18. června 2018

ČTEME/HRAJEME SI: Gamebook - Ten, kdo jiným jámu kopá

Gamebook. Co je to Gamebook? Pro někoho známé, pro jiného méně známé slovo.  

Je to v podstatě kniha, která se hraje. A to doslova. Máte v ní možnost volby. Rozhodujete jakou cestou se bude Vaše postava ubírat, jakou bude mít povahu - jestli bude klaďas nebo záporňák a dokonce v ní může i zemřít.

Já tyto knihy znám již z mého pubertálního období, kdy jsme jich se ségrou dostaly několik.

Myslela jsem si, že nic takového v dnešní době už zdaleka neexistuje, ale jakmile jsem zjistila, že vyjde fungl nový Gamebook s názvem Ten, kdo jiným jámu kopá, tak to pro mě bylo neuvěřitelně nostalgické a nemohla jsem se dočkat.




JAK KNIHA VZNIKLA (aneb to se podržte)

Tato kniha je naprosto geniálním výtvorem, který původně vznikl jen jako výpomoc kamarádce.

Studentka ilustrace Julie dostala na škole zadání "interaktivní kniha" a sháněla se po Gamebooku, který by mohla ilustrovat.

Nakonec se ji rozhodli přidat na startovač a to odstartovalo opravdové vydání, za které jsem opravdu vděčná a knihu řadím mezi své TOP poklady! :-)

Aneb jak se "obyčejný" školní projekt proměnil ve fantantické dílo.




PROČ ZROVNA HROBNÍK?

"Proč ne? Protože můžem a nikdo to neudělal" - skvělá odpověď jednoho z autorů Honzy Holana :-D.




HODY KOSTKOU

Hody kostkou jsou také geniálně vymyšlené a to tak, že na každé straně máte náhodný počet na kostce. Takže stačí jen zalistovat na náhodnou stránku a hod je určen.




ZAČÍNÁME HRÁT

Jáchym Ringer je hlavní postavou celé knihy. Žije na divokém západě v Black Bridge City a pracuje jako místní hrobník.

Teď nastane ta správná sranda a Vy si vyzkoušíte Vaše tvůrčí umění. Zjistíte, že se Vaše představy dost odlišují od výtvoru na papíře, ale od srdce se tomu zasmějete a pojedete dál - aspoň tak to bylo v mém případě, kdy jsem se kvůli tomu zasekla hned na začátku :-D.

Bude totiž potřeba abyste tužkou namalovali svého funebráka Jáchyma. 

Prosím Vás! Když bude někde napsáno, že potřebujete tužku, tak potřebujete opravdu obyčejnou tužku. TUŽKU! Nesnažte se používat propisku, protože je potřeba tužka. Fakt!

A jelikož Karol prostě jede po svým, tak si funebráka kreslila ještě jednou, protože tomu propiskovýmu během hry neměla šanci umazat lopatu. Hahaha! :-D




Některá rozhodnutí určují také akci s reakcí. Jako například to, že pokud jste obézní, máte výhodu v tom, že zabijete hada :-D. Manželův had byl pouze omráčen a po zbytek hry se manžel bál, že na něj někde vyskočí - kdyby byl obézní, měl by po starostech :-D.




Také může dojít k několika různým soubojům.





MOJE HRA

Do hry jsem se naprosto maximálně ponořila a užívala jsem si každou větu od samého začátku.

Když jsem se dozvěděla, že mohu během hry zemřít, tak jsem se smála. Říkala jsem si, že přece nejsem tak blbá, aby mě zabili. Ha! Hned na další stránce prásk a bylo po mně :-D. No tak dobře no, aspoň budu mít odehráno hezky i se smrtí :-D




1. Život ve zkratce

  • Kámoš mravenečník
  • Šrám na tváři
  • Zlomení lopaty
  • Pronásledování hadem
  • Vyhození ze saloonu
  • Lola
  • Výstřel z brokovnice
  • Zabití v bance

Musim říct, že na Lolu nikdy nezapomenu. Tato kapitola je v celé knize snad TOP! Do té doby jsem si říkala, že bude kniha pro děti kolem 10-11 let. Po tom, co se dělo s Lolou, tak nevím, jestli knihu nezařadit k věku 18+ :-D. Tohle mě vážně dostalo a složila jsem se u toho smíchy :-D.




2. Život ve zkratce

  • Hudební nadání
  • Šrám na tváři
  • Kousnutí hada do zadku
  • Zlomení lopaty
  • Výstřel z brokovnice
  • Geologické kladivo
  • Kámoš s poštákem
  • Získání formuláře

Druhý život byl trochu nudnější oproti prvnímu. Člověk už si dává pozor, aby jen tak nedostal po tlamě nebo nebyl rovnou zabit :-D. Na druhou stranu byl život delší, což je taky dobře :-D.

Neskončila jsem úplně nejhůř, ale ani úplně nejlíp. Bylo to s dost odřenýma ušima :-D.




MANŽELOVA HRA

Doteď se nemůžu přestat smát, jak to ten můj manžel totálně zazdil :-D.




Obecně je známo, že pokud Vás hra láká k tomu projít několik různých míst, tak byste je měli využít a ne se rozhodnout pro poslední možnost a to takovou, že Vás už nic nezajímá a jdete dál. Tím se většinou oberete o kus hry jako takové.

Manžel měl v patách hada a proto si myslel, že je třeba pospíchat ale víte co se říká - pospíchej pomalu.

Ve finále skončil tak, že musel odevzdat papíry a jako hrobník skončil :-D.




POČET KONCŮ

Hra má celkem 5 možných závěrů a můžete v ní i zemřít. Pak je už jen na Vás, jestli se vrátíte zpátky na začátek nebo jestli jen couvnete a rozhodnete se jinak. Původním úmyslem bylo začínat od začátku, ale co si budeme povídat .. mně se teda úplně na začátek jít vážně nechtělo :-D

Hra má být pro radost ne pro to, aby člověka frustrovala, takže je to čistě na Vás :-). Určitě to neberte jako nějaké podvádění, nejste v tom sami :-D.




ÚSPĚCHY

I v této hře se můžete snažit nasbírat co nejvíce úspěchů. Já nasbírala celé .. dva :-D !!!




ZÁVĚREM

Je skvělá! Přesně pro mě jako dělaná! Jsem z ní maximálně nadšená a řadím jí mezi své srdcovky.

I když mám radši barevné ilustrace a barevné knihy, tak v tomto případě jsem ráda, že autoři nakonec zvolili černobílou verzi. Dává větší prostor vlastní fantazii.

Pokud byste nevěděli, co pořídit vašim drahým polovičkám, bratrům, strýčkům kamarádům nebo prostě někomu pro radost. Jděte do ní! Opravdu!

Co se týče dětí, tak uznejte sami, pro jaký věk byste ji zvolili. Neřadila bych ji vyloženě mezi dětskou literaturu, ale puberťáci by z ní mohli být nadšení.

Já nejdříve očekávala trochu větší formát, ale nakonec jsem maximálně spokojená a aspoň se mi snadno vejde do kabelky :-).

Autorům klobouk dolu za výtečnou práci! Jsem unešena a vážně doufám (moc bych si to přála), že bude pokračování.


Tento jedinečný Gamebook s názvem Ten, kdo jiný jámu kopá zakoupíte na oficiálním eshopu nakladatelství Portál přímo ZDE.


Cena: 212Kč

1 komentář:

  1. Uz jste viděli novou skupinu na fb, která je k tomuto gamebooku. Až budu mít co nasdilet, určitě to tam hodím :)
    https://www.facebook.com/groups/437548660050891/

    OdpovědětVymazat