Klaudinka si na první dobrou zamilovala hru Karak, která je ale na ní kolikrát dlouhá a nebaví ji hrát takovou dobu - zvlášť, když se hraje ve více hráčích a ona musí čekat na svůj tah. Věděla jsem, že existuje hra podobná Karaku, ale jednodušší a rychlejší - Tajemný hrad.
Problém ale je, že se aktuálně nedá pořádně sehnat. Musíte prozkoumat různé skupiny, jestli někdo neprodává polskou verzi anebo třeba i přímo českou z druhé ruky. Nám se poštěstilo. Sehnala jsem ji z druhé ruky v českém jazyce a Klaudince ji dala k Vánocům.
Procházíte podzemními chodbami, bojujete s draky, sbíráte speciální předměty, překonáváte překážky a snažíte se zachránit princeznu. To zní zajímavě že? Tak se na hru pojďme detailněji podívat :-).
OBSAH TAJEMNÉHO HRADU
- 60 dílků bludiště
- Kostku
- 4 figurky (žlutá, červená, modrá, zelená)
- 4 karty hráče
- 48 žetonů
PRAVIDLA HRY
Pravidla hry jsou oboustranná. Z jedné strany česky, z druhé strany slovensky. Detailně jsou v nich popsány jednotlivé části hry ať už příprava hry, průběh, nálezy, cíl hry i konec. Jsou v nich zahrnuty i poznámky, které vám odpoví další dotazy a případné nejasnosti.
DÍLKY HERNÍ PLOCHY
Dílky herní plochy jsou poměrně veliké a ve tvaru puzzlí, takže si děti zároveň trénují jemnou motoriku v podobě skládání. Narozdíl od Karaku mají výhodu v tom, že v sobě drží - u Karaku se dílky pouze přikládají a stačí málo, aby se rozhodily.
Startovní dílek je označený netopýrem. Mějte ho vždy bokem, třeba mezi žetonky, abyste ho před každou hrou nemuseli dlouze hledat mezi podzemními dílky.
DESKA HRÁČE
Každý hráč má svoji desku, na kterou sbírá jednotlivé předměty a zároveň na ní vidí jakým způsobem se bojuje s trpaslíkem, rytířem či duchem a také jaké předměty dostane z konkrétní barvy draka. Tedy kromě prostoru na sbírání předmětů je to i taková "lama karta" pro připomenutí soubojů.
HRACÍ ŽETONY
Hrací žetony jsou všechny stejně velké a před hrou je potřeba roztřídit je na několik hromádek - o tom ale až při přípravě hry. Některé žetony značí úlovek, jiné překážku, portál a někde mezi nimi se ukrývá i princezna, kterou si v jednu chvíli v průběhu hry náhodně vylosujete a vašim cílem je zachránit ji. Jenže to nebude jen tak a musíte předtím splnit několik misí.
PRINCEZNA A ZRCADLO
Jakmile přijde do hry zrcadlo, je potřeba přidat ještě jedno, aby vznikl teleport. Kdykoliv na něj hráč stoupne, může se rozhodnout kam se přesune. Pokud se nikam přesouvat nechce, tak nemusí. Zrcadlo je ve hře trvale. Neodstraňuje se po použití. I princezna je na hrací ploše, po získání jejího žetonu, až do konce hry. Pokud ji chcete zachránit, musíte na žeton vstoupit a zároveň předat tři předměty - klíč, lektvar a mapu.
POTVORY NA CESTĚ
Tím, jak budete procházet jednotlivé dílky podzemí, setkáte se také s dalšími potvorami v podobě ducha, rytíře a trpaslíka. Jsou to potvory, které na svém místě zůstávají až do konce hry, takže pokaždé, když na ně stoupnete, musíte s nimi bojovat hodem kostky - v tomhle má Karak výhodu, že se potvory odstraní a ve hře již nadále nejsou. Pokud je v hodu neporazíte, musíte počkat na další kolo a bojovat znovu. Abyste pole opustili, musíte trefit hodnotu konkrétní potvory (vše vidíte na desce hráče).
BOJ S DRAKY
Jakmile získáte meč v některé ze tří barev, můžete přesměrovat cestu ke drakovi ve stejné barvě. Pokud máte meč v jedné konkrétní barvě, další takový již sebrat nemůžete a pokud se vám ho podaří získat, necháte ho na hrací ploše.
Draka porazíte pouze pokud hodíte na kostce minimálně hodnotu 8. Jakmile je hodnota nižší, draka jste neporazili a musíte to zkusit znovu.
Ze zeleného draka získáte klíč, ze žlutéhomapu a z červeného lektvar. Jakmile máte tyto tři předměty, váš cíl je jasný - honem rychle za princeznou.
FIGURKY A KOSTKA
Tyhle figurky, když už plastové, mám mnohem raději než ty malé klasické. Ve hře jsou čtyři, dle počtu hráčů. K nim je bílá plastová kostka v nejvyšší hodnotě 12.
PŘÍPRAVA HRY
Každému hráči dáte jednu hrací desku, startovací dílek položíte doprostřed stolu, žetony s klíčem, lektvarem a mapou vyskládáte na sebe, dílky podzemí otočíte lícem dolu a buď z nich uděláte hromádky anebo je necháte ve víku krabice, aby se ušetřil prostor na stole .. no a nakonec zbylé žetony otočíte opět lícem dolu a připravíte je na hromádku anebo je vložíte do sáčku, ze kterého budete losovat. Vše přizpůsobte velikosti vašeho herního prostoru.
Hráči si vyberou figurku ve své barvě a položí ji na startovní dílek, od kterého hra bude začínat - bude na hráčích jakým směrem se vydají a jestli budou objevovat nové cesty anebo jestli půjdou po již sestavených. Bez ohledu na to má každý hráč pouze jeden tah.
Hra může začít.
PRŮBĚH HRY
Pokud vybraný dílek podzemí nezapadá k ostatním, vraťte ho zpátky do krabice a můžete buď postupovat po otevřené cestě anebo zůstat na místě. Během svého pohybu můžete vzít nový dílek pouze jednou až na výjimku, že by vybraný dílek uzavřel bludiště - v tomto případě můžete sáhnout po jiném dílku.
Myslete i na to, že teleport znamená pohyb, takže pokud využijete teleportační zrcadlo, nemůžete již dělat žádný další krok. Během hry také můžete procházet komnatou s princeznou ale jakmile nemáte všechny tři předměty, nemůžete ji osvobodit.
Hra končí ve chvíli, kdy se hráči podaří nasbírat všechny předměty, dojde k princezně a hodí na kostce alespoň hodnotu 10. Tento hráč se stane vítězem.
ZÁVĚREM
Nejsem milovnice Karaku, jsem spíš jeho odpůrce ale Klaudinka ho miluje a já jsem ráda za možnost, kdy hrát podobný princip, který ji baví, ale trochu jiným způsobem a také o kus rychleji. Na střídačku s Karakem se to dá úplně na pohodu .. hahaha :-D.
Hra je pro děti ve věku 7+ ale jak můžete vidět dle popisu, určitě ji zvládnou i mladší děti. V návodu se píše, že hra trvá 45 minut, ale spíše se jedná o kratší čas. Můžou vás ale zbrzdit špatné hody kostkou.
Líbí se mi tématicky, že jde o draky s princeznou, což má třeba naše Sofinka mnohem raději, než Karak, který bych dříve nadhodila spíš klukům ale vím, že baví i mnoho holek.
Troufám si říct, že to je hodně muziky za málo peněz a jakmile na vás hra vyskočí, určitě po ni skočte - případně ji určitě rychle prodáte dál, protože je o ni stále velký zájem a poptávka dlouhodobě přetrvává.
Pokud si dobře vzpomínám, informace o polské verzi zkuste zjistit na stránce Hraní bez hranic, kterou vede Eva Králová .. určitě vám vyjde vstříc :-).
Parádní hra, máme ji moc rádi. Měli jsme již knihovny a o Vánocích jí přinesl Ježíšek (z prodejního alba u tří bratrů 😂)
OdpovědětVymazat