech vyučující najde zadání pro žáka, stručné metodické doporučení, jak se cvičením pracovat, a očekávané výstupy učení, ke kterým práce s grafickým listem směřuje."
První kapitola je zaměřena na sociální učení ve smyslu dítě a společnost. Dočtete se, že e sociální učení dle RVL hlavním nástrojem socializace a že cílem této části je učit děti sociálním dovednostem a to pomocí úkolů zaměřených na přirozené vníání světa. V mateřské škole se dítě v kolektivu kamarádů učí dovednostem mimo rámec zkušeností získané v rodině.
Čeká vás správné určení chování v době, když se vstoupí do třídy, když se jde na zahradu a smajlíky, které vás ve spodní části čekají k vystřižení, rozhodnete, jak se chováme v mnoha dalších situacích. Ve spodní části jsou také metodické návody, které vám napoví, jak s konkrétním listem pracovat.
Dále určíte věci, které se ve školce nedělají, rozdělíte pocity a nálady, povíte, jak pomoct rodičům, když onemocní babička, jak se správně chovat na silnici, v autě či jiném dopravním prostředku, jak se chováme v přírodě a také vybarvíte obrázky, ze kterých cítíte pocity lásky, protože láska má mnoho podob. Tím první kapitola končí.
Druhá kapitola je zaměřena na grafomotoriku, konkrétně koordinaci ruky a oka. Dočtete se, že je grafomotorika součástí biologické oblasti zaměřené na zdravý rozvoj dítěte. Je to soubor činností vykonávaných při kresbě a psaní, na čem se významně podílí koordinace ruky a oka. Dočtete se také jak se u dětí projevují grafomotorické obtíže i jak by měl vypadat správný úchop, sed a sklon ruky.
Hned v úvodu grafomotoriky se podepíšete a dokreslíte svůj obličej - tím dítě rozvíjí sociální uvědomění si sebe sama v rámci vnímání jedince vůči celku. Vyzkoušíte nakreslit mrkev jedním tahem rovnou pětkrát. Stejně tak vyzkoušíte i sladký meloun a pokusíte se rozpoznat, jakou má kluk na obrázku náladu, co se mu asi mohlo přihodit?
Dále spojíte zvířata různými dráhami, ozdobíte pastelky podle vzoru na jedné straně i na druhé straně a vyzkoušíte si také už přípravu na psaní v podobě grafomotoriky v silnějších řádcích.
A zase ty pastelky, jen tentokrát plné smyček. Dále překreslíte druhé poloviny obrázku chlapce a květiny v květináči a tím druhá kapitola končí.
(chybí fotka, doplním co nejdříve)
Třetí kapitola je zaměřena na zrakové vnímání a detaily obrázků. Cílem této části je rozvíjet zrakovou percepci. Dítě se zde učí vyhledávat rozdílné části či stejné obrázky, rozpoznat je podle polohy, poskládat obrázky z různých částí, rozlišovat geometrické tvary a mnoho dalšího. Nerozvinuté či oslabené zrakové funkce vedou následně k obtížím v rozlišování písmenek či zapamatování si jejich tvaru.
Za úkol zde máte najít co nejvíce obrázků schovaných v jednom velkém obrázku, pozorně si prohlídnete obrázek města a popíšete všechno, co vidíte a také najdete všechny rozdíly na obrázku babičky. Všechny informace, jak s úkoly pracovat, máte vždy popsané ve spodní části.
Dalším úkolem je doplnit obrázek puzzlí tím správným dílkem, najít správné dvojice v řadě, vystřihnout si obrázek puzzlí a správně je složit dohromady a dle vzoru zakroužkovat úplně stejný obrázek v tabulce. Tyto úkoly se často používají i v poradnách při testování dětí.
V této kapitole ještě nekončíme a pokračujeme úkolem zaměřeným na sestavení obrázku do správné podoby, nalezení úplně stejného detailnějšího obrázku, jako je ten hlavní, soustředit se u rozpoznání písmena b a d a správně je vybarvit, zakroužkovat všechny obrázky stejné, jako hlavní a překreslit puntíky podle předlohy.
Poslední úkoly této kapitoly jsou spojit správně tečky v síti podle vzorů, dolepit správně obrázky do hlavního obrazce, který následně vybarvíte a najít správné dvojice obrazců, které nakonec vybarvíte.
Čtvrtá kapitola je zaměřena na orientaci v čase a prostoru, konkrétně kdy a kde. Dočtete se, že cílem této části je pomoci dětem v předškolním věku vytvořit a upevnit představu pojmů včera, dnes, zítra, ráno, v poledne, večer atd. Tato část je také naučí pochopit chronologické příběhy a dočtete se i doporučení, jakými způsoby dětem pomoct pochopit co bylo před měsíce, rokem, týdnem apod.
Kapitolu zahájíte vystřihnutím obrázků, které následně uklidíte do polic podle instrukcí a dále popíšete, kde vidíte míč. Tady to není už jen nahoře, dole, vpravo apod. ale už se říká například vlevo vedle.
Dalším úkolem jsou změny počasí, kdy vybarvíte roční období každé jinu barvou a následně rozhodnete, které obrázky patří k jakému ročnímu období, a ty ozdobíte stejnou barvou konkrétního ročního období. Milovníci aut si zde také najdou své - musí dle instrukcí vybarvit auta, které jedou vpravo a jinou barvou ta, které jedou vlevo.
Dále seřadíte obrázky dle chronologie, vystřihnete pasažéry autobusů a roztřídíte je dle toho, kam se koukají, vybarvíte dle instrukcí srdíčka, která jsou před obrázkem a rozdělíte trojici příběhů tak, jak jde správně za sebou.
Ještě nekončíme a čekají další úkoly - za úkol máte najít klíč v jakém pořadí se obrázky opakují a správně je doplnit, dále doplníte obrázky do políček dle toho, kdo koho venčí, rozdělíte správně denní časový plán a správně vyřešíte koloběh pampelišky.
Pátou kapitolou jsou předmatematické představy aneb počítej, porovnáej, logicky uvažuj. Zde se dočtete, že cílem této části je rozšířit díttěti obzory v oblasti předmatematických představ, ktteré se rozvíjejí již před nástupem do školy. Týkají se počítání, samostatného úsudku, odhadu, konstruktivního vyjadřování, orientování se v čase a prostoru apod. Pro trénink je doporučeno pracovat s konkrétními předměty, kostkami a geometrickými tvary.
Nejdříve zkusíte správně určit, jaký počet ukazují prsty na obrázcích, dále doplníte správnou číslici dle počtu teček na beruškách a geometricky rozlišíte obrázky do správných sloupců.
Podle počtu věcí na obrázku vybarvíte správný počet teček s číslicí, ystřihnete obrázky a nalepíte je správně do tabulky dle velikostí, vybarvíte v řadě konkrétní postavy dle instrukcí (první, prostřední, poslední) a dále vybarvíte počet obrázků dle počtu puntíků.
Ještě nekončíme a vybarvíte všechna čísla dle konkrétních instrukcí, vystřihnete třešně a nalepíte je na správné políčko a vybarvíte geometrické tvary, které číslicí na loďce doplníte.
Vystřihnete si geometrické smajlíky, které správně určíte do tabulky, zaškrtnete křížkem políčko v tabulce dle toho, který předmět je delší a rozdělíte na váhu předmětty dle toho, který z nich je těžší.
Šestou kapitolou je sluchové vnímání aneb co slyšíš? a rozumíš? Cílem je rozšířit dítěti obzory sluchové percepce a poznávání. Trénuje se ale i schopnost naslouchat nebo udržet pozornost u mluveného textu bez zrakové opory. Tyto schopnosti jsou pilířempro utváření jazykového citu v rámci mateřského jazyka i jazyků cizích. Jsme přesyceni přemírou podnětů, a proto mohou být následující úlohy pro děti těžké.
Za úkol máte vybarvit píseno M a stejně ta obrázky, které na M začínají a dále vybarvit písmeno B dle instrukcí a také obrázky, které na B začínají. Podle konkrétního vzoru označíteslova kapičkou - krátká krátkou kapičkou, dlouhá dlouhou kapičkou. Také si připravíte koktejl, kdy vystřihnete ovoce a dle zadání ho přidáte do skleničky.
Rozdělíte obrázky dle slabik do správných domečků, vytleskáte slova na slabiky a přiřadíte je k dalším domečkům, rozdělíte dle diktátu proměnlivost počasí, najdete rýmy a spojíte je a těžším úkolem bude správně přiřadit obrázek dle instrukcí do konkrétní tabulky.
Vybarvíte všechna políčka, ve kterých slyšíte hlásku Á a škrtnete všechna, která tu hlásku nemají. Dále podle vzoru škrtnete v řadě obrázek, který začíná na jinou hlásku než ostatní, vybarvíte všechny obrázky končící na ÍK a v neposlední řadě správně zakreslíte krátké a dlouhé slabiky dle instrukcí.
Poznáte z jakých hlásek se skládají slova v tabulce? A dokážete je vyhláskovat?
Hned na úvod máte za úkol prohlédnout si všechny obrázky a zjistíte, že se jedním slovem dá pojmenovat více věcí. Najděte takové stejné obrázky a vybarvěte je stejnou barvou. Tato aktivita je na obou stranách.
Následně máte za úkol spojit čarou a zakroužkovat vždy dva obrázky, o kterých si myslíte, že k sobě patří a své rozhodnutí zkuste odůvodnit. Dále vystřihnete obrázky pod tabulkou a nalepíte je podle příběhu do sprvného políčka.
Nejdříve vystřihnete a pojmenujete všechny obrázky k vystřižení a následně je přiřadíte na správné místo dle toho, jako byste hráli domino nebo slovní fotbal.
Vybarvěte v každém čtverci obrázek, který se tam nehodí a odůvodněte proč.
To je ale smršť inspirace na úkoly dle konkrétních témat - zrakové vnímání, grafomotorika, sociálního učení, předmatematických představ apod. až snad můžu říct, že nic jiného ani nepotřebujete - možná jen k doplnění, ale tento sešit, ten má doslova vše! :-)
PRACOVNÍ SEŠIT PRO PŘEDŠKOLÁKY
Pracovní sešit pro předškoláky obsahuje vybrané pracovní listy (celkem 32) napříč jednotlivými oblastmi, ve kterých by se mělo předškolní dítě rozvíjet.
Materiál vychází z nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a zohledňuje požadavky na jednotlivé očekávané výstupy a klíčové kompetence.
Je určen pro samostatnou celoroční práci dítěte v posledním ročníku mateřské školy nebo v přípravné třídě, pod vedením pedagoga. Vyplněný sešit může rovněž sloužit jako portfolio předškoláka.
Úkoly jsou tedy stejné, jako v hlavním pracovním sešitě s metodickými pokyny, jen s tím rozdílem, že jich je zde pouze 32 a jsou jen se základními pokyny + je zmíněn odkaz na stranu v hlavním pracovním sešitě. I z tohoto důvodu mám oba. Přijde mi to jako skvělé doplnění a tato verze se mnohem lépe, dle mého názoru, kopíruje.
Je to tedy doplněk s výběrem konkrétních listů ze všech důležitých oblastí a doporučuji je oba kombinovat - tento malý je navíc třeba i pro cestování lepší. Nemusíte toho sebou brát tolik, případně si do mobilu nafotit metodiku, pokud si nejste jistí, a mít sebou jen tento sešit.
ZÁVĚREM
Že já si vždycky myslím, jaká geniální věc vznikla, sednu si z ní na zadek, myslím si, že nic lepšího snad ani nemůže existovat a pak .. wooooow! Tohle je teda faktastická paráda! Líbí se mi, že je zaměření opravdu na všechny důležité oblasti, že jsou naprosto našlapané aktivitami, které jsou zábavné, tvořivé, dítě si mnohdy volí i vlastní oblíbené barvy.
Tady jsem se opravdu nadchla a jelikož je naše předškolačka Olivka opravdu do školy nadšená, nemám s ní problém cokoliv luštit, řešit, trénovat - kéž by to bylo tak jednoduché i u starších holek .. achjo. To si ale teda upřímně užívám a moc se mi líbí, jakým způsobem jsou tyto pracovní sešity vytvořeny - jsou vhodné jak do domácího prostředí, tak i přímo do školek.
Mně je vždycky líto čmárat a stříhat jakékoliv pracovní sešity, tak z 90% (pokud něco nemáme dvakrát) vyloženě kopíruju a s mobilní aplikací na skenování to jde mnohem líp, než se mrcasit s tiskárnou, hahaha .. ať žije moderní doba.
U nás školka není zastáncem různých pracovních listů, spíš používají konkrétní aktivity v reálu, než na papíře - což je skvělé a nechápu, že si jeden rok u nás rodiče ty pracovní listy prosadily, přitom připravené prostředí a zažité aktivity udělají mnohem víc, než list papíru. Každopádně já si k tomu doma ráda sednu - zvlášť, když by nám Oliver všechno stejně zboural.
Pokud vás sada Do školy s přehledem zaujala a chtěli byste si ji pořídit, najdete ji na eshopu nakladatelství Pasparta přímo ZDE.
Cena: 350Kč (pracovní listy s metodikou), 89Kč (pracovní sešit)
Žádné komentáře:
Okomentovat