22. října 2019

ČTEME: Ponořme se do světa úžasných Dubánků

Dubánky jsem koutkem oka zahlédla určitě už mnohem dříve, ale nevěnovala jsem jim nijak zvlášť pozornost - což je docela zvláštní na to, jak jsme jim propadly.

Až co se objevily v prvním čísle časopisu Tečka, začala jsem je vyhledávat samostatně ať už na Facebooku nebo Instagramu. A dokonce jsem neodolala a hned objednala tyto 3 knihy, které bych Vám ráda v dnešní recenzi představila.

Byla to taková spontánní neplánovaná akce, ale měla jsem nutkání a takovou tu okamžitou touhu, že potřebuju víc než to, co vidím v časopise. No a zároveň je to i pro Vás takový tip na (nejen) podzimní knížky, se kterými můžete pracovat zase trochu jinak.




 O DUBÁNCÍCH

Začalo to úplně nevinně a neplánovaně již před lety, kdy se Petr pustil s dětmi a pro děti do výroby různé postaviček a příšerek z přírodnin a postupem času se nejvíc ze všeho zamiloval do žaludů.

Práci se žaludy nakonec propadl tak, že zašel víc do detailů. Jednomu vyrobil bycikl a dalšímu dokonce auto. Následně je začal fotit v různých pozicích a situacích až se najednou z tvorby pro dětí stala zábava pro tatínka - a díky bohu za to, protože by tohle ženská asi jent ak nevymyslela :-D.

Více zajímavých informací o tom, jak to celé začalo a co vše již mají za sebou, se dočtete na oficiálním webu Dubánků v rubrice O projektu


DUBÁNČÍ DEN

Dubánčí den aneb veršovánky s Dubánky Vás zavedou do lesa a do běžného života malých úžasných Dubánků. Dozvíte se, co všechno dělají, na čem spí, co snídají a jak prožívají každičký den.

Leporelo je vhodné jak pro ty nejmenší, kteří mohou zkoumat jednotlivé obrázky a se kterými můžete rozvíjet slovní zásobu v tom, co na všech obrázcích vidí, ale jsou skvělou volbou i pro starší děti nejen na cesty do auta, čekání u lékaře apod. ale taky třeba jako krátké čtení před spaním.

Tím, že neobsahují mnoho textu, jen verše, dávají prostor k rozvoji fantazie. Můžete se dětí ptát na různé otázky, co si třeba myslí, že Dubánci jedí kromě jahod a hub - co se dá dalšího najít v lese k jídlu apod. Zároveň verše lákají k jednoduchému zapamatování a pak Vám knížku může dítko i celou odvyprávět.









DUBÁNČÍ ROK

Dalším krásným dubánčím leporelem, které je také veršované, je Dubánčí rok.

Dozvíte se, co dělají po celý rok. Projdete si s nimi všechny jednotlivé měsíce v roce a zjistíte, co v tom konkrétním měsíci dělají nejraději. Rozvíjejte slovní zásobu a fantazii, i poznávání přírody s mladšími i staršími dětmi.

Stejně jako u prvního leporela si s dětmi můžete říct, co třeba samy dělají nejraději v každém měsíci v roce. Jestli v lednu bruslí na rybníce, v únoru chytají vločky na jazyk nebo třeba v říjnu jezdí jelenům na hřbetě :-D. Můžete to pojmout krásně s vtipem a srandou.








DUBÁNCI - PŘÍBĚHY JEDNOHO ROKU

Tohle je už kniha pro starší děti. Sofinka by mi u ní ještě nevydržela, proto jsem na Sofinku cílila spíše ta leporela, jenže Klaudinka mě vyvedla z omylu a byla jsem opravdu ráda, že jsem leporela vzala obě a holky si je mohou podělit :-D.

Pro Klaudinku jsem cílila spíše tuto knihu, která vypráví příběhy celého roku. Je rozdělena do kapitol podle jednotlivých měsíců v roce a i když je spíše černobílá, najdete v ní i barevné fotografie.

Je psaná tak krásně, že Vás pohltí už při první větě. Já jsem vodnář s docela silnou představivostí a do života s Dubánky jsem se ponořila doslova okamžitě. Jako malá jsem milovala knihu Lexikon ohrožených druhů strašidel a Dubánci mě opět vrací do dětství.




Kniha má celkem 14 kapitol o celkovém počtu 118 stran. Každá kapitola je k jednomu měsíci v roce + Vás čeká zajímavý úvod a velmi vtipná bonusová kapitola. 




Každý měsíc zažijí úžasné dobrodružství, které Vám v knize budou vyprávět. O tom, jak se konala svatba, jak soutěžili v chytání vloček na jazyk nebo jak objevili kouzlo Hamaky - tohle je naprosto skvělá osvěta !!! Také jak si vytvořili bubínky a zpívali dubánčí písničku nebo o tom, kdy jsou v plném nasazení, jak tráví zimu. No prostě Vám povypráví spoustu krásných příběhů.




Text je v knize přehledný, proložený ilustracemi nebo barevnými obrázky a kapitoly jsou krátké (a tak záživné), že je přečtete jedním dechem. Můžete si je třeba rozdělit, že každý den přečtete s dítkem před spaním nebo při obyčejném lenošení jednu kapitolu.





V červenci nejraději skáčou na hlavě, hrají na babu a hádají, co namalovala obloha z mraků. Zároveň v tomto období dozrává spousta ovoce a Dubánci ze šťávy vyrábí barvy, kterými malují broukům na krovky, takže až někdy uvidíte červeného brouka, třeba je pomalovaný zrovna Dubánky :-). 




Sem tam v knize narazíte i na básničky nebo budete muset vyřešit tajemný hádankoúkol, se kterým se Dubánci poprali naprosto úžasným způsobem :-D.




ZÁVĚREM

Dubánci mi otevřeli zase úplně jiný svět. Svět, který máme kolem sebe doslova na dosah ruky a přijdou mi opravdu geniální. Teď už je všude kolem uvidím a takové kouzlo mám ze všeho nejraději - takové to vybočení z reality a ponoření se do světa, který Vám vypne čudlik s realitou a každodenními starostmi. Do světa, ze kterého nebudete chtít jen tak ven.

U spousty fotek a obrázků jsem utírala slzy smíchy a Dubánka sedícího v kadiboudě nebo na záchode budu potřebovat jako plakát do naší trůnící místnosti :-D.

Je úžasný, když z obyčejného hraní s dětmi vznikne něco takhle jedinečné ho, co baví, co vzdělává a co táhne víc a víc do přírody. Propojíte se s nimi tak, že jste sami zvědaví, co zase vyvedou, co vymyslí a čím Vás rozesmějí.

Pokud vás dubánci zaujali a pokud byste se do jejich světa chtěli ponořit tak, jako jsme se ponořili my, tak se podívejte na web https://dubanci.cz, kde najdete spoustu dubánčích produktů - ať už knihy, pohlednice, trička, hrnky, plátěné tašky, magnetky, placky, pexesa a mnoho dalšího.

No a pokud byste si chtěli nějakého Dubánka sami vyrobit, tak se mrkněte na tento videonávod a určitě se Vašim výtvorem nezapomeňte pochlubit.


 

Klobouk dolu a tisíceré díky Petrovi za vytvoření tak úžasného projektu. Doufám, že bude jen úspěšnější a že si Dubánky zamiluje úplně každé dítko na celém světě :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat