9. června 2022

HRAJEME SI: Krycí jména aneb přísně tajná hra s obrázky

Že už to tu jednou bylo? Ano, nedávno jsem psala recenzi na výbornou párty hru s názvem Krycí jména, která má červenou krabici. Liší se tím, že tato žlutá verze je plná obrázků - může tak působit jako lehčí varianta a mnoho hráčů ji za lehčí považuje, ale nenechte se zmást. Zas tak jednoduché to není.

V babyclubu jsme měli jako první základní verzi se slovy a já věděla, že se hráčům mnohem lépe hraje obrázková verze a tak jsem ji pořídila na naše pravidelné páteční deskohraní, ať máme na střídání. Každá z nich má něco do sebe a já si ráda zahraju obě.

Kromě toho, že se jedná o party hru, je to i týmová hra. Je tedy perfektní, když chcete hrát ve větším počtu hráčů, nechcete se úplně skupinkovat k různým hrám a zároveň vás baví kooperace. Tak se na ně pojďme detailněji podívat, ať máte srovnání :-).

 

 

 

OBSAH HRY

  • 140 karet obrázků (oboustranné)
  • 60 karet klíčů
  • 7 karet červených agentů
  • 7 karet modrých agentů
  • 1 dvojitý agent
  • 1 nájemný vrah
  • 4 náhodní kolemjdoucí
  • Stojánek na klíčovou kartu
  • Návod


 

PRAVIDLA HRY

Stejně jako u základní verze jsou pravidla přehledná a hezky graficky sestavená. Podrobně je popsána klíčová kartička i to, podle čeho určíte začínající tým. Dozvíte se, kam umístit agenty, kolemjdoucí i vraha. Jakým způsobem předáte nápovědu a kontaktujete svůj tým šponů. Nesmí chybět ani konkrétní příklad a tip na pokročilé varianty či způsoby hry ve dvou/třech hráčích. V závěru se navíc dozvíte, jakým způsobem obě verze zkombinovat dohromady!


KARTY AGENTŮ + DVOJITÝ AGENT

Každý tým má svou barvu agentů + ten, který začíná si vezme dvojitého agenta a otočí ho na svou barvu. Barvy týmu si rozdělíte náhodně nebo si určíte, kdo bude mít kterou barvu. Tým, který začíná má s dvojitým agentem o tah navíc. Barvu začínajícího týmu poznáte dle bočních barev na náhodně vybrané kartě klíče.

 


 

KARTY NÁHODNÝCH KOLEMJDOUCÍCH

Ve hře jsou pouze 4 náhodní kolemjdoucí, na které narazíte tehdy, pokud se netrefíte do své barvy týu ani do týmu protihráčů.


 

KARTA NÁJEMNÉHO VRAHA

Při odhalení nájemného vraha hra okamžitě končí. Celou hru se mu snažíte vyhnout, ale v návodu se dozvíte, jakým způsobem hrát i s ním. A vůbec to nezní špatně! My to vyzkoušeno nemáme, ale až budeme chtít hru zpestřit, určitě zahrneme i vraha.


 

KARTY KLÍČŮ

Karet klíč je celkem 60, což je o kus víc, než v základní hře. Každý z klíčů má jiné rozložení a na jejích stranách se střídá modrá s červenou - dle toho určíte začínající tým a dle toho i my v babyclubu rozdělujeme hráče náhodně do týmů.

Dle počtu hráčů vyberu stejný počet karet klíčů tak, aby byla polovina z nich modrých a polovina červených. Dám je na tajňáka náhodně vybrat hráčům a tím si každý určí barvu týmu, za který bude hrát. Většinou losujeme takto náhodně. Málokdy se dělíme do týmů dle vlastní volby.

Jednu z těchto karet následně hlavní špioni, sedící o kus dál od ostatních, vylosují a vloží ji před sebe do stojánku tak, aby na ní nikdo jiný nemohl vidět.

 

 

KARTY S OBRÁZKY

Karet s obrázky je celkem 140 a jsou oboustranné. Narozdíl od slov v obrázku můžete vidět mnohem víc a můžete je snadněji spojit s ostatními. Jsou tedy jednodušší, protože na nich lépe vidíte obsah a představivost pro spojení funguje zase trochu jinak.

Když se podíváte detailněji, jsou to mnohdy naprosté nesmysly, nejsou to žádné obyčejné nudné obrázky ale často se sami zamyslíte nad tím, co před vámi na stole vůbec leží. Mlýn s křídly, galaxie na talíři, rytíř s koštětem a mnoho dalších.

Což je na druhou stranu i nevýhoda .. když by bylo psané slovo "Mlýn" a když na obrázku vidíte mlýn, který ale má křídla. Každá verze má něco do sebe, proto doporučuji obě.






 

PUSŤME SE DO HRANÍ

Hraje se to v podstatě stejně, jako slovní verze, jen zde máte trochu jinak rozvrženou mřížku. Nejprve se tedy rozdělíte do týmů a určíte si barvy. Následně vytvoříte sestavu slov o velikosti 5x4 (karty mají na sobě růžek, tak je poskládejte správně) a zvolíte hlavní špiony (jeden z každého týmu), kteří si vyberou tabulku s klíčem, tu nasadí do stojánku naležato, aby odpovídala rozložení na stole. Dále k sobě přidělí karty agentů a to včetně dvojitého pro začínající tým a může se začít.

 

 

I v tomto případě je nutné spojit co nejvíce obrázků a dovést tak svůj tým k výhře. Musíte vždy použít jedno slovo týkající se co nejvíce obrázků ve vaší barvě. Vždy tedy řeknete nějaké slovo (například křídla) a k tomu číslovku (třeba 3), kolik obrázků máte na mysli. Takže vyslovíte svému týmu nápovědu "Křídla3). I v tomto případě můžete jít na jistotu s jedním číslem, ale to spíš pokud budete mít náskok nebo jakmile potřebujete hru zakončit. Pozorně si všechny obrázky prohlédněte, sice se hra zdá být jednodušší než slova, ale obrázky matou a nejednouo se vám může stát, že máte geniální nápovědu ale tým ji uvidí úplně jinde.



Vždy můžete použít jen jedno slovo (nesmí se používat ani sousloví) a dále je nutné mlčet a udržet si co nejvíce kamenou tvář. Váš tým mezi sebou může diskutovat jak se mu zlíbí, ale vy, kromě toho slova a čísla, víc neříkáte. Mnohdy je to neskutečně těžký, udržet se, a nejednou budete mít chuť odejít úplně pryč z místnosti. Nejhorší je to ve chvíli, kdy řeknete slovo, tým začne hádat a najednou mají abslutně odlišný myšlenkový pochody, než vy :-D.

Když se tým shodne na nějakém slovu, musí se ho některý z členů dotknout, až pak reagujete odhalením identity agenta - tedy položením karty dle odhalené barvy. Vydržte do chvíle doteku prstu člena týmu na obrázek. Jinak můžou cuknout, ale vy už přitom budete v pohybu a takto jim zbytečně napovíte. Pokud tým uhodl správně, může hádat dál, ale jakmile se trefil do barvy druhého týmu, kolemjdoucího nebo vraha, tah končí a hraje druhý tým. V návodu najdete i v tomto případě ještě tip pro nápovědu "nula" a "nekonečno".

V každém tahu (v prvním kole vám to je ale k ničemu) je povoleno hádat pouze 1 slovo navíc - jedno slovo z předchozí nápovědy, kterou jste neuhodli. Tímto způsobem můžete dohnat soupeře anebo si zvětšit náskok, pokud už víte, o které slovo jde. 

Konec hry nastává ve chvíli, kdy některý z týmů uhádl všechna slova a odhalil tím všechny lokace svých agentů.

My vždy hrajeme na tři kola (dle počtu hráčů v týmu, abychom se všichni prostřídali jako hlavné špioni) a sčítáme vítězné body. Tým, který má bodů nejvíce je následně konečným vítězem.

 

ZÁVĚREM

Krycí jména jsou údajně nejlepší party hrou. Vysvětlíte je doslova okamžitě a tím, že se hrají na týmy, takže se chytne opravdu každý. Zvlášť pokud při hře rádi komunikujete s ostatními. To mě na ni baví nejvíc, protože se kolikrát vidíme jen jednou týdně a nemáme prostor si spolu jinak povídat, takže jakmile hlavní špioni vymýšlí nápovědy, my si s polu mezitím povídáme.

Jsem ráda, že máme v babyclubu možnost obou verzí, které si hráči mohou vyzkoušet a případně i porovnat. Využíváme je nejen v době, kdy se nám nechce hrát odděleně a chceme hru pro více hráčů, tak i v době narozenin nebo oslavách nového roku. Jediné s čím ale nesouhlasím, je hrací doba 15 minut, to podle mě vůbec nejde. My hrajeme minimálně půl hodiny ale spíše mnohem déle.

Pokud i vás hra Krycí jména zaujala a chtěli byste ji dát šanci, vydává ji Mindok, a zakoupíte ji například ZDE. A pokud byste si chtěli vyzkoušet minihru online, klikněte SEM.

 

Cena: 429Kč


Žádné komentáře:

Okomentovat