13. prosince 2022

HRAJEME SI: Moře a souš - Trochu hra a trochu hlavolam

Hra Moře a souš mě zaujala už v době, co vyšla. Zaujala mě především proto, že mi připomínala kartičky z dětství (úplně obyčejné papírové) stejných tvarů, se kterými jsem si ráda hrála jako malá a tvořila jsem ve finále podobně velkou mapu. Tam se ale spojovaly obrázky. Moc se mi líbí taky design hy, který mě nadchnul na první pohled a velmi lákavá je i zmínka, že se jedná trochu o hru a trochu o hlavolam.

Ač to pro někoho může být velmi zjednodušené Carcassone, a proto ji třeba nechce, aby doma neměl další hru na takovém principu, troufám si říct, že tato hra má trochu jiný přístup a docela jiný zážitek i tím, že je hrajete buď ve dvou, ve dvojicích v týmu anebo s rolí kartografa. Mně osobně Carcassone baví jen v základní verzi nebo v samostatně hratelných podobách, ale počítání bodů asi nikdy nepochopím - proto mi Moře a souš nejspíš sedlo víc.

V této recenzi, která vznikla ve spolupráci s TlamaGames, bych vám tuto trochu hru a trochu hlavolam ráda přiblížila. Třeba i díky tomu své rozhodování rozseknete a dáte hře šanci. Tak se na ni pojďme mrknout detailněji :-).

 

 

 

BALENÍ HRY

Dílky jsou zabaleny jak brambůrky v tubě, hahaha :-D. Všimněte si, že počítadlo bodů je takto už v krabici. Dílky vždy budete skládat stejně, což je super, protože nebudou po krabici nikde lítat, a žetonky mají svůj vlastní uzavíratelný pytlík.



 

OBSAH HRY

  • 1 startovní mapový dílek
  • 1 dílek se sopkou/vírem
  • 58 oboustranných herních dílků
  • 2 oboustranné bodovací nápovědy
  • 7 dřevěných žetonů (moře, souš, kartograf)


 

HERNÍ DÍLKY

Dílky jsou z pevného kartonu. Je jich celkem 58 a jsou oboustranné. Působí, že jich je hromada ale jakmile se všechny poskládají, není to zas tak velká hrací plocha, jako by člověk čekal. Takže nepotřebujete na hru zas tak velký prostor a stačí i menší širší stůl. Líbí se mi ilustrace, které můžete na každém dílku omrknout.



 

BODOVACÍ NÁPOVĚDY

Bodovací nápovědy spadají do pokročilejšího způsobu hry, kde získáváte body za propojení hor/korálů anebo karavan a lodí. Nepropojujete tedy pouze moře a souš ale myslíte i na konkrétní ilustrace, které musí navazovat na sebe, aby byly body navíc. Bodovací nápovědy na sobě mají i počet hráčů, který si před hrou zontrolujte, jestli ho máte správně. Takto pokročilé hry je dobré hrát tehdy, když máte základní hru dostatečně nahranou.


 

PRAVIDLA A NÁVOD

Dvacet stran návodu mě v první chvíli trochu zarazilo, ale ve finále, pokud jde o základní verzi hry, stačí jen pár stran, které pochopíte okamžitě. Ve hře je opravdu hlavní spojovat moře nebo souš a to způsobem, abyste je stihli uzavřít, než bude položen poslední dílek a nasbírali co nejvíce bodů.


 

Pravidla pro základní hru mají šest stran a jsou proloženy hromadou obrázků, aby bylo vše opravdu jasné na první přečtení, ale pokud znáte Carcassone alespoň trochu, přikládání dílků nemusíte řešit - princip přiložit hranou tak, aby ilustrace navazovala, je zde stejný. Dále jsou rozepsané efekty akčních dílků ve smyslu "krádeže" nebo "hraj znovu" a také se dočtete, jakým způsobem můžete přerušovat konkrétní oblasti i k čemu je dílek sopky/víru.


 

V pokročilých možnostech bodování najdete právě již zmíněné hory a korály či karavany a lodě ale také orientační body, které jsou volitelný prvkem a mohou přinést také spousty bodů. Tato varianta je spíše pro hru týmovou tedy 4 hráčů, ale můžete ji použít i ve hře 2 a 3 hráčů.


 

Pokud chcete hrát 3, musíte krapet upravit přípravu hry a přidat žeton kartografa. Všimněte si že hráč za kartografa získává všechny body za souvislé oblasti hor a korálů. Stejně tak kartograf u karavan a lodí získá bod za každou loď nebo karavanu ve všech obchodních cestách, kde nevznikla žádná převaha a je jich stejné množství.


 

Kromě pravidel pro týmovou hru 4 hráčů narazíte na konci brožurky ještě na příklad tahu hráče s připomínkami důležitých informací ve hře. Než si hru pořádně zažijete, je dobré mít takto pravidla na očích všech hráčů.


 

PŘÍPRAVA HRY

Vyberte si stranu, za kterou budete hrát ať už náhodně nebo vlastní volbou. Zatím nemůžu říct, že by některá strana měla výhodu, baví mě hrát za obě. Připravte bodovací stupnici a položte na ni vaše žetony. Startovní dílek umístěte do středu stolu a rovnou najděte také dílem sopky/víru, který dáte k bodovací stupnici.


 

Pak už jen dílky rozdělte do dvou sloupců, umístěte k bodovací stupnici, rozeberte si počíteční dílky tak, abyste každý měl dva a až v tu chvíli se můžete podívat na jejich spodní stranu. Jakmile máte hotovo, hra může začít.


 

Startovní žeton umístěte vždy při ukončení hry tak, abyste ho v další hře hned dobře našli. Není označený jako u Carcassone tak výrazně, aby se našel rychle. A to samé pak udělejte i s dílkem víru/sopky, ať ani ten pak nehledáte zbytečně dlouho.


 

JAK SE TEDY HRAJE?

Vyberete si jeden dílek z těch dvou, které leží před vámi a přiložíte ho k základnímu dílku uprostřed stolu. Přiložení dílek musí správně přiléhat a ilustrace tedy navazovat. Pokud je na dílku akční znak typu krádeže nebo hraj znovu, okamžitě ho využijete - buď ukradnete protihráči jeden z jeho dvou dílků, který si položíte před sebe anebo přiložíte ještě váš druhý dílek. 

Po dokončení vašeho tahu si doberete dílky do maximálního počtu dvou a necháte je nahoře stranou, jakou jste je vzali z hromádky - můžete se podívat na tu druhou, ale ne tak, aby ji viděl soupeř. A na řadě je druhý hráč.

Takto se střídáte až do doby, než se položí poslední dílek. Uzavřené oblasti můžete bodovat průběžně anebo si je nechat až na konec hry, to je na vás. Pokud máte ale body za oblast protihráče s křížky, kterou jste uzavřeli, ty si počítejte hned. Jakmile je položen poslední dílek, hra končí a následuje závěrečné bodování.  


ROZEHRANÁ HRA DVOU HRÁČŮ

Jsem milovník puzzlí a baví mě pozorovat, jak hrací dílky dostávají celistvý vzhled. Vypadá to na první pohled vždy stejně a přitom jsou pokaždé jiné. Zde je potřeba koukat, jak hraje druhý hráč, což je pro mě ve hře dvou hráčů mnohem jednodušší, než v jakéoliv jiné hře. Zde mi to tedy nevadí, naopak mě baví to čekání, co kam půjde a jak to dál vyplyne.


 

KONEC HRY = VŠECHNY DÍLKY POLOŽENY

Finální sestavení dílků může vypadat například takhle. Vidíte nahoře stále nepoložený dílek víru/sopky, který nebylo nutno využít. Ten se použije tehdy, pokud vznikne nezaplnitelná díra. To se nám zatím za všechny odehrané hry nepovedlo, ale třeba na to přijde řada. Jsou to taky v podstatě body navíc.



 

DETAILY MOŘE A SOUŠE

Pojďme se na sestavenou mapu moře a souše podívat blíže, ať lépe vidíte uzavřené oblasti a také jednotlivé ilustrace, se kterými se ve hře setkáte. Můžete vidět i několik ztroskotaných lodí či různé mořsé potvory.









 

FINÁLNÍ BODOVÁNÍ

Hráč za souš získá 1 bod za každý dílek se souší, který se na uzavřené oblasti podílá a vůbec nezáleží na tom, který hráč oblast uzavřel.

To samé platí i pro hráče za moře, který získá 1 bod za každý dílek s mořem, který se na uzavřené oblasti podílí a také tedy nezáleží, kdo oblast uzavřel.

Ale jsou tu také černé/bílé křížky, které si vždy připočítá ten, který oblast uzavřel bez ohledu na to, jestli je oblast jeho či nikoliv. Takže jakmile hrajete za moře a uzavřete souš s křížky, vítězné bonusové body jsou vaše.



 

ZÁVĚREM

Mě ta hra jednoduše baví. Baví mě jako dvojkovka, což pokud mě sledujete více, víte, že mám ráda hry s mnohem větším počtem hráčů. Baví mě dost podobně jako třeba Sagrada v době, kdy chci něco na pohodu, nenáročnýho a i když se musí přemýšlet, kam co položíte, je to alespoň z mého pohledu pro můj mozek jako relax. Můžete si škodit v uzavírání oblastí protihráče, ale je dobré taky myslet na uzavírání svých oblastí. Už se nám stalo, že bylo posledních pár dílků ve hře a my toho moc uzavřeného neměli, protože jsme se soustředili víc vzájemně jeden na druhého.

Základní verzi vysvětlíte rychle a určitě může bavit začínající hráče. Je určena dětem od 8 let, což z mého pohledu odpovídá. Pokud nehrajete pokročilá pravidla, které musí děti více pochopit, doslova zasednete, během pár vět řeknete, co má kdo dělat a frčíte. Prostor na hru je potřeba větší, ale ne zas až tak jako třeba u Karaku nebo Carcassone. Bodování je mnohem lepší, jak u Carcassone ale stejně mám pocit, že mi z toho hlava jede kolem :-D.

Pokud vás tato trochu hra a trochu hlavolam Moře a souš zaujala a chtěli byste ji pořídit, najdete ji na eshopu Tlamagames přímo ZDE.


Cena: 629Kč (původně 699Kč)


Žádné komentáře:

Okomentovat