2. března 2021

MÁMA ČTE: Moje RUDÁ knížka - Hravě a nezávazně o menstruaci

K této knížce se skvělým názvem Moje rudá knížka, jsem přišla úplnou náhodou přímo u autorky Lenky, která mi ji poslala k recenzi. Je to kniha, která vás zaujme především tématem, ale skrývá mnohem víc. Kromě vtipných obrázků a popisků se dozvíte také zajímavé informace o tom, jak to s menstruací bylo v historii.

Já osobně tento typ knížek mám moc ráda. Jsou to totiž knihy, které mě nejen velice baví, ale jsem je schopna vůbec dočíst kompletně celé. Je to skvělý a vtipný dárek pro dospělé kamarádky, ale určitě bych s ním neváhala ani pro pubertální dcery. Zkuste ji dát do rukou i mužům a uvidíte, jak se hned hltavě začtou. Manžel se u ní hihňal, vůbec nevim proč. Asi zoufalstvím, jak je kniha pravdivá :-D.

Tak se na ni pojďme podívat blíž :-).



OBSAH

  • Pomůcky
  • Krev
  • Cyklus
  • PMS
  • Názvy
  • Menarché

 

Moje rudá knížka nemá obsah jako takový, spíše se jedná o rozčlenění. Ale čte se krásně plynule, kdy hltáte každou informaci a rychle otáčíte na další stránku celé zvědavé, co ještě dalšího zjistíte. Pochechtávat se začnete hned s první stranou, to je zaručeno :-).



Fascinující je, jak je komplet všechno převedeno do té menstruační podoby - ať už výše tampon jako raketa ve vesmíru, tak už zde varování v podobě dopravní značky. A všimněte si i nápisu na knize, kdy je slovo "RUDÁ" vytvořeno z kapiček.



Autorka Lenka věří, že Moje rudá knížka pomůže objevit o něco víc z neprobádaného měsíčního území, z našeho cyklu. Plujeme v tom spolu .. už miliony let.



Historie menstruačních pomůcek je opravdu zajímavá a při představě některých konkrétních, jako například kousky dřeva, se mi docela ježí chlupy .. všude. Používaly se ale také papyrus nebo vlněné tampony.



Nejstarší pravěký menstruační kalendář měl 13 zářezů jako 13 lunárních cyklů v roce.



Co se týče Chytrého kalíšku, tady jsem si říkala, že by to bylo docela vtipné, ale brala jsem to jako humornou nadsázku. Jenže on opravdu existuje! Normálně ve svém telefonu sledujete, jak se váš zavedený kalíšek plní. A docela je vtipný to, že s takovým chytrým kalíškem neprojdete přes letištní kontrolu - to bych docela chtěla vidět :-D. Informace o chytrém kalíšku jsem četla přímo ZDE.



Je docela zvláštní, jak se z menstruace a nákupu menstruační drogerie dělalo takový halooo. Jenže se vám přiznám, že já si vložky/tampony za celý život koupila jen párkrát. Je to takový zvláštní a možná tu zvláštní atmosféru dělá pořád i ta společnost.



Už dříve se vložky háčkovaly nebo šily. Není to tedy nic novodobého alá "ekobiozeromenzes" ale musí se jim nechat ta kreativita v uchycení vložek. Takové kšandy vypadají zaručeně sexy :-D. Pak nastala lepící revoluce.



Vložky tvarem a tuhostí jako prkno mám pocit, že se stále používají v porodnicích hahaha. Dokonce je v knize zmíněný i typ využití menstruační vložky jako ochranné roušky. Postupné se začaly vymýšlet různé tvary a další varianty.



V roce 1937 byl patentovaný menstruační kalíšek z pružné gumy. Kalíšky následně také záskávaly rozličné tvary. Jako tradiční přírodní pomůcky byly například mech, zvířecí kůže či uschlá tráva. a dokonce stále existují menstruační mechové chýše.


 

Dále se dozvíte množství vyloučené krve za jednu menstruaci, kdy byla poprvé použita v reklamě červená barva místo modré a jaké je využití menstruační krve. Docela bych chtěla vidět tu uměleckou tvorbu v podobě obrazů.



I když si to třeba vůbec neuvědomujeme, tak náš cyklus ovlivňuje skoro všechno. Makrokosmické cykly přírody (roční období, příliv a odliv i fáze měsíce se v malém odráží i v menstruačním cyklu.



Hormony toho udělají mnohdy dost a PMS je náročná sama o sobě. Prý nejsilnějšími projevy PMS trpí matky s malými dětmi. Já ani nevim. Mně už to všechno hrozně splývá :-D. Údajně by všechny příznaky zmizely, kdybychom se na pár dnů mohly zbavit všech svých povinností.



Periodická tabulka by vůbec nebyla na škodu k prodeji zvlášť. Mohla by z toho být zajímavá dekorace domácnosti. Zároveň by to mohla být také inspirační mapa pro naše drahé polovičky. Co myslíte, Lenko? :-D



Když už jsem se knížkou pročetla, druhy názvů menstruace mě totálně dodělaly :-D. Třeba takový rudý sníh nebo proud broskvoňového květu, ale také Červená Karkulka, Bloody Mary a měsíční vyúčtování je až k neuvěření  :-D.



O AUTORCE LENCE

Lenka Blažejová je grafičkou a výtvarnicí. Nejčastěji graficky upravuje, sází (někdy také ilustruje) knížky a jednou takovou je například Cyklická žena.

 


VIDEO NA YOUTUBE

Video je původně na podporu prodeje ze Startovače, ale je tak skvěle ilustrované, že vám ho sem přidám také.



ZÁVĚREM

Vůbec nevím, co v závěru napsat. Troufám si říct, že fotky z knížky mluví za vše. Zajímavostí je to, že knihu Lenka ručně napsala a nakreslila. To se v dnešní době už moc nevidí a o to větší má kniha kouzlo a já mám takový styl opravdu moc ráda.

Kniha je zábavná, vtipná a naprosto trefná. Mimo výše zmíněné se toho dozvíte ještě mnohem více a doporučuji ji každé dívce a ženě. Třeba zrovna jako dárek k následující menstruaci.

Formátem je malinká, ale zároveň dobře skladná a vejde se snadno do kabelky. Více informací se dozvíte na webu www.mojerudaknizka.cz, kde si ji rovnou můžete zakoupit.


Cena: 250Kč


Žádné komentáře:

Okomentovat