13. prosince 2018

HRAJEME SI: Rozhýbej svůj jazýček aneb logopedie hrou

Nad touto společenskou hrou jsem uvažovala už nějakou dobu, jenže co mě drželo zpět, byla cena.

I když získávám produkty formou spolupráce, tak je pro mě cena stejně důležitá. Nejde mi přes ruce ani pusu doporučovat něco, co je pro mě drahé nebo předražené a v tomto případě jsem se nad cenou pozastavila několikrát.

Nakonec mi to nedalo, protože mi stále vrtala hlavou a narovinu jsem se na to zeptala Venduly Hegerové - jak můžete vidět podle ilustrací, je to graficky právě její práce. Když tak koukám do historie naší konverzace, tak jsem se ji na to ptala již téměř před rokem. Takže jsem si dala opravdu na čas, než jsem se pro ni rozhodla.

Vendula mi psala, že dříve byla hra o kus dražší a že ji připravila a zkopmpletovala jedna maminka, která se hodně věnovala jejímu vývoji i propagaci a z pohledu Venduly je hra opravdu vypiplaná, je vhodná i pro děti bez jakéhokoliv logopedického problému a cena adekvátní.

Jsem vděčná, že mi život přivedl do cesty autory různých produktů, díky kterým na různé věci začnu koukat jiným pohledem anebo díky kterým se dozvím informace o kterých bych jinak neměla ani tušení.

Takže, co na hru nakonec tedy říkáme?

Pojďme se na ni tedy detailněji mrknout :-).




O HŘE

"Milé maminky, tatínkové, babičky ...

tato hra původně nebyla určena pro veřejnost. Byla pouze pro mé děti, abych předešla vývojovým vadám řeči. Až poté, co jsem zjistila, že jim to pomáhá, jsem si uvědomila, že si to nemohu nechat pro sebe.

Držíte v ruce velmi zajímavou a hlavně praktickou hru, která děti nadchne nejen svými obrázky. Budou ji hrát s radostí, aniž by si uvědomily, že se vlastně učí."

To je úryvek textu nebo spíš vzkazu od autorky Jitky Šufajzlové.

Jedná se tedy o společenskou hru nejen pro děti, které mají nesprávnou výslovnost nebo méně mluví, ale hlavně pro ty, které chtějí těmto vadám předejít.

Základem hry je motivace rozhýbat jazýček a následně procvičit výslovnost jednotlivých hlásek přes slabiky, slova až po celé věty.

Na procvičování jsou všechny souhlásky doplněné obrázkem, který přirozeně podporuje tvorbu zvuku dané hlásky.


HRA OBSAHUJE

  • Herní plán
  • Hrací kostku s barvičkami
  • 12 kartiček s hrošíkem
  • 12 kartiček se žirafkou
  • 306 kartiček s opičkou (z toho 21 ks prázdných)
  • Hrací figurky
  • Platíčka po 10 žetonech
  • Pravidla hry


HERNÍ PLÁN

Herní plán je rozdělen na dva okruhy - malý a velký. 

Malý okruh jsou kolečka a je zaměřený na rozhýbání jazýčku a pusinky. Vítězem malého okruhu je ten, kdo jako první získá a vloží všech 10 žetonů do svého platíčka.

Velký okruh jsou čtverečky a je zaměřený na procvičování výslovnosti. Do velkého okruhu se dostanete pouze přes malý okruh. Vítězem velkého okruhu je opět ten, kdo jako první získá a vloží všech 10 žetonů do svého platíčka.

Hra se dá i různě obměňovat a pravidla si můžete upravovat podle sebe.




PLATÍČKA S ŽETONY

Součástí hry jsou 3 platíčka s obrázky zvířat. Z každého vyloupnete 10 žetonů. Žeton dostanete pokaždé, když stoupnete na hracím plánu na sluníčko.

Dále žetony dostanete po správném odříkání textu na kartičkách anebo se dá přímo vytáhnout pokyn na kartičce "dostaneš žeton".




FIGURKY - POSTAVIČKY

Hra je určena až pro 3 hráče, kteří si vyberou svojí postavičku a nasadí si ji do plastového stojánku.

Zvolená figurka je pak celou hrou bude provázet.

Tato forma figurek mi přijde zábavnější a lákavější pro děti, než klasické plastové/dřevěné. Takže jsem ráda, že se víc a víc rozmáhají :-).




Kostka je veliká. Mým nepřesným odhadem můžemít tak 3cm, takže o kus větší, než klasická házecí kostka. Místo čísel má barvy, takže malé děti jednoduše poznají, kam mají svojí figurkou postoupit.




KARTIČKY

Jako další součást balení jsou 4 balíčky kartiček.

Před zahájením hry se kartičky roztřídí podle obrázku (hroch, opice, žirafa) a kartičky s opicí se navíc roztřídí podle písmenek, takže Vám vznikne celkem 27 hromádek, které zagumičkujete přiloženými gumičkami.




Kartiček je opravdu hromada, takže se hra z mého pohledu jen tak neohraje ale dlouhou dobu bude takzvaně "jako nová" :-).




Tak jak balíčky byly, tak jsem je rozdělila, abyste viděli, co všechno obsahují. Nezjistila jsem ale, co znamenají ty kartičky s čísly. Není to ani náročnost, protože jdou kartičky podle abecedy a do hry se stejně třídí jinak.


Příklady obsahu kartiček v prvním balíčku:

  • Bédu bolí zuby. Kuba snědl buchty od babičky. Bety upekla bábovku. Bublifuk dělá bubliny.
  • Lavice, police, opice, udice, velice, vejce, plíce, ovce, plavci, kluci, vojáci.
  • Dědeček peče pečínku. Máme maličký domeček. Mám červený člun. Babička má vnoučata.
  • Děj, dělo, dělá, dělí, dějiny, děkuji, dělník, fandí, chodí, hadi.
  • To je ale veliký globus! Olga gumuje gumou. Gustav má gumáky. magda má nové lego. 




Příklady obsahu kartiček v druhém balíčku:

  • Pach, pech, dech, mech, mnich, duch, bůh, běh, hoch, batoh, potah.
  • Jana sedí pod jabloní. Na jihu je jasno. Jitule s Janinou jí jahody. Jan jede jinam.
  • LLLA, LLLE, LLLI, LLLO, LLLU, Á-LLL, É-LLL, Í-LLL, Ó-LLL, Ú-LLL.
  • Maminka zalévá konví kytky. Kominík čistí komín. Kukačka dělá ku-ku, ku-ku. Koupil jsem koblihy.
  • Něco, někde, někam, nějaký, němý, daně, sáně, káně, koně, jehně, vůně.



Příklady obsahu kartiček ve třetím balíčku:

  • Á-S, É-S, Í-S, Ó-S, Ů-S, SA, SE, SI, SO, SU 
  • Drn, drnká, drak, drobek, druh, modrý, vedro, drtí, trm, tráva, tramvaj, trik, triko, tréma
  • Topná sezóna je tady! Týna kouká na noty. Táta má nové auto. Maminka dostala kytku tulipánů.
  • Tik, tik, tichý, táha, tílko, típne, tihne, nechtě, dítě, kotě, nitě, hbitě.
  • VA, VE, VY, VO, VU, VÁ, VÉ, VÝ, VÓ, VŮ.




Příklady obsahu kartiček ve čtvrtém balíčku:

  • Maže, může, nože, kůže, kníže, kužel, manžel, leží, lyže, louže, Temže, ježek
  • "Prskání" - třepej rty.
  • V ústech vytvoř jazykem "ruličku (mističku).
  • Otevři pusinku co nejvíce, brada se nesmí vůbec hýbat. Rychle pohybuj jazykem ze strany na stranu jako "ještěrka". Vydrž a nepřestávej.
  • Stojíš jedno kolo.




CO HROU ZÍSKÁTE

  • Základem hry je rozhýbání jazýčku, což je až 75% úspěchu pro správný vývoj řeči
  • Ke každé hlásce je kartička na podporu přirozeného vyvození zvuku danné hlásky
  • Hra obsahuje všechny souhlásky od nejjednodušších (M, B, P) až po ty nejtěžší (L, R, Ř a sykavky).
  • Všestranný rozvoj dítěte - gymnastika mluvidel, fixace a automatizace hlásek, jemná motorika, barvy, pozornost, počty, učení se přijmout prohru apod.
  • Hra je motivační a lehce ovlivnitelná


VIDEO Z YOUTUBE

Pro detailnější zobrazení hry a více informací přímo od autorky Jitky Šufajzlové mrkněte na toto krásné video :-).




ZÁVĚREM

Hra je opravdu rozsáhle obsáhlá. Překvapilo mě jaké množství kartiček obsahuje.

Super je, že se dají kartičky používat i mimo hru. Když třeba není čas na hru jako takovou, tak se vytáhnou jen určité kartičky a už to jede.

U nás je aktuální CH, které Klaudinka ještě před pár dny neuměla ale najednou ji samo naskočilo, takže jsem zároveň i ráda za zásobu slov na CH.

Cena je sice vyšší, ale hra je opravdu obsáhlá, že se jen tak neohraje a stále se bude narážet na nové kartičky. Spoustu z nich si můžete vytvořit i Vy sami podle Vaší aktuální potřeby :-).

Pohled na hru tedy měním a jsem ráda, že mě hra nezklamala.


Pokud bych Vás recenzí nalomila a Vy se pro hru rozhodli, pořídíte ji na eshopu Funkids.cz a to jak v české verzi, tak i ve verzi slovenské.


Cena: 455Kč

3 komentáře:

  1. Děkujeme. Kartičky s čísly u vlajek jsou kvůli kompletaci hry, která je pro její obsáhlost náročnější. Jitka Šufajzlová

    OdpovědětVymazat
  2. dobre krásné ránko paní sufajzlova včera jsme u hry strávily dvě hodiny a nemohli jsme na to přijít seděli jsme u toho 3 dospělý lidé a nepochopily jsme to děkujeme za bližší vysvětlení burgetova

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, já nejsem autorkou hry ale pouze jsem na ni psala recenzi. Čemu konkrétně nerozumíte? Chodíte po hracím plánu figurkami a plníte úkoly na kartičkách podle toho, na jaké políčko stoupnete. Je to logopedická hra a házení kostkou podle barev. Hlubší herní mechanismus v tom nehledejte :).

      Vymazat