Novinkou letošního roku, kterou vám představím v rámci dlouhodobé spolupráce s nakladatelstvím Portál, je další kniha zaměřena na genetickou metodu čtení, která je z dílny komba Hany Zobačové a Venduly Hegerové. Na blogu najdete několik dalších knih s genetickou metodou, které naše Klaudinka pravidelně čte ale kniha Bára a Kuba je trochu jiná.
Je zaměřena na malé čtenáře, kteří už touží číst nebo se se čtením čerstvě seznamují. Ti se díky jejich příběhům postupně setkávají se všemi písmeny a to právě v takovém pořadí, jaké odpovídá genetické metodě výuky čtení. Text vždy počítá pouze s těmi hláskami a jazykovými jevy, které už dítě umí a na ty navazuje dalšími. Každá kapitola je uvedena novými písmeny a opatřeba úkolem, který děti připravuje na komplexní zvládnutí dovednosti čtení.
Tak si ji pojďme společně prolistovat :-).
ÚVODNÍ POVÍDÁNÍ
V úvodním povídání se dočtete, že v ruce držíte knihu pro děti, které ani nemusí vědět, že se budou učit číst ale je hlavně pro ty, které číst chtějí, ale doposud neznají všechna písmena. Jednoduché příběhy prokládají úkoly, které rozvíjejí kompetence potřebné ke správnému a zdárnému nácviku čtení. Budete s dětmi hledat hlásky na začátku slova i na jeho konci, budete hláskovat celá slova, zkoušet rýmy, hledat shody nebo rozdíly atd.
OBSAH KNIHY
V této knize je obsah rozdělen na písmena dle genetické metody čtení. Nebudu ho vypisovat, to poznáte na dalších fotkách. Začíná se krátkými samohláskami, následují dlouhé a pak už se postupně přidávají jednotlivá písmena. Text je složený vždy z těch písmen, které mají děti procvičené a postupně nabývá na složitosti.
LISTOVÁNÍ KNIHOU
Pojďme se pustit do listování. Začíná se jednoduše a to s hledáním hlásek na obrázcích. U písmene A máte za úkol pojmenovat všechny obrázky a určit, které z nich na hlásku A začínají. U písmene E se hláska hledá na konci obrázků.
Písmeno I je trochu náročnější, protože se u něj spojují sva obrázky se stejnou hláskou na konci jednoho a začátku druhého. Písmeno O se naopak hledá kdekoliv v obrázcích. Při písmenu U se určuje na jakém místě se v obrázku nachází. Nakonec Y, které je schované v tabulce s písmeny a děti ho musí najít a spočítat. Nesmí chybět ani dlouhé samohlásky, které se hledají v obrázcích a jejich stínech.
Po seznámení se souhláskami začíná příběh Kuby a Báry v kombinaci s obrázkovým čtením. Představí se vám tedy oba sourozenci a přidají se písmena J, T a B, K, P. Až mě fascinuje jak jednoduché věty se dají složit pouze z pár písmen. Hned na dalších stranách se přidá Č, R a také V, N s kterými vzniknou věty typu "Kuba o Báru pečuje." nebo "Bára je venku."
Když je kniha o sourozencích, musíte se seznámit i s jejich tatínkem, který volá "Či čí, to je kočka! - dozvíte se, že se kočka jmenuje Cilka a tatínek ji zná. Seznámíte se také s rýmy jako kočka/vločka, pes/les nebo vlak/mrak. Také si odškrtnete písmena C, Z, L.
Kdo nám ještě chybí v rodince. Máma! Se kterou přicházejí písmena M, D, S. Kapitoly jsou už delší, s větami na několika stranách a úkol se nachází až později.
Obrázek s úkolem je tentokrát už složitější. Není to jen pár obrázků na bílém pozadí ale přímo už prostředí s hromadou dalších věcí. Děti mají za úkol najít vše, co začíná na M, D nebo S.
Projdete si písmena H, CH a dozvíte se, jakým způsobem Kuba onemocněl a proč musel zůstat v posteli i když chtěl moc ven. Další skupinou písmen jsou Š, Ř a Ž, což je pro některé děti opravdu výzva.
DI, TI, NI / DĚ, TĚ, NĚ
"Děti, děti," volá táta. "Honem sem. Něco pro vás mám." Děti dostaly od tatínka chlupatý dárek - nového kamaráda. Procvičíte si nejen výslovnost DĚ, TĚ, NĚ nebo DI, TI, NI ale také zkusíte vypozorovat u dvojic slov, co je na nich špatně.
Další skupinou písmen jsou Ň, Ť a F a stále jsem fascinovaná, jakými způsoby se dají zapojit do krátkých jednouchých vět a přitom dávají smysl.
Předposlední skupinou písmen jsou písmena Ď, G a X .. také se dočtete, jaké jméno Bára s Kubou jejich novému kamarádovi vymysleli a pokusíte se z rozsypaných písmen na další straně vymyslet co nejvíce slov - takový odlehčený scrabble :-).
Poslední skupinou nebo spíše dvojicí písmen jsou BĚ, PĚ, VĚ, MĚ a příběh Báry, Kuby, Rexe a jejich rodiny zde končí.
Vaším posledním úkolem je zamyslet se nad háčky a čárkami ve slovech a nad tím, jak málo stačí k tomu, aby úplně změnily význam. A doufám, že si význam slova REK budete googlit stejně jako já! Ha haha, protože jsem se s ním setkala úplně poprvé.
ZÁVĚREM
Parádní kniha na úplný začátek čtení genetickou metodou, která je určena dětem od 4 do 7 let. Děti se seznámí nejen se všemi písmeny postupně dle genetické metody, ale přečtete si společně (nebo starší děti sami) také jednoduchý příběh o Báře a Kubovi, kteří zažívají každodenní drobná dobrodružství a navíc si vše procvičíte v zajímavých úkolech opřených o milé ilustrace úžasné Venduly.
Autorka Hana Zobačová je speciální pedagožka, redaktorka a autorka knih prvního čtení pro děti, mezi které patří také Pokojíček plný hraček, Žil byl kdysi kdesi nebo například Zázrak o Vánocích.
U nás kniha zasáhne všechny tři cácory - Klaudinku ve druhé třídě na procvičování, Sofinku jako předškolačku na hledání hlásek ve slovech a tříletou Olivku na seznámení písmen, které jí zajímá víc a víc, protože holky neustále něco píšou a ona chce taky.
Pokud vás tato novinka pro malé čtenáře z nakladatelství Portál s názvem Bára a Kuba zaujala a chtěli byste ji svým dětem pořídit, najdete ji přímo na eshopu nakladatelství Portál přímo ZDE.
Cena: 203Kč (původně 239Kč)
Žádné komentáře:
Okomentovat