6. března 2024

UČÍME SE: Dysgrafie/Dyslexie - Aktivity pro děti se specifickou poruchou učení

Asi je potřeba mít rozhled opravdu o všem možném, že. Jak mě fascinuje individualita každého dítěte a baví mě sledovat, jak je každé jiné, tak by to chtělo i trochu brzdu. Ach jo, no nic, ale aspoň nám spoustu věcí do sebe zaklaplo jako skládačka. Ve třetí třídě se začalo u Klaudinky vybarvovat více věcí, tak jsme se šly poradit do pedagogicko-psychologické poradny, ze které jsme odcházely s několika pro nás novými věcmi, o kterých jsem si hned začala zjišťovat informace.

A nebyla bych to já, abych hned neobjednala nějaké pracovní sešity a listy, které nás s tou "překážkou" více seznámí a pomohou nám v inspiraci, jak dále pracovat a co procvičovat a zkoušet. Tak jsem zkoušela vyhledat nějaké příručky či pracovní listy a zaujala mě tahle dvojka aktivit.

Tak se na ně pojďme podívat detailněji :-).

 

 

 

DYSGRAFIE

Dysgrafie je v podstatě porucha psaní, která se odráží v písemném projevu a jeho vzhledu i čitelnosti - Klaudi i přes to má písmo dle psycholožky v poradně krasopisné, ale psaní je pro ní těžké, složité, musí dělat často pauzy a byla by nejraději nepsala vůbec. Navíc je levačka, což z mého pohledu tomu všemu taky moc nepomáhá.

Tyto aktivity jsou zaměřeny na děti mladšího školního věku a nácvik jednotlivých uvolňovacích cviků je propojen s tvořivými činnostmi, které by měly děti zaujmout a práce by je proto měla bavit. Nenásilnou formou tak procvičují jemnou motoriku, kreativitu i představivost.

Aktivity využijí rodiče, kteří se snaží pomoci dětem překonat potíže s psaním, ale také učitelé, kteří je mohou využít v rámci integrované tématické výuky.


 

Na straně metodiky se dočtete základní informace o složení pracovních listů, jakým způsobem s nimi pracovat, co se doporučuje ještě přidat, co je vhodné zařazovat apod. Získáte také tipy, jak rozvíjet jemnou motoriku, která je velmi důležitá pro proces psaní.


 

Když začnete pracovním sešitem listovat, narazíte nejprve na úkol s názvem včelí tanec, kdy si nejdříve popovídáte co všechno víte o včelách, vyjádříte tělem či rukama včelí tanec a následně ho vyznačíte dle předlohy. Přečtete si zajímavosti a můžete si vyrobit i hmyzí hotel.


 

Dalším úkolem je módní návrhář - krejčí, kdy si popovídáte o módních návrhářích a krejčích, načrtnete pro krejčího látku a můžete si zkusit ušít vlastní výtvor v podobě malé peženenky. 

Také narazíte na úkol s hliněnou kuličkou, u kterého zavzpomínáte na to, jak se dříve cvrnkaly kuličky, popovídáte si jaké druhy kuliček znáte (u nás nejvíce skleněnky), vytvoříte kuličky ve vzduchu a nakonec si můžete s kamarády zahrát hezky po staru.

Golfový turnaj vás zavede do světa sportu. Řeknete si, co všechno víte o golfu a porovnáte ho s minigolfem, vyznačíte jamky a můžete si s kamarády na minigolf také zajít. Dokonce Zoo Slapy má minigolf přímo napříč celým prostorem.


 

Mostem přes řeku nakousnete téma, jak se dříve lidé dostávali přes řeky, když zrovna nebyl poblíž most a povíte si z čeho se stavěly první mosty. Navrhnete most přes řeku a zkusíte si jeden takový postavit třeba na dvou židlích.

Pavoučí síť vás přenese k pavoukům, kdy si povíte co všechno víte o pavoucích, dočtete se zajímavosti o vzniku pavučin a můžet si jednu takovou pavučinu ušít za pomocí tlusté plastové jehly, čtvrtky a provázku.

Dalším úkolem je domeček pro šneka. Nejdříve si popovídáte, co všechno víte o šnecích, o tom jaký je rozdíl mez šnekem a hlemýžděm a vyznačíte šnečí ulitu. Z fmo hmoty nebo samotvrdnoucí hmoty si můžet vyrobit přívěsek ve tvaru šnečí ulity.


 

Následuje kulich s bambulí, kde máte za úkol popsat čemu se říká kulich a také se zamyslet nad tím, kde jinde můžete narazit na bambuli a v neposlední řadě spojíte střed bambule s vyznačenými body. I zde je nachystáno tvoření nebo spíše vyrábění - naučíte se vyrábět bambulky.

Mořská vlna vás přivede k zamyšlení, proč se voda vlní. Popovídáte si o tom, kolik vodních toků znáte a v čem se liší a zamyslíte se nad tím, jak poznat vlnu tsunami a jestli jste o ní někdy slyšeli. Z kůry si pak můžete vyrobit lodičku, pustit ji po vodě a pozorovat kam až dopluje.

V dalším úkolu zůstanete u vody, protože se nazývá dešťová kapka a popovídáte si o tom, co je to déšť a jak vzniká. Také zkuste vymyslet, jaké další podoby vodních srážek znáte, co znamenají srážkové pruhy a co je to přívalový déšť. Můžete si vyrobit vlastní srážkoměr pro pozorování.


 

Poznáš staré vajíčko? Tak zní další úkol, ve kterém popíšete vajíčko a řeknete, k čemu se vajíčka používají. Věděli byste i v jakých podobách si vajíčka lidé připravují? A jak poznáte, že je vajíčko staré? Čeká vás pokus, který vám vše osvětlí.


 

Truhlář nebo dřevorubec? Jaký je mezi nimi rozdíl? To si povíte v dalším úkolu tohoto pracovního listu. Povězte si také jakým způsobem se dřevo zpracovává, co je k tomu potřeba a kdo všechno ještě ke své práci potřebuje pilu. Můžete si společně vyrobit budku pro ptáčky, kterou umístíte někde v okolí domova, na zahradě nebo u školy.


 

Nohy, které skáčou a slyší - tak zní předposlední úkol těchto aktivit. Znáte kobylky? Co všechno o nich víte? Myslíte, že je možné, aby slyšely končetinami? Vydejte se na průzkum prostředí a pozorujte v čem je pro kobylky zajímavé. Vyhledejte si další informace a vytvořte si třeba také herbář lučního kvítí.


 

Posledním úkolem je houpačka nejen pro tarzana, u kterého si povíte o Tarzanovi i na čem se nejraději v džungli houpal, kdo další takovou přírodní houpačku využívá a jestli by to mohla být třeba opice? Také si můžete vytvořit opičí dráhu nebo zajít na hřiště složené z dřevěných prvků. Na úplném konci čeká ještě v závěru obrázek co už umím!, který pomocí jednotlivých cviků vytvoříte.


 

DYSLEXIE

Dyslexie, narozdíl od dysgrafie, souvisí se čtením a schopností rychle a plynule číst text a také mu následně porozumět. Zajímavé je, že je dědičná, ale my se s ní nikdy nesetkali a nemuseli jsme nic takového řešit. Dysgrafii má Klaudinka jasnou, ale s dyslexií to jsou spíše obtíže dyslektického charakteru. Jsme na tom v podstatě ještě dobře, i proto bych to chtěla vychytávat různým cvičením, pracovními listy a hraním. Nedá se to urychlit, nezmizí to úplně ale dá se na tom zapracovat.

Tento pracovní sešit je svými aktivitami zaměřen na děti 2.-3. ročníku základní školy, které mají potíže se čtením a jednotlivé úkoly jsou zaměřeny na rozvoj sluchového a zrakového vnímání, paměti, rytmizace a orientace v prostoru.

Prvotní činností je práce s obrázky, která rozšiřuje slovní zásobu a ve druhé fázi pracuje s krátkými příběhy, na které jsou navázány úkoly zaměřené na podporu čtenářských schopností a na zkvalitnění techniky čtení..


 

V úvodu se dočtete zaměření jednotlivých okruhů, co je vše použito, že jsou úkoly zaměřeny na sluchovou analýzu a syntézu, zrakové vnímání, rytmizaci a orientaci v prostoru i paměť apod.


 

V první kapitole se zamyslíte nad obrázkem dětí s kočkou a vymyslíte, o čem by asi tak mohl být následující příběh. Přečtete si krátký příběh o kočce a zodpovíte na otázky uvedené pod obrázkem. Také spojíte správný obrázek s textem. Každá kapitola je celkem na čtyřech stranách. Po otočení vás čekají další úkoly. Zde konkrétně ještě vybarvíte políčka skákacího panáka dle toho, kde jsou správně psaná slova. Oddělíte mezery ve větách, přečtete ukrytá slova a zapíšete je na linku, vymyslíte věty tázací a oznamovací, přeškrtáte nevhodná slova a ještě si nakonec zahrajete hru.



 

Druhá kapitola vás zavede na pláž s volejbalovou síťí, kde děti hrají volejbal a ringo (Ty bláho to jsem neviděla roky! Naposled jsem ho hrála ve třeťáku na střední). Opět se zamyslíte nad obrázkem, o čem by mohl příběh být. Přečtete si krátký příběh a označíte slova, kterým nerozumíte a ty se následně pokuste objasnit. Dále odpovíte na otázky, označíte správné odpovědi, spojíte správný obrázek s textem, doplníte slova do vět, očíslujete slova od nejkratšího po nejdelší a mnoho dalšího.

Třetí kapitola je o parádních retro hrách, které známe uričtě z dětství a které se stále využívají na táborech. Prohlédnete si obrázek a popíšete, o čem by mohl být. Přečtete si text a zodpovíte otázky. I zde přiřadíte text ke správnému obrázku. Následně vyhledáte v provázcích slova, vyřešíte osmisměrku, vytvoříte slovo z ukrytých písmen, označíte slova nepatřící do řádku, vyškrtáte nevhodná slova z nabídky a zahrajete si přetahovanou.



 

Čtvrtá kapitola vás zavede na hřiště, kde se děti zabývají dalšími retro hrami. Moc se mi líbí, jak je do aktivit zahrnuta činnost z devadesátek. Tentokrát zjistíte, že se jedná o střílení z praku a skákání přes gumu. Přečtete si text a zamyslíte se, jak by mohl příběh pokračovat. Zodpovíte otázky a klasicky spojíte text se správným obrázkem. Pokusíte se zapsat či nakreslit slova či obrázky po paměti, , doplníte správná slova do vět, očíslujete slova dle posloupnosti a mnoho dalšího.

Pátá kapitola přináší další retro hraní a opět se zamyslíte nad tím, o čem by mohl příběh být. Příběh si přečtěte a označte v textu místa, kde je popsán průběh hry. Zodpovězte na otázky pod textem a spojte správný obrázek s příběhem. Spojte kuličky tak, aby vytvořila správná slova, správná slova vyhledáte i v dalším úkolu, kde jsou podobně jako osmisměrka, znovu napíšete či nakreslíte slova či obrázky podle paměti, rozdělíte spojené věty mezerou a zahrajete si kuličky.



 

Šestá kapitola je z většího hřiště či tělocvičny. Prohlédněte si obrázky a zamyslete se nad tím, o čem by mohl být následjící příběh, zdůvodněte své tvrzení. Přečtěte si příběh, zodpovězte otázky pod příběhem a tradičně ho spojte se správným obrázkem. V labyrintu se pokusíte najít správnou cestu k pokladu, pomocí instrukcí vyhledáte slova v textu, z obrázků složíte slova a mnoho dalšího.

Poslední sedmá kapitola vás zavede ke stolku se společenskou hrou. I zde zkuste vymyslet o co by v příběhu mohlo jít, přečtěte si příběh a zodpovězte otázky a také spojte správný obrázek s příběhem. Na následující straně označíte barevně na kartách správná slova, očíslujete slova od nejkratšího po nejdelší a vysvětlíte význam, oddělíte věty bez mezer a vypočítáte slovní příklady.




ZÁVĚREM

Moc se mi líbí obě verze. Dysgrafie má přidanou hodnotu v pokusech a vyrábění a Dyslexie má přidanou hodnotu v následném hraní a zkoušení si her z příběhů. Líbí se mi také návrat do dětství v podobě retro hraní, ke kterému se vždycky ráda vracím a i když holky přímo nehrají kuličky nebo céčka, tak je znají a přes gumu hopsají.

Troufám si říct, že za málo peněz hodně ale opravdu hodně muziky. Dyslexie je velmi propracovaná a i když se některá cvičení opakují, vždy jsou nějakým způsobem odlišná. Záleží na kterém eshopu je vychytáte. Tam, kde jsem je kupovala, už dostupné nejsou ale zkuste mrknout třeba přes Heuréku - do stovky každou z nich seženete.

Pokud máte další podobné tipy na aktivity nebo pracovní sešity pro dyslektiky či dysgrafiky, určitě mi napište do komentáře nebo mi pošlete odkaz do zprávy. Inspirace není nikdy dost a čím víc bude po čem sáhnout, tím lépe.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat