24. května 2023

UČÍME SE: Mezi námi předškoláky - Všestranná příprava dítěte do školy

Když jsme se dozvěděli, že by blo fajn, kdyby Sofinka měla do první třídy asistenta a začali jsme probírat téma přípravy a rozvoje do detailu, abychom ji nástup co nejvíce usnadnili, chtěla jsem jí pořídit na léto nějaké nové pracovní sešity, na kterých bychom společně pracovaly. 

Když už jsem narazila na všestrannou přípravu dítěte do školy s publikací Mezi námi předškoláky a zjistila jsem, že zahrnují věk od 3 do 7 let, vzala jsem rovnou všechny tři, aby byly i pro naší nejmenší Olivku a zároveň abychom mohli zapojit i zvědavou Klaudinku.

Tak si je pojďme pro představu společně prolistovat. Každý z nich má víc jak 70 stran, takže jsou opravdu obsáhlé, ale z každé publikace jsem vyfotila jen pár stran, aby recenze nebyla nekonečně dlouhá. I tak věřím, že vás zaujmou, protože stojí doslova pár korun :-).

 

 

 

PRO DĚTI OD 3 DO 5 LET

Tato publikace je určena nejmenším předškolákům ve věku 3-5 let. Začíná zajímavým příběhem, kdy se v zoologické zahradě ztratil opičák Eda. Na každé straně najdete pár řádků textu příběhu a zbytek jsou úkoly, které dítko plní. Příběh je zajímavý, plný zvířat, ale zároveň ho není moc a dítko si pokračování rádo vyslechne.


 

Pro představu několika stránek z více jak 70 jsem vybrala náhodné listování. Setkáte se ss grafomotorikou, matematickými představami, procvičováním řeči, zrakovým vnímáním, rozlišováním odlišných obrazců, procvičením barev, prostorovou orientací, skládání částí obrázků do příběhu a čeká vás ještě mnohem více jako například pojmenování obrázků i uvědomění si slabičné stavby slova.


 

Obrázky a ilustrace vždy souvisí s textem a metodický návod povede rodiče, jak dále s obrázky pracovat. Takže navedou děti, aby ukázaly co je velké, co je malé nebo aby seřadily obrázky posloupně od nejmenšího po největší. Vyzkouší si také spojování stejných předmětů, kreslení plynulého kruhu, odlišení lišícího se obrazce či orientaci v prostoru jako první, druhý, poslední apod.


 

Společně seřadíte oblečení podle velikosti a popovídáte si o protikladech společně s předčíselnými představami, což znamená rozeznat kde je málo, kde je hodně apod. Vyhledáte dle legendy předměty na obrázku a snažíte se sluchem rozpoznat stejná ale přeci trochu jiná slova jako například perník/parník nebo kos/koš a jiné. Nechybí ani bludiště a popisu jiného obrázku v řadě. S dítětem se naučíte také barevně koužkovat dle nápovědy.


 

Grafomotorika se dá trénovat mnoha způsby, takže se s ní v pracovních listech nešetří a vytvoříte například klec pro ptáčka střídáním svislých a vodorovných čar. Také se pokusíte pospojovat předměty stejné barvy se stejnou miskou, vyhledáte předměty dle společných znaků, procvičíte si povolání, vyhledáte rýmy a detailně si popíšete obrázky, aby byl popis co nejrozsáhlejší.


 

Porovnání množství není už jen ve smyslu například košíku třešní a pár třešní vedle ale už se jedná o počet například 3 a 7. Nejdříve popíše, kde je málo a kde víc anebo stejně a pokud si neví rady, pomůže si počítáním. Zrakové rozlišování se procvičí také v podobě obrázků a jejich stínů. Děti se naučí zdrobněliny typu stůl/stoleček, hrnek/hrneček apod.


 

Důležitá je také orientace v čase, na kterou v této publikaci dojde a dítě bude přiřazovat obrázky k vyjmenovaným časovým úsekům. Dále vyhledá dle vzoru stejnou velikost předmětu a popíše, který je menší a který větší. Grafomotoricky si procvičí kruhy a vyhledá výseče zapadající do obrázku. Velkou úlohu má i sluchové vníání ve smyslu rýmů a odlišností.


 

Také se dítko povede k uvědomování si vlastností a používání přídavných jmen. Dítě se učí poznávat, že jedna věc může mít mnoho vlastností - bonbon může být sladký, kulatý, kyselý atd. Matematické představy už směřují k počtu jedna, dvě, tři, čtyři. Sluchové vnímání už souvisí s vytleskáváním. Zrak se zaměřuje na hledání rozdílů a v neposlední řadě objevíme také malované čtení.


 
 
PRO DĚTI OD 4 DO 6 LET
 
V pokračování publikace Mezi námi předškoláky se budou děti setkávat se stejnými postavičkami, které již znají z první publikace ale zároveň na sebe vyloženě nenavazují, takže pokud zakoupíte jen jeden, ničemu to nevadí. Tato publikace je tedy pro děti od 4 do 6 let a úkoly by v ní měly být lehce složitější, než v prvním díle.
 

 

Nejdříve vás čeká úvodní příběh, který vás vtáhne a hned po něm následuje grafomotorika s plynulými tahy a procvičováním kruhů různých velikostí. Úkoly jsou velmi podobné, jen složitější a náročnější nebo více propracované, aby se dítko zase trochu posunulo. Čeká vás roztleskávání slov na slabiky i hledání výsečí v obrázku. Prostorová orientace v detailnější kresbě i stupňování přídavných jmen nejdelší, nejkratší, nejvyšší, nejnižší apod. U matematických představ začne rozlišovat, co je kulaté a co hranaté a v řadě hledá náročnější odlišující se obrázek (například kniflík má méně direk). Pracuje s pojmy vysoko, blízko, daleko.


 

I zde se setkáte s malovaným čtením. Vyzkoušíte šikmé čáry, pojmenujete jednotlivé části těla, rozlišíte jednotné a množné číslo a také vyhledáte rýmy jak v textu, tak v obrázcích.


 

Procvičíte si pojem tři, čtyři, pokusíte se podpořit dítko o co nejsamostatnější popis obrázku a necháte ho nakreslit po celé straně spirály, které jsou náročné na koordinaci a odhad vzdálenosti mezi čarami, které se nedotýkají. Orientace v čase je zaměřena na střídání ročního období a ve smyslu analýzy a syntézy se pokusí dítko spojit rozpulené obrázky. Grafomotorika pokračuje v obloucích a náročnější jsou už také protiklady.


 

Mezi další grafomotorické úkoly patří plynulé pohyby letícího letadla a také pravidelné vlnky na vodě, které si dítko může procvičit nejdříve tak, že po nich přejede prstem. Dojde také na podrobnější povídání ve smyslu co uděláme, když nám na výletě dojde pití nebo co uděláme proto, abychom se neztratili - tím se dítě zároveň připravuje na různé situace.


 

Ani  v této publikaci nechybí párování, matematické představy v počtu, hledání rýmů, tvoření zdrobnělin se třemi způsoby typu kůň, koník, koníček a počítání slabik ve slovech. Může se to zdát jako to samé dokola ale přitom děti stále postupují výš a výš v procvičování základních věcí, které by před nástupem do školy měly znát a rozlišovat.


Grafomotorika se víc a víc zaměřuje na přípravu pro psaní, protože už zahrnuje také sklon, který je pro psací písmo důležitý. Procvičíte si také počáteční hlásku slov a vymýšlení dalších slov v té konkrétní hlásce a připrave je také složitější labyrint

 

Ani ke konci pracovního sešitu grafomotorika nepolevuje a nabírá na obrátkách. Stejně tak se seznámí se slovy jako zuby, které mohou znamenat zuby v puse, ale také zuby na pile. A co takový motýlek, koruna nebo lišky? Všechna tato slova mají více významů.


 

PRO DĚTI OD 5 DO 7 LET

Třetí díl z publikace Mezi námi předškoláky, je pro děti ve věku 5-7 let a úkoly jsou už mnohem více propracovanější, detailnější a složitější. Pokud byste náhodou dítěti pořídili tento sešit a zjistili jste, že je na něj ještě moc náročný, odložte ho na později a mezitím využijte díl pro děti 4-6 let. Věková hranice se cíleně proplétá, protože jsou děti individuálními tvory a růzvíjí se každý svou cestou, v každé oblasti jinak a také jinou rychlostí.


 

Už na první pohled vidíte, že obrázky obsahují mnohem více prvků a že i malované čtení je s mnohem více obrázky. Labyrint je v této publikaci sestaven tak, že by dal zabrat i mně a grafomotorika je vedení jedním tahem do tvaru celého opeřeného zvířete :-D. Pokračujeme v procvičování prostorové orientace ve smyslu vlevo dole, nahoře, vpravo a rozebrete si detailněji i celý obrázek.


 

Podle legendy najdete počet předmětů v obrázku, vyhledáte rýmující se dvojice slov a připomenete si matematické představy ve smyslu první, poslední, druhý, čtvrtý, uprostřed atd.

 

 

Sezámíte se s nadřazenými pojmy typu ovoce, zelenina, pečivo apod., pospojujete dvojice předmětů, které k sobě patří (hrnec/poklice, kartáček/pasta, luk/šíp atd.) a vyzkoušíte vyhledat lišící se obrazec s pravolevou polohou. Nechybí ani procvičení geometrických tvarů.


 

Rozeberete si detailnějíš časovou posloupnost, ropovídáte se o řemeslech a vyjmenujete jich co nejvíce znáte, dle sluchového vnímání přiřadíte počet slabik ke správnému číslu, připomenete si rýmy, naučíte se z čeho jsou věci kolem nás (sklo, dřevo, kov ..), pokusíte se najít rozdíly v obrázcích a objevíte analogii nebo spíše logickou skladbu.


 

Sluchové vnímání ve smyslu rozlišení první hlásky, pojmenování obrázků, vyhledávání slov na konkrétní hlásky. Časová posloupnost s popisem, co vše je znázorněno na obrázcích, co se stalo, co následovalo. Na řadu přijde také promýšlení organizace každodenních činností, uvědomování si posloupnosti a doby trvání jednotlivých činností. Také se zaměříte na nesmyslnost obrázků a důsledcích, co by se stalo, kdyby to tak bylo ve skutečnosti.


 

Matematické představy se rozvíjí v pojmech méně a více a zrakové vnímání je opět zaměřeno na pravolevou polohu, tentokrát ale ve složitějších vzorcích. Grafomotorika je zaměřena už na psaní oblouků, které pak navazují například na psaní M. Nechybí ani vyhledávání nesprávných slov v řadě a prostorová orientace ve smyslu geoboardu. Chybějící části obrázků jsou ještě mnohem složitější.


 

Seznámíte se se synonymy a vysvětlíte dítěti slova, která se dají říct i jinak, jinými způsoby jako například dům, stavení, chaloupka nebo dívka, děvče, holčička. Vrátíme se také k různým situacím a jejich řešení. Procvičí se také pozornost a odrobnější grafomotorika. Dokonce v neposlední řadě naklovnete téma pořekadel a přirovnání.



ZÁVĚREM

Každá publikace vypráví nějaký příběh a zároveň vždy pod textem najdete metodickou pomůcku pro rodiče, aby věděli, jakým způsobem s konkrétními úkoly pracovat a správně je dětem představili. Což je skvělá věc, protože okamžitě víte, jak se k úkolu postavit. Nemusíte to vymýšlet sami nebo hledat bokem v příručkách.

Publikace se s věkovou hranicí vzájemně překrývají, což jak už jsem zmínila výše, je cílené, protože každé dítě se rozvíjí jinou rychlostí a má jiné tempo. Někdy čtyřletému sedne publikace pro věk 4-6 a jindy je lepší publikaci raději pro věk 3-5. Za mě určitě vezměte komplet všechny, protože jsou skvěle přeplněné pracovními listy a budou vás bavit.

Pokud vás publikace Mezi námi předškoláky zaujaly a chtěli byste je vašim předškolákům, ať už malým nebo velkým, pořídit nejen na práci v průběhu roku ale třeba na letní přípravu, najdete je například na eshopu Albatrosmedia, kde jsem je kupovala i já, a to přímo ZDE.


Cena: 155Kč


Žádné komentáře:

Okomentovat