14. února 2024

MÁMA ČTE: Hry pro rozvoj komunikačních schopností

Jak jistě víte, jsem docela maniak na všechny takové publikace, z nichž čerpám nejen doma se svýi dětmi, půjčuji je do školky či školy ale využívám také ve své práci s dětmi v babyclubu. Komunikace je základ, to určitě všichni dobře víme. Jakmile komunikace začne váznout nebo dře, vzniká dusno a nepříjemná atmosféra. To platí u dospělých i dětí.

"Tato kniha je plná zábavných a kreativních nápadů, které pomáhají k rozvíjení vyjadřovacích schopností. Obsahuje hry, které rozvíjejí slovní zásobu, dechová cvičení, aktivity pro zdokonalení neverbální komunikace i artikulace apod."

Ve spolupráci s nakladatelstvím Portál bych vám ji ráda v této recenzi podrobněji představila, tak se pohodlně usaďte a pojďte si ji společně prolistovat :-).

 

 

 

OBSAH PUBLIKACE

Kniha je rozdělena dodvou hlavních částí. První část vás provede teoretickým a praktickým základem a v druhé části se podíváte na konkrétní tipy aktivit a her. Nechybí ale an část příloh, aby všechno šlapalo přesně tak, jak má.


 

1. KAPITOLA - ÚVOD: ROZVÍJENÍ TERAPEUTICKÉ PŘEDSTAVIVOSTI

První kapitola je úvodem do knihy a představením všeho, co kniha nabízí, v jakém prostředí s ní pracovat ale dozvíte se také co bylo podnětem pro vytvoření knihy. Úvod zahrnuje také základní prvky jako je například sebepoznání, sebepřijetí či sebedůvěra ale také zahrnuje klíčové komunikační schopnosti a v neposlední řadě strukturu aktivit.


 

2. KAPITOLA - KOMUNIKAČNÍ POHODA

Kapitola komunikační pohody obsahuje téma rizika, odolnosti (do které zapadá například stabilní péče, schopnost řešení problémů či plánovitost a cílevědomost) a vývojové fáze. Nechybí ani úloha terapeuta v podpoře komunikační pohody.


 

3. KAPITOLA - HRA JAKO TERAPUTICKÝ NÁSTROJ PRO KOMUNIKACI

Třetí kapitola se zabývá hrou jako terapeutickým nástrojem pro komunikaci. Hra je totiž přirozenou dětskou činností a dětská představivost je cenným vnitřním zdrojem, který lze využít k rozvíjení tvůrčího myšllení, zdravé sebeúcty a schopnosti úspěšné interakce s druhými. Podkapitolou tohoto tématu je soutěžení a spolupráce, hraníher s pravidly, tvořivý přístup k hrám a aktivitám, účast a zapojení či například příprava prostředí.


 

4. KAPITOLA - STRUKTUROVÁNÍ EMOČNÍHO PROSTŘEDÍ

Pokud se dětem věnujeme emočně intelgentním způsobem, pomáháme jim rozvíjet přesvědčení o jejich vlastních schopnostech a dovednostech a také emoční odolnost. Tato kapitola se zabývá emoční inteligencí v terapii, do které spadá pochvala, ocenění pocitů či například reflexe.


 

5. KAPITOLA - PRÁCE V RŮZNÝCH PROSTŘEDÍCH

Aktivity a hry v této knize lze využít k výuce a rozvíjení různých dovedností na základní úrovn a k posílení strategie pro úspěšnou komunikaci a sociální interakci v citivém období přechodu na druhý stupeň. Zde se setkáte se dvěmi podkapitolami projektů a témat, individuální či skupinovou terapií.


 

6. KAPITOLA - HRY (NEJEN) SE SÁČKY

Překláníme se do druhé části knihy, která je zaměřena na aktivity a hry. V šesté kapitole se podíváme blíže na hry nejen se sáčky. U nás na škole se hry se sáčky využívají napříč ročníky ať už v první třídě tak i na druhém stupni a mohli jsme si je vyzkoušet i na workshopu pro rodiče, kde se dozvídáme různá zákulisí a detaily konceptu školy.


 

Tato kapitola zahrnuje několik her, jako například 3D piškvorky, pošli dárek, využití sáčku s náplní, praktický trénink paměti či například uzavírání kruhů.


 

7. KAPITOLA - AKTIVITY A HRY PRO VELKÉ PROSTRANSTVÍ

Venkovní aktivity děti neskutečně baví a to jak malé, tak i starší a dokonce i středoškoláky či dospěláky - sama si ráda takové hryzahraju. Pokud nemáte možnost většího prostranství, dá se vuyžít i tělocvična nebo prostor, kde nehrozí, že by děti trefily nábytek nebo jim to klouzalo.


 

Mezi tyto hry se řadí například chodí pešek okolo, hra na baby, zvířata v zoo, vyvolávání karet nebo například ovčáci a ovečky.


 

8. KAPITOLA - TVOŘENÍ S PAPÍREM A TUŽKOU

Kapitola, která zahrnuje více než desítku pracovních listů na psaní. V úvodu je zdůrazněno, že je nutné pracovní listy používat střídmě a strukturovaně. Mějte také na výběr různobarevné papíry, dostatek pastelek, pastelů či uhlů na kreslení.


 

Hrami této kapitoly jsou začátky a konce, konverzační kresby, emoce v těle, jen samá chvála nebo například hledění, umění naslouchat či řeč těla.


 

9. KAPITOLA - HRANÍ ROLÍ, VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHŮ A ŘÍZENÁ IMAGINACE

Zajímavá témata, při kterých je důležité, aby po skončení děti opět vystoupily ze svých rolí. Stejně tak je doporučeno při vyprávění příběhů o dětech samých používat figurky či různé předměty, který se mohou držet a na které se mohou soustředit.


 

Mezi hraní rolí č vyprávění příběhů patří například hry typu čokoládové dorty, mluvící kočky, příběhy jmen, kostlivečci, stínohra, vyprávěj mi můj příběh nebo míchanice.


 

10. KAPITOLA - KONVERZAČNÍ HRY

V desáté kapitole na téma konverzačních her vás čeká jen krátký úvod, rovnou se pak pustíte do hraní celkem osmi zajímavých her.


 

Kromě klasiky tiché pošty si vyzkoušíte také například dvacet otázek, do třetice, zdravíme se, pohyby v kruhu, na minutku či interview.


 

11. KAPITOLA - HRY NA ROZVOJ MYŠLENKOVÝCH DOVEDNOSTÍ

V jedenácté kapitole vás čekají hry na rozvíjení myšlenkových dovedností. Je důležité mít na paměti, že se některé děti nejlépe učí s vizuálními nebo poslechovými pomůckami, ale jiné mají potřebu se do aktivity fyzcky zapojit.


 

Mezi tyto hry patří napříkald střídání, pravidlo království, zavazadla, jaké mám povolání nebo předávání neviditelného balíčku.


 

12. KAPITOLA - STAVĚNÍ

Dvanáctá kapitola má za téma stavění. Nejdříve ale umožněte dětem, aby materiál důkladně prozkoumaly a mohly si o nich s vámi povídat. Můžete využívat i přírodniny nasbírané na procházce jako například mech, větvičky, listí, kamínky apod. Každé dítko domu tahá plné kapsy přírodnin, taky máme neustále nějakou sbírku klacků a kamenů.


 

A co tentokrát budete stavět? Určitě něco, co nemáte v každodenním stavebním plánu. Vyrobíte model plic, překážkovou dráhu nebo postavíte dokonce totem.

 

 

13. KAPITOLA - HRY S PADÁKEM

Třnáctá kapitol je zaměřena na hry s padákem - padák je i u nás v babyclubu hrozně oblíbený ale cvičíme s ním pouze ve smyslu "kolo, kolo mlýnské" anebo "zlatá brána otevřená". Takže další inspiraci a nápady vítám. Z plachty může být moře, nebe, hora, jezero, housenka, stan, masužravá kytka a mnoho dalšího.


 

Inspirujte se například vyvoláváním s padákem, nafukování padáku, pohádkovým iglú, velkými brouky či aktivitami pro zklidnění.


 

14. KAPITOLA - HUDEBNÍ A POHYBOVÉ AKTIVITY

Poslední kapitolou jsou hudební a pohybové aktivity, které také milují děti různého věku. V babyclubu máme hudební kufřík, který je neustále obklopený dětmi. V kombinaci s pohybovými / tanečními aktivitami je o zábavu postaráno.


 

Zkuste si volákní orchestr, uhádni čí je to hlas, hudební kresby, loutky nebo například kdybychom byly zvířaty. Všechno zní velmi zajímavě, co myslíte?


 

PŘÍLOHA KNIHY

V příloze najdete několik nápadů, jak si upevnit poznatky získané během aktivit a diskuzí. Týká se to hlavních bodů, vzorů, utváření a upevňování, stanovení realistických a relevantních cílů č například skupin pro budování sebedůvěry.


 

ZÁVĚREM

To je zase studnice inspirace a nápadů, co říkáte? Ať už pracujete s dětmi v různých zařízeních, ve školách, kroužcích nebo vás jen baví pracovat s vlastními dětmi, je tato publikace pro vás jako dělaná - vše krásně vysvětlí, inspiruje a zpestří každodenní činnosti, dodá mnoho nápadů pokud si už nevíte rady a podpoří i pomůže pokud zrovna řešíte nějaké komunikační šumy.


 

Pokud vás publikace s názvem Hry pro rozvoj komunikačních schopností zaujala a chtěli byste ji pořídit pro svou práci či domácnost, najdete ji na eshopu nakladatelství Portál přímo ZDE.

 

Cena: 254Kč (původně 299Kč

 

Žádné komentáře:

Okomentovat