15. srpna 2019

ZA VÝLETEM: Zřícenina hradu Hasištejn

Když jsme koncem června kempovali v autokempu Prunéřov, využili jsme jednoho dne a vydali se na zříceninu hradu Hasištejn.

Kadaň je mým rodným městem, takže jsem Hasištejn navštěvovala v podstatě od dětství.

Jezdili jsme tam snad už se školkou, pak se školou a byli jsme tam několikrát i s dědou. Je to tedy takový symbol mého dětství a moc jsem se těšila, až ho jednou navštívíme s holkama a já prožiju krásnou nostalgii.

O HASIŠTEJNU

Hrad měl velký strategický význam pro obranu země, neboť chránil horské průsmyky, jimiž přicházeli do Čech důležité dálkové cesty z Německa.

Jelikož došlo při obléhání k poboření i částečnému vypálení hradu, vyžadoval opravy a stavbu nového opevnění. Proto byla postavena na východě půlkruhová a vpředu čtverhranná bašta se zaoblenými rohy. Svah k Prunéřovskému potoku byl vyrovnán sklepem, předhradí dostalo nové opevnění, byla také postavena čtverhranná věž s branou, přístupnou po padacím mostě a palác byl rozšířen až ke kapli s jejíž tribunou se spoji schodištěm o síle zdi.

Starší parkanové bašty byly doplněny dvěma otevřenými patrovými věžemi s dělovými střílnami, čelo hradu bylo zajištěno dalším užším předhradím, uzavřeným na severu příkopem a hradební zdí. Prostor před hradem se tak zúžil a aby bylo možno napadnout nepřítele i z týlu, byla na výšině proti hradu postavena samostatná pevnost s valy a příkopy. Uprostřed na nejvyšším místě byla postavena nová okrouhlá věž, opatřená dělovými střílnami a vstupem v 1. patře.

Když se o hrad nikdo nestaral, stal se po svém zániku vydatným zdrojem stavebního materiálu pro okolní osadníky.

Na konci 19. století se dostal hrad do vlastnictví Emanuela Karsche. Ten nechal odstranit suť a zpevnit zdi. Z bývalé palácové budovy udělal restauraci a nejvyšší věž upravil na rozhlednu. Avšak nic nevydrží věčně, a tak restaurace v 70. letech do základů vyhořela.

VSTUPNÍ BRÁNA

Kdy a kým byla brána vystavěna není zcela jasné. Pravděpodobně byla postavena mezi lety 1450 - 1510 některým členem rodu Lobkoviců. Bránu tvoří hranolová dovnitř hradu otevřená věž, zatažená do půdorysu předhradí. Věž měla nad průjezdem situovanou světničku, která byla z boku osvětlena střílnou. Zadní stěna světnice byla dřevěná. Pokud bránu obsadil při případném obléhání nepřítel, nemohl kvůli absenci zadní zděné stěby zřídit v bráně opěrný bod proti vlastnímu hradu.

Čas se na Hasištejně opravdu podepisuje a já jsem moc ráda, že ho holky mohly konečně navštívit a i když byla Sofinka čerstvě po probuzení, moc si prohlídku užívaly, až jsem byla sama překvapená :-).

Vstupenky si zakoupíte v kase hned, co projdete branou. Můžete si tam také zakoupit turistické vizitky, známky, pohledy apod.

Počasí nám moc nepřálo, spíš si z nás dělalo dobrý den, protože chvíli bylo zataženo, chvíli pršelo, chvíli svítilo sluníčko ale na druhou stranu jsme měli celý Hasištejn jen pro sebe :-).

Na nádvoří se pořádaly různé akce jako například pálení čarodejnic, kterého jsme se párkrát účastnili, když jsme s nynějším manželem bydleli několik let v Jirkově u Chomutova.

Nádvoří je veliké a prostorné. Můžete se posadit na lavičky a kochat se výhledem a hlavně tichem a klidem přírody.

Pak stačí jen projít další branou a probádat detaily hasištejnského území. Spousta míst je nyní zatarasených a nepřístupných. Já si pamatuji, že jsme dříve mohli vlézt do různých komor, hladomorny apod, ale teď je to již vše uzavřené a zabepečené.

Navíc jako máma už tohle všechno beru jinak, takže i když je vše poměrně zajištěné a zabezpečené, tak jsem se stejně snažila mít holky neustále po ruce. Nenechala jsem je běhat okolo, aby někam nezahučely. Volný prostor pro vypuštění dětí tedy doporučuji na nádvoří. Pak už to chce být více ve střehu a opatrný.

Abych řekla pravdu, tak jsme šli na Hasištejn především kvůli nostalgii. Nečekala jsem, že to holky bude bavit. Spíš jsem si myslela, že to vezmou jako procházku do přírody. Proto mě neskutečně překvapilo, jak se Klaudinka rozhlížela, jak nasávala tu atmosféru, jak zkoumala každý detail, fascinovaně koukala kolem sebe a těšila se, co bude následovat.

Ptala se co je kde napsáno, co znamená tohle a tamto a dokonce i poslouchala, nebyla jako utržená ze řetězu jak už to v přírodě bývá :-D. No prostě pro mě nejlepší odměna.

Kdyby vyšlo počasí, tak se zdržíme déle, ale tím, že každou chvíli foukal vítr, pršelo, svítilo sluníčko, bylo zataženo - prostě všechno možné dohromady, tak jsme si tak nějak lážo plážo prohlídli vše, co se nabízelo a jeli jsme zpátky do kempu.

Prohlídka jako taková nám tedy trvala něco málo přes hodinku, možná hodinku a půl.

DĚLOSTŘELECKÁ BAŠTA

Vzhledem k vývoji dělostřelectva, kdy se zvedla účinnost děl, bylo přikročeno k modernizaci opevnění parkánu výstavbou dvou velkých dělostřeleckých bašt, umožnujících umístit ve svých střílnách třináct kusů děl. Dělo umístěné v severní střílně mohlo postřelovat předhradí a druhá střílna bránila přístup k příkopu.

VELKÁ VĚŽ

V dominantní poloze hradu byla vystavěna na skále velká útočistná věž hradu, zvaná bergfrit. Věž byla samostatnou obrannou jednotkou a sloužila po dobytí hradu zbytkům hradní posádky jako poslední útočiště, kde bylo možné klást ještě po nějakou dobu odpor dobyvatelům. Zároveň byla používána ke strážním účelům. Vstup měl uzavíratelné dveře, které byly zajištěny závorou. Věž má výšku 22 metrů a průměr 8,5 metru.

V mezipatře velké věže se vždy můžete zastavit a pokochat se pohledem. Případně porovnávat pohled kdy jste níž a co uvidíte, až budete výš. To je hezká zábava i pro děti.

Cesta vede točícími schody, což je docela mazec, ale stačí se držet u zdi. Menší děti doporučuji vzít na ruku. Takže Sofinku nesl manžel a Klaudinka šla opatrně podél zdi. Později se schody rozšiřují a vzniká větší prostor a vršek je celý nově ze dřeva.

Výhled není úplně kdejak přenádherný, co si budeme povídat, ale na dalších stranách se to lepší a koukáte do přírody - max na větrné elektrárny.

Určitě si sebou vezměte nějakou sváču a co jsem tak postřehla na Instagramu u Míši z blogu Hrajeme si jinak, tak by měla být pro děti dostupná krásná dřevěná stavebnice :-).

Restaurace je bohužel do odvolání zavřená.

NÁVŠTĚVNÍ ŘÁD

Duben, květen a říjen:
  • Pátek 10-18
  • Sobota 10-18
  • Nedele 10-18
  • Svátky 10-18

Červen, červenec, srpen a září
  • Denně 10-18

Poslední návštěva v 17:20!

VSTUPNÉ

• Deti do 6 let zdarma
  • Od 6-ti do 26-ti let (včetně studentů) + senioři nad 65let + ZTP 30Kč
  • Dospelý 50Kč

ZÁVĚREM

Tím, že mám k Hasištejnu osobní vztah, tak na to koukám trochu jinak. Není to zřícenina, ze které si sednete na zadek, ale pokud budete poblíž, určitě se tam zajeďte podívat.

V průběhu Vaši prohlídky narazíte na několik informačních cedulí, které Vám přiblíží historii hradu.

I když cesta na Hasištejn láká směrem na prunéřovské koupaliště, je potřeba zacílit na obec Místo, kterou projedete a pak už se pomocí ukazatelů dostanete až k Hasištejnu.

Nevím, jestli si to s něčím nepletu, ale pamatuju si, že dříve bylo pod hasištejnem velké parkoviště a lidé se tam sjížděli ve velkém.

Teď už bohužel jen chátrá, což je veliká škoda.

Doufám, že vydrží ještě mnoho let.

Veškeré informace jsem čerpala z oficiálního webu http://www.hasistejn.cz/ a z naučných tabulí přímo na Hasištejně.