17. září 2018

MÁMY SOBĚ: Montessori kurz - Smyslová výchova

V prvním okruhu online Montessori kurzu jsme se seznámili s tím, kdo byl Maria Montessori a jaká je filozofie Montessori přístupu. Na článek o základních informacích se zpětně můžete podívat zde - Montessori kurz - Filozofie.

V druhém okruhu online Montessori kurzu jsme si představili praktický život. Praktický život celkově v Montessori přístupu hraje velikou roli. Dává dětem základ všeho s čím se každý den potýkají a budou se potýkat i v budoucnu. Článek zaměřený na praktický život můžete zpětně mrknouz zde - Montessori kurz - Praktický život.

Dnes se podíváme na třetí okruh a tím je SMYSLOVÁ VÝCHOVA.

Cílem smyslové výchovy je dát dítěti možnost získat jasné a vědomé informace z prostředí díky jeho smyslům a tím mu umožnit poznávat okolí a svět hlouběji a přesněji. Děti se neučí tím, že jim něco povídáme, ale jejich vlastními zkušenostmi, že si mohou něco "ohmatat".

Děti jsou nejvíce otevřené rozvíjení svých smyslů ve věku od 2 do 6 let. V tomto období je velmi důležité jim dávat co nejvíce možností rozvíje všechny jejich smysly.




LEKCE V OKRUHU SMYSLOVÉ VÝCHOVY

  • Úvod do smyslové výchovy
  • Třístupňová lekce
  • Válečky s úchyty
  • Růžová věž
  • Hnědé schody
  • Červené tyče
  • Barevné destičky - 1. krabice
  • Barevné destičky - 2. krabice
  • Barevné destičky - 3. krabice
  • Hmatové desky
  • Hmatové destičky
  • Krabička s látkami
  • Zvukové válečky
  • Teplotní lahvičky a teplotní destičky
  • Hmotnostní destičky
  • Čichové a chuťové lahvičky
  • Stereognostický sáček
  • Úvodní rám a geometrická komoda
  • Karty ke geometrické komodě
  • Geometrická tělesa
  • Kontruktivní trojúhelníky
  • Binomická krychle
  • Trinomická krychle
  • Barevné válečky bez úchytů
  • Vrstvené tvary
  • Dekanomický čtverec
  • Inspirace - Barvy
  • Inspirace - Hry s tvary
  • Inspirace - Tvary a barvy
  • Inspirace - Čich, sluch, váha
  • Inspirace - Hmatové aktivity
  • Inspirace - Logické hry s tvary a barvami
  • Inspirace - Geometrické tvary


ÚVOD DO SMYSLOVÉ VÝCHOVY

Smyslové pomůcky jsou v rozvoji dítěte velmi důležité, pomáhají zlepšovat a třídit smysly. Také rozvíjí jejich intelekt. Dále děti směřují k přesnosti a podporují je v jejich představivosti a v rozvoji abstraktních výkonů.


Cíle:

  • Naučit se jak organizovat,klasifikovat a kategorizovat
  • Zdokonalení smyslů
  • Rozvoj hrubé motoriky a koordinace
  • Zvládnutí úkonů a dokončení cyklu aktivit
  • Budování nezávislosti a to díky kontrole chyb a sebevědomí
  • Kreativita
  • Zajistit dobrý základ pro budoucí náročnější úkoly
  • Příprava na abstraktní pojmy
  • Svoboda ve výběru úkolů a jejich opakování
  • Uspokojit smysl proto být součástí komunity
  • Řemeslnou zručnost
  • Uvědomování si aktivit, které se vztahují k dannému úkolu
  • Dětská touha zhostit se jiných úkolů

Smyslové pomůcky připraví dítě na další vzdělání - matematika, aritmetika, jazyk, psaní, lehkost doteku, umění.


Oblasti smyslových pomůcek:

  • Vizuální
  • Hmatové
  • Sluchové
  • Čichové
  • Chuťové

Montessori smyslové pomůcky mají zabudovaný systém kontroly chyby a proto jsou chyby objeveny pokud jsou pomůcky nesprávně používány. Dítě může tuto chybu objevit samo, takže není důvod, aby ho opravoval učitel. Pokud dítě není schopno poznat vlastní chybu, tak  není vývojově připraveno s touto pomůckou pracovat.


TŘÍSTUPŇOVÁ LEKCE

Když učitel představuje smyslové pomůcky, používá třísložkovou/třífázovou lekci.

1. Slovně spojuje smysly s názvy předmětů (toto je horké ...)
2. Testuje rozpoznávání předmětů dítětem (který je studený?)
3. Testuje zapamatování si předmětu tím, že ukazuje a ptá se (co je toto?)


VÁLEČKY S ÚCHYTY

Válečky s úchyty mají celkem 4 bloky. Napomáhají dítěti v rozvoji zrakového vnímání, jemné motoriky a také schopnosti rozlišovat mezi různými rozměry. Nepřímo rozvíjí matematickou mysl a připravují na psaní.
RŮŽOVÁ VĚŽ

Růžová věž se skládá se z deseti krychlí. Nejmenší má 1cm³ a největší má 10cm³.

Úkolem je zjemnění a rozvoj zrakového vnímání, schopnost rozeznat různé druhy velikostí a kontrola pohybu. Nepřímo rozvíjí také matematickou mysl.


HNĚDÉ SCHODY

Hnědé schody se skládají z deseti čtyřbokých hranolů a liší se ve dvou dimenzích - v šířce a hloubce.

Pro kontrolu chyby se používá nejužší hranol.
ČERVENÉ TYČE

Červené tyče se liší pouze v jedné dimenzi a to v délce od nejkratší po nejdelší (10cm - 1m).

Dítě si jejich délku uvědomuje už přinášením aktivity na kobereček, jakmile drží rukama oba konce tyče. Je tedy důležité, aby ruce roztáhlo a uvědomilo si délku. Pokud nedosáhne na oba konce,může je nést vertikálně

Účelem je zjemnění a rozvoj vizuálního vnímání a schopnost rozlišit různé druhy délek. Nepřímo se rozvíjí matematická mysl a přípraa na červenomodré tyče, které mají už přiřazená čísla.

Při úklidu se začíná nejdelší tyčí.


BAREVNÉ DESTIČKY

Celkem jsou 3 krabice s barevnými destičkami


Rozvíjí zrakové vnímání, rozlišování barev a odstínů. Dítě se je učí pojmenovat.

S první krabicí se přistupuje k třífázové lekci.

U druhé krabice nejdříve připravíme primární barvy s třífázovou lekcí, tehdy se ujistíme, že je dítě připraveno pokračovat dále. Pokud je úspěšné i v sekundárních barvách, představíme terciární

I ve třetím případě, co se odstínů týče, začínáme primárními barvami. Tam se dle mého lehce zasekne i dospělák :-D. Můžeme opět využít třífázové lekce. Zpátky do krabice vracet po jedné barvě, snadno se odstíny smíchají.
HMATOVÉ DESKY A DESTIČKY

Hmatové desky rozvíjí hmat a schopnost rozlišovat různé druhy povrchů. Nepřímo napomáhají k tomu, aby dítě lehce drželo tužku a netlačilo na ni. Také přípravují na práci se smirkovými číslicemi a písmeny.

Hmatové destičky napomáhají ve zjemnění a rozvoji dotyku a také rozeznávání různých druhů povrchů. Nepřímo připravují na práci se smirkovými písmeny a číslicemi a také dítě díky nim nacvičuje lehký dotek, který následně využije při psaní tužkou.


KRABIČKA S LÁTKAMI

Cílem krabičky s látkami je zjemnit hmat u dítěte a aby bylo schopné rozlišit více druhů povrchů a textílii. Nepřímo přípravují na psaní.

Oběma rukama se poslepu zkoumá povrch textílie a hledá se druhý pár. Kontrolou chyby je když u posledního páru nepatří k sobě.
ZVUKOVÉ VÁLEČKY

Zvukové válečky mají za úkol zjemnit a rozvinout sluchové vnímání. Také je to příprava na jazyk a učení se písmen, kdy by se děti měly naučit rozlišit dva podobné zvuky a odlišnosti ve zvucích.

Kontrola chyby je, když dva poslední válečky k sobě nepatří.


TEPLOTNÍ LAHVIČKY A DESTIČKY

Teplotní lahvičky napomáhají dítěti v rozpoznávání různých druhů teplot - studená, horká, teplá, vlažná. Naplní se vodou a dítě má za úkol najít stejné lahvičky o stejné teplotě.

Teplotní destičky jsou z různých materiálů a různých teplot. Hledají se opět stejné destičky - plsť, korek, kov, kámen, sklo, dřevo. Doporučuje se dát pásku přes oči, aby se vizuelně nepoznalo, které k sobě patří.
HMOTNOSTNÍ DESTIČKY

Hmotnostní destičky napomáhají dítěti v rozvoji vnímání hmotnosti a různých odlišnostech hmotnosti. Rozdíly v hmotnosti těchto destiček jsou minimální.

Opět je dobré aby se aktivita prováděla poslepu, jinak dítě snadno vizuálně pozná která je která.


ČICHOVÉ A CHUŤOVÉ LAHVIČKY

Pro rozvoj a zjemnění čichu a chuťi.

Čichové lahvičky jsou v párech a dávají dvě stejné vůně dohromady - různé druhy koření.

Chuťové lahvičky jsou s roztokem - sladkým, slaným, hořkým, kyselým a také se dávají dvě stejné dohromady.


STEREOGNOSTICKÝ SÁČEK

Jsou v něm ukryté předměty které dítě hledá pouze podle hmatu. Rozvíjí se tím stereognostický smysl. Je si schopno v mysli představit předmět, který už dříve vidělo, a podle hmatu je ho schopno rozeznat.

Důležité je, aby dítě veškeré předměty v tom sáčku znalo, aby se s nimi již dříve setkalo.
GEOMETRICKÁ KOMODA A TĚLESA

Geometrická komoda obsahuje několik podnosů s geometrickými tvary.

Dítěti napomáhá v rozvoji zrakového a stereognostického smyslu a také ho učí rozlišit jednotlivé útvary. Nepřímo se připravuje na geometrii, na práci s kovovými útvary a díky úchopu se jedná také o přípravu na psaní.

Nejdříve se začíná s geometrickým podnosem, který  obsahuje kruh, trojuhelník a čtverec. Postupně se přejde na geometrickou komodu, která obsahuje:

  • Kruhy různých velikostí
  • Čtyřúhelníky, čtverce a obdélníky
  • Růzé druhy trojůhelníků
  • Mnohoúhelníky
  • Lichoběžníky
  • Jiné útvary

Ke geometrické komodě se používají také karty. Začíná se s nimi v době, když je dítě s geometrickými tvary dobře seznámeno.

Karty mají vždy 3 druhy - v příkladu s kruhy se jedná o karty s plnými kruhy, tlustou linkou a tenkou linkou. Začíná se s kartami s plným tvarem a snaží se kruh přiřadit ke správné kartě. Postupně se ptřechází na další typy karet.

Geometrická tělesa rozvíjí stereognostický smyslu a schopnost rozlišovat mezi 3D tělesy. Nejdříve začínáme s válcem, koulí a krychlí, protože s nimi maj děti nejvíc zkušenost - přecházíme na třífázovou lekci. Postupně přidáváme další geometrická tělesa.
KONSTRUKTIVNÍ TROJÚHELNÍKY

Účelem je ukázat jak spojením různých druhů trojúhelníků můžeme vytvořit další geometrické tvary.

Nepřímým účelem je ukázat dětem, že všechny druhy geometrických tvarů, které mají hrany jsou vlastně vytvořeny z trojúhelníků.

Dítě už musí mít zkušenost s geometrickou komodou a zná názvy všech druhů trojúhelníků a dalších geometrických tvarů.

Celkem máme 5 druhů krabic.

V první obdélníkové krabici jsou trojúhelníky několika barev a různých velikostí, které se spojují podle černých čar.

Ve druhé obdélníkové krabici jsou pouze modré trojúhelníky různých velikostí a spojují se podle délky strany.

Třetí krabice je trojúhelníková s různými druhy trojúhelníků v různých barvách, které se spojují podle černé čáry. Krabice obsahuje i šedý kontrolní trojúhelník, na kterém si dítě kontrolu správnost sestaveného tvaru.

Čtvrtá krabice je šestiúhelníková. Obsahuje několik různých barev trojúhelníků.

Poslední, pátá krabice, je velká šestiúhelníková, která obsahuje trojúhelníky ve dvou barvách.
BINOMICKÁ KRYCHLE

Binomická krychle napomáhá zjemnění zrakového vnímání. Jejím cílem je postavení binomické krychle jako takové. Nepřímo se rozvíjí matematická mysl a příprava na algebru.

Nejdříve se sestaví první vrstva, pomůžeme si nápovědou na víku, a až následně se staví další vrstva. 
 

TRINOMICKÁ KRYCHLE

Trinomická krychle stejně jako binomická napomáhá zrakovému vnímání a hlavním cílem je postavení této krychle.

Nepřímým důvodem je rozvoj matematické mysli a opět příprava na algebru.

Trinomická krychle se používá až po tom, co dítě bezproblémů zvládlo binomickou krychli.

Stejně jako u binomické krychle nejdříve sestavíme první vrstvu a až pak stavíme další vrstvy. Je potřeba (v obou případech), aby souhlasila také výška.

BAREVNÉ VÁLEČKY

Celkem jsou 4 krabičky s barevnými válečky.

Rozvíjí se zrakové vnímání a schopnost odlišit různé velikosti a rozměry. Nepřímo se rozvíjí matematická mysl

  • První je krabička s červeným víkem a válečky se liší ve dvou rozměrech
  • Druhá je krabička se žlutým víkem a válečky se liší ve třech rozměrech
  • Třetí je krabička se zeleným víkem a válečky se liší se ve třech rozměrech
  • Poslední je krabička s modrým víkem a válečky se liší pouze jedním rozměrem

Válečky se po úspěšném zdolání jednotlivých krabiček můžou kombinovat všechny mezi sebou.


VRSTVENÉ TVARY

Tyto vrstvené tvary jsou přípravou na matematiku. Nepřímo rozvíjí vizuální odlišování různých geometrických tvarů. Snažíme se dávat dostatečný prostor kreativitě dítěte.

Začínáme čtverci, které skládáme na sebe po jednotlivých barvách (žlutá, modrá, červená). Následně přijdou na řadu trojúhelníky (žlutá, modrý, červená), které můžeme kombinovat například se žlutými kruhy - vzniknou tak zajímavé obrazce. Dítě si procvičuje přesnost a soustředěnost, kterou práce vyžaduje.


DEKANOMICKÝ ČTVEREC

Dekanomický čtverec neboli také Pythagorova tabulka. Rozvíjí zrakové vnímání a cílem je kompletní postavení tohoto čtverce. Nepřímo se jedná o přípravu na matematiku.

V krabici jsou oddělení odlišená podle barev. Jedná se o čtverce a obdélníky, které jsou různých velikostí. Začínáme nejmenším, červeným čtvercem a pokračujeme zeleným čtvercem a obdélníky.

Červený čtverec je 1², zelený je 2², růžový je 3² a tímto způsobem to pokračuje i na dalších barvách.

! Barvy dekanomického čtverce odpovídají barvám perlového materiálu !


INSPIRACE

V inspiračních videích získáte úžasnou a originální inspiraci na doma vytvořené pomůcky pro smyslovou výchovu a názorně uvidíte, jak se s nimi pracuje.

Nemusíte být vyloženě zruční, spoustu z nich zvládnete sami. Jsou to skvělé nápady nejen na výuku konkrétních barev, tvarů apod. ale také na různé druhy her.

Pokud máte doma dostatek materiálu, některé z nich si můžete vyrobit doslova okamžitě.




ZÁVĚREM

Z minulé části kurz jsem byla opravdu dost nadšená, ale z této části jsem nadšená ještě mnohem víc!

Tato část kurzu mi hodně otevřela oči. Dřív jsem montessori pomůcky brala jako předražené věci, které patří jen do montessori školek/škol a doma nemají význam. Po této části kurzu ale přemýšlím hned o několika z nich.


Nejvíce ze všeho mě zatím zaujaly válečky s úchyty, barevné válečky, teplotní destičky a binomická/trinomická krychle, tak snad brzy něco z toho pořídím. Krychle mě upřímně neskutečně fascinují, abych pravdu řekla :-D. S nimi bych se sama dost vyřádila.

V této části kurzu vám je detailně vysvětleno, jak s veškerými pomůckami pracovat a co se s nimi dítě všechno učí.

Hromadu další inspirace najdete také na facebookových stránkách MontessoriHracky.cz, kde je nespočet alb, které Vás mohou inspirovat.


TIPY NA POMŮCKY



Celou nabídku kurzu si můžete prohlédnout na webu Montessorikurz.cz.



!!! SOUTĚŽ PRO VŠECHNY MÉ ČTENÁŘE !!!

Vyplněním dotazníku, který najdete níže, se zúčastníte soutěže o přístup k jednomu tématickému okruhu Montessori kurzu dle vlastního výběru. 

Soutěž bude ukončena 16.12 2018 a následně druhý den 17.12 2018 bude vyhlášen vítěz.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat