28. ledna 2021

HRAJEME SI: Pohádkové aktivní obrázky

Dnes bych vám ráda představila Simonu, která tvoří aktivní obrázky a zároveň její ilustrace můžete vidět i na eshopu hrdenosim.cz. Vše je autorskou tvorbou, kterou najdete pouze u ní. Vyrábí různé druhy aktivit pro kluky i holky, omalovánek, kalendářů a mnoho dalšího. V dnešní recenzi bych vám ráda ukázala aktivní pohádkové obrázky, které jsem si u ní vybrala.

Zvolila jsem Když jsem já sloužil, které využíváme s Olivkou, Tři malá prasátka pro Klaudinku a Sofinčina je pohádka O velké řepě. Ale pokud máte raději třeba Šípkovou Růženku, Smolíčka pacholíčka, Koblížka, Červenou Karkulku apod. Mrkněte na její Facebook, kde v albu Pohádkové aktivní obrázky najdete mnohem víc možností.

A teď už se pojďme blíž podívat na ten náš výběr :-).

 


AKTIVNÍ POHÁDKOVÉ OBRÁZKY

Aktivní pohádkové obrázky jsou zalaminované ručně malované čtvrtky o velikosti A4, na nichž máte mnoho snímatelných prvků, které jsou připevněny kolečky suchého zipu.

Můžete si tak s dítětem vyprávět pohádku a zároveň ji i předvádět. Dítě se tak učí posloupnosti příběhu a to jak časové, tak i dějové a zároveň si rozšiřuje slovní zásobu, procvičuje fantazii, prostorové vnímání a nesmím opomenout ani tréning jemné motoriky.

Dokonce si z nich můžete vytvořit malé divadélko, kdy postavičky a jiné drobnosti připevníte na špejli, no a ze zalaminované čtvrtky vytvoříte pozadí.


KDYŽ JSEM JÁ SLOUŽIL

Olivka není hračkové dítě, ale baví ji tancovat a poslední dobou začala vnímat co povídáme, vyprávíme nebo zpíváme a tak mě napadlo seznámit ji s touto pohádkovou písničkou, která patří k dětským klasikám ale sama jsem se ji nikdy pořádně zpaměti nenaučila. 

Když si ji najdete na Youtube, můžete se zároveň naučit i pohybové prvky ke každému zvířeti. Takže k tomu všemu povídání, vyprávění, posloupnosti, jemné motorice, fantazii apod. přidáte ještě pohybové prvky, které děti zaručeně zaujmou.

Každý text, na který jsem narazila, se lišil v zakončení, takže je na vás jakou verzi zvolíte.

 

 

Aktivní pohádka Když jsem já sloužil tedy obsahuje panáčka, panenku, tele, husu, kuře, kachnu, boty, vrata, sluníčko, krávu, prase, vola. S těmito prvky můžete pracovat - zvířata dítě zařadí tam, kam patří, takže se zároveň i učí, že je kačka v rybníku, kuře v kurníku apod.

 

 
 
Takto vypadá z detailu prázdná plocha, kdy jsou sundané všechny prvky. Můžete s dítětem popisovat co kde vidí a buď bude povídat samo anebo si s ním zahrajete "ukaž mi". Řeknete mu například "ukaž mi žebřík" apod. Procvičování barev je už takovou třešničkou na dortu.

 

 

Samostatných prvků, které na obrázek můžete připevnit je tedy celkem dvanáct. Velké jsou tak akorát, aby se s nimi dětem dořbe pracovalo, ale některé prvky (sluníčko, vrata) jsou menší, tak pozor u malých sourozenců, aby je nechtěli ochutnávat.

 

 

Líbí se mi detail plačící panenky, to jsem se v první chvíli musela smát. No a taky musím napsat, jak mi najednou celý ten příběh nedává smysl. Jako dítě jsem se nad tím nikdy nezamýšlela, ale teď mi přijde zvláštní, že si vyslouží děvčátko a přitom jeho panenka pláče v komoře :-D. Tak ani nevím, jestli to neřešit anebo si to pro holky upravit.


 

O VELIKÉ ŘEPĚ

Ani nevím, proč jsem pro Sofinku zvolila tuto pohádku. Možná proto, že není tolik vyprávěná, protože jsou všude spíše princezny. Tahání řepy jsme několikrát zažívaly na pohádkovém lese a holky to vždycky moc bavilo.

Pohádku si s nimi můžete vyprávět a zároveň odehrávat. Děti si ji snadněji zapamatují, protože ji zároveň i prožívají. Vidí časovou i dějovou posloupnost a pak můžou i sami řadit postavy za sebe a zkusit je třeba i procházet, jestli by to fungovalo i jiným způsobem.

S obrázkem si zároveň mohou hrát i jako s domkem se zahrádkou a zvířaty.

 

 

Aktivní pohádka O veliké řepě obsahuje tedy čtyři velikosti řepy, dědu, babičku, vnučku, psa, kočku, myš, slunce, mrak, konev, hlínu. S těmito všemi prvky můžete předvádět pohádku anebo si hrát dle své vlastní fantazie.


 

Opět můžete s dítkem popisovat samotný obrázek, co kde vidí, co se kde nachází, co má jakou barvu, co asi poroste v záhonu a pokud máte vlastní zahradu, můžete si povídat i o ní - co na ní pěstujete, jestli je větší nebo menší jako ta na obrázku apod.


 

Hracích prvků je tedy celkem 14. Holky si dělají často srandu, že místo mraku dají hlínu a smějí se, že to je mrak plný bobků. No nechtěla bych, aby z takového mraku začalo pršet :-D. Prvky jsou menší, než ty v předchozím obrázku, takže opět pozor na malé ochutnávací sourozence. Pochválit musím tolik verzí řepy, které můžete využít na srovnávání velikostí. Ukazovat která je největší a nejmenší a srovnávat je od největší anebo naopak od nejmenší.



TŘI MALÁ PRASÁTKA

Klaudinka je pohádkou Tři malá prasátka fascinovaná. Ani nevím, kde k tomu přišla ale museli jsme pořídit i hru Tři malá prasátka, kterou jsem recenzovala včera. Tím, že pohádku zná, tak mi ji sama odvypráví a já už jen kontroluju posloupnost a průběh. Takže v tom předškolním věku stále aktivní pohádky/obrázky děti baví, ale už si to šéfují sami.


 

V této aktivní pohádce najdete prasečí maminku, cihly, sluníčko, oheň, kotlík, mrak, dřevo, slámu, vítr, domek z cihel, domek ze slámy, domek ze dřeva, tři prasátka, vlka. A opět můžete hrát podle toho, jak pohádka postupuje anebo dle vlastní fantazie a třeba příběh úplně celý otočit.


 

Obrázek sám o sobě nemá tolik prvků, jako předchozí ale tento bych využila pro orientaci v prostoru - nahoře, dole, vlevo, vpravo. Kde je plot? Na jaké straně je jeden strom apod. I z mála se dá vymáčknout hodně.


 

Hracích prvků je tedy celkem 17. Jedná se o drobné prvky, kterou jsou různě kombinovatelné - jako například vítr můžete dát na vlka jakože fouká, ale můžete ho dát taky na komín jako kouř. Na domeček můžete přidat oheň a kotlík ale na který? Na slámu? Ta shoří. Na dřevo? To shoří. I takhle dítko může uvažovat a učit se zároveň, že oheň dokáže spálit dřevo i slámu ale cihly ne. A stejně tak proč vlk sfoukne slámu i dřevo, ale cihly ne.


 

ZÁVĚREM

Miluju takhle zručný lidi a závidím každému, kdo umí malovat a kreslit. Já si to vždycky přála umět a chodila jsem i na výtvarku do lidové školy umění, ale paní učitelka mě neměla ráda, protože jsem byla upovídaná a neustále jsem si s někým chtěla povídat a na konci roku mi řekla, abych už v dalším roce nenastupovala. A tak skončil můj pokus o výtvarnou kariéru.

A co se týče aktivních pohádek, tak mnohdy stačí opravdu málo k dětské radosti a s jedním obrázkem si vyhrajete na tolik způsobů. Stačí jen chtít a nehledat zbytečně složitosti, nepřemýšlet nad tím zbytečně moc a spíše nechat s obrázkem pracovat dítě. To pak budete překvapeni, co vymyslí :-).

S kvalitou obrázků jsme spokojení. Laminace je provedena dobře, nikde žádná vada ani chybka - což se často nepovede ani mně a to máme nalaminováno tuny papírů. Vše je precizní a je vidět, že Simona tvoří opravdu s láskou. Připomínám, že veškerou její tvorbu najdete na Facebooku jako Aktivní obrázky.

 

Cena: 80Kč hotové (40Kč pdf)

 

Žádné komentáře:

Okomentovat