24. listopadu 2021

HRAJEME SI: Karak Goblin

Když jsem naší Klaudinku vzala v polovině srpna poprvé na deskoherní kroužek, zamilovala se tam do hry Karak, která je u dětí tak oblíbená, až mi na ni vznikla averze a tvrdila jsem, že mi nikdy nesmí přes práh a že se rozhodně nestanu "Karakmatkou". Jenže to bych kolem sebe nesměla mít lidi, kteří jsou pro každou špatnost.

A tak se stalo, že holky dostaly k narozeninám jak základní hru Karak, tak i rozšíření Karak Regent. No co už že, když to udělá radost. Byla jsem ráda, že to Klaudinku baví a že hraje ráda, jen to nemuselo být zrovna každý den, ale bez rozšíření hra zabere zhruba půl hodinku ve dvou hráčích. Nic co bych nepřežila, hahaha. Nejhorší je, když máte takhle k něčemu averzi a zjistíte, že vás to chvílemi i baví a že dokonce i dokážete vyhrát :-D.

Když pak Albi vyběhlo s novinkou Karak Goblin, což je karetní hra ze stejného světa Karaku, řekla jsem si, že by to mohlo být zase trochu něco jiného a náš Karak stereotyp by hra mohla prolomit. A tak bych vám, ve spolupráci s Albi, chtěla karetní verzi v této recenzi představit.

 


 

"Než se vypravili do temných hlubin hradu Karaku, zažili hrdinové nejedno dobrodružství. A když se v gobliních jeskyních probudilo zlo, byli to právě oni, kdo se jej vypravili zastavit. Skutečným hrdinou se ale může stát jen jeden!"

 

OBSAH HRY

  • 6 karet hrdinů
  • 20 karet životů
  • 82 karet překážek
  • 36 základních akčních karet hrdinů
  • 6 karet (podzemí, obchodník, patra a vetešnictví)
  • 13 karet (protikletby, kouzla, léčení)
  • Návod v šesti jazycích

 


NÁVOD

Návod je v malé krabičce složený a rozložíte ho na velikost A3. Tím, že ho ze začátku hraní pravidelně skládáte a rozkládáte se dost opracovává a může snadno v přehybu prasknout. Raději bych osobně viděla návod jako brožurku, než takto složený papír, kvůli kterému nejde krabička ani pořádně zavřít (když je v ní šestkrát).


 

Kromě základního principu a cíle hry se v něm podrobně dozvíte, jakým způsobem hrát, jak si hru připravit a detailně jsou rozebrané také veškeré karty. Dozvíte se jakým způsobem bojovat, nakupovat i jaké má vaše postava schopnosti.


 

Stejně, jako je to u základní hry Karak, i v tomto případě má každá postava své schopnosti. Proto je lepší postavy náhodně vybírat a střídat, než mít svou oblíbenou - což Klaudinka s jejím milovaným šermířem dost špatně nese.



KARTY HRDINŮ

Hrdinů je ve hře celkem šest a jsou označeni fialovým okrajem. Každý z nich má svých dalších šest akčních karet. Setkáte se se známými hrdiny základní hry Karak - s čarodějem, černokněžníkem, vědmou, lupičkou, šermířem a válečníkem. Ve hře pracujete pouze s balíčkem karet jednoho vašeho hrdiny. Ostatní schováte zpátky do krabičky.

 


 

KARTY ŽIVOTŮ

Karty životů jsou oboustranné a v průběhu hry je různě otáčíte dle vašeho boje a navrácení života díky akčním kartám. Opět známé symboly srdce a lebky.

 


 

KARTY PŘEKÁŽEK

Karty překážek jsou barevně rozlišeny do několika úrovní. V průběhu hry budete totiž procházet několika patry, dle náročnosti bojů, až se nakonec pokusíte porazit hlavní nestvůru. Pod lebkou v levém horním okraji vidíte úroveň I, II, III a modré karty jsou finální "bossové".

 

 

V každé úrovni je několik druhů příšer, se kterými můžete bojovat a každá z nich vám dá jinou výhodu. Nemusíte hned bojovat s klíčníkem a vstupovat do dalšího patra ale můžete nejdříve nasbírat akční karty pro další boje anebo předměty.


 

Ještě před vybráním příšery se můžete rozhodnout, se kterou budete bojovat dle toho, co má na sobě vyznačeného. Buď je jasný, že z ní vypadne klíč, předmět či akční karta anebo jsou zobrazeny dvě možnosti, ale bude to vždy jen jedna. V základní hře Karak je lepší sbírat předměty, ale v tomto případě to vidím spíš na akční karty, které mají z mého pohledu větší hodnotu, než předměty. Klíče jsou vždy dle barvy podzemí, do kterého potřebujete vstoupit.


 

No a poražení hlavní nestvůry vám přinese poklad - tím hra končí a kdo porazí "bosse", vyhrál.



ZÁKLADNÍ AKČNÍ KARTY

Každá akční karta má svůj efekt a může na ni navazovat další karta určité barvy. Je potřeba sledovat detaily každé karty i barevné šipky. Symboly na kartě jsou meč jako útok, štít jako obrana, srdce jako léčení anebo karta jako dobrání karty do ruky. Je třeba přemýšlet co jak zkombinujete, aby to pro vás bylo nejvýhodnější a aby karty mohly vzájemně navazovat.

 


KARTY OBCHODU

Pokud se rozhodnete, že nebudete s příšerou bojovat, můžete zajít k obchodníkovi, kde si můžete zakoupit buď lektvar - léčení, ochrany, síly, anebo si za cenu jedné karty můžete vzít některou kartu z balíčku vetešnictví. Můžete využít obě možnosti při jedné návštěvě. Platíte akčními kartami (ne těmi základními) anebo kartami vybavení. 

Lektvarem ochrany zrušíte jednu kletbu na kartě příšery. Lektvarem síly můžete zdvojnásobit hodnotu vašeho útoku nebo obrany na jedné právě zahrané akční kartě. A lektvarem léčení okamžitě vyléčíte všechny životy vašeho hrdiny.

Ve vetešnictví se hromadí karty předmětů, kterými platíte za lektvary nebo kam zahazujete přebytečné předměty. Každý hráč může mít pouze jednu zbraň a zbroj. Vždy si tedy necháte to lepší a ostatní odložíte do vetešnictví.

 


ZÁKLADNÍ PRINCIP A CÍL HRY

Hráči se střídají v tazích a poráží své protivníky. Tím získávají předměty, další akční karty anebo klíče do dalších pater podzemí na jejímž konci čeká finální příšera. Akční karty na sebe musí navazovat dle barevných šipek. Kolikrát se vám i stane, že nemůžete vaše kombo nahodit a musíte zaútočit na jinou příšeru anebo jít k obchodníkovi.

Vítězem se stane ten, kdo porazí jako první vládce nestvůr tedy finální příšeru, kterou si v přípravě hry náhodně vybíráte ze tří obtížností. Nebude to jednoduché, proto to chce mít kvalitní akční karty a nějaké vybavení, které vám v boji pomůže.

Budete tím, kdo vyhraje?


PŘÍPRAVA HRY 

Hra zabírá docela dost prostoru a chce to větší stůl. Na to, že se jedná o karetní hru, je to spíše nevýhoda. Zvlášť v kombinaci s malými dětmi, kdy se nedá hrát na zemi a stačí málo k tomu, aby se hra promíchala.

Dle návodu si rozložíte všechny karty. V horní části je obchodník s lektvary a vetešnictví. Následuje první patro, které začíná balíčkem potvor, za který vyložíte jeskyni a pět příšer. Na konci patra se vždy nachází balíček s klíčníky. Takto pokračujete i s druhou a třetí úrovní karet. Nakonec si vylosujete jednoho ze tří "bossů" a toho vyložíte úplně nakonec.

Takto je hra připravena. Nijak se neodlišuje od počtu hráčů a připravuje se pokaždé stejně.

 


PROSTOR HRÁČE

Každý z hráčů si kromě své postavy připraví také pět karet životů a do ruky si vezme čtyři akční karty ze svého balíčku. Zbytek karet nechá jako dobírací balíček. V průběhu hry vám bude vznikat také odhazovací balíček. Karty se budou neustále točit a nové budou přibývat. Ze začátku to vypadá, že moc na výběr nemáte ale v průběhu bojů se budou vaše možnosti rozšiřovat.

 


PRŮBĚH HRY A BOJE

Pokud se chcete setkat s příšerou, vyberete si jednu z konkrétního patra, do kterého můžete vstoupit a vrhnete se do boje. Vytvoříte kombo svých akčních karet tak, abyste ji porazili. Je potřeba mít alespoň stejný počet zásahů, jako má příšera životů. 

Po vyložení akčních karet vám příšera uštědří zranění a vy otočíte příslušný počet životů. Pokud bojujete se silnější příšerou, je potřeba vykládat akční karty, které vám umožní dobrat další kartu, jinak ji nebude snadné porazit. Uštědřené zranění můžete blokovat obranou na akčních kartách.

Jakmile příšeru porazíte, akční karty odhodíte do odhazovacího balíčku, dolíznete si do 4 karet v ruce (pokud je to možné) a poraženou příšeru otočíte. Tak zjistíte, co jste z ní dostali. A takto pokračujete v bojích do té doby, než někdo poradí finální příšeru.



Některá z příšer vám dá zbraň, jiná zbroj (také akční karty i klíčeú a jelikož je možné mít u své postavy pouze jeden kus od zbroje/zbraně, je potřeba opravdu přemýšlet a vybírat kam zaútočíte. Aby vás kvůli malé chybě protihráč nepředběhnul.



ZÁVĚREM

Základní hru Karak zvládají děti už od útlého věku. Staví cesty, hází kostkami, využívají schopnosti postav a je tam mnohem větší prvek náhody. V tomto případě je ale potřeba tvořit komba z akčních karet a přemýšlet, co kdy jak nakombinovat, aby to vyšlo. Proto si troufám říct, že je tohle pro starší, školní, děti.

V pravidlech bylo několik nejasností. Opravená pravidla si můžete stáhnout na webu Albi. Tím, že většinou louskáme pravidla v partě minimálně 5 hráčů, tak jsem si nějakých nejasností vyloženě osobně nevšimla - aneb Karol má na všechno lidi :-D. Jo je tam špatný překlad třeba barvy karet klíčů ale to člověku hned dojde, jak to má být.

Abych pravdu řekla, tuhle karetní hru ráda vytáhnu jako rychlovku, u které nechci sedět hodinu a zároveň chci nějakou hrou vyplnit čas. Baví mě kombinovat karty a to jsem na podobný typ karetních her nikdy nebyla. Hra zabere zhruba půl hodiny ale záleží v jakém počtu hráčů hrajete a také v jakém věku hráčů hrajete. S dětmi to bude zhruba ta půl hodinka, možná i více ale v partě dospělých to bude karetní rychlovka.

Karak se mi začíná dostávat pod kůži, ach jo .. jestli jednou bude nějaký tričko, tak si ho snad opravdu koupim. Pokud tedy váháte, není o čem a pokud chcete něco kratšího, než základní hru Karak, tohle je zajímavá verze, která by vás mohla bavit třeba i o kus víc :-).

Pokud vás karetní hra Karak Goblin zaujala, najdete ji na eshopu Albi.cz přímo ZDE.


Cena: 314Kč (původně 349Kč)


Žádné komentáře:

Okomentovat