20. července 2017

PĚSTUJEME: Rýmovník

Řekla bych, že tuto rostlinku už budou všichni znát ale kdyby se náhodou našel někdo, kdo jí nezná, tak o ní něco málo (z toho co vím a co jsem vyzkoušela) sepíšu :-)

K Rýmovníku jsem přišla jak slepý k houslím. Chtěla jsem domu nějakou kytku, protože mi tu chybělo mít něco zelenýho, jenže já jsem na to levá a všechno mi hned odejde. Sháněla jsem něco nenáročnýho a dostala jsem tip na Rýmovník - že mi ho kamarádka namnoží, tak jsem kývla a od té doby na něm ujíždím :-D 

Mám ho zhruba rok a půl (asi? vůbec nevim :-D ) a roste jako blázen. Musim ho pravidelně zastřihávat, jinak je opravdu schopný obsadit celou kuchyň. Momentálně kvete, tak ho nechávám lézt z okna na bar, jinak bych mu ty křidélka přistřihla :-D

Přebytky se snažím darovat, protože je ho škoda jen tak vyhodit a v takovém množství ho neupotřebím. Nemám tucha za kolik se prodává ale roste fakt šíleně rychle, takže jsem ráda, když ho mám komu dát než abych ho vyhodila.

Mám ho ve dvou květináčích na parapetu v kuchyni a nijak zvlášť se o něj nestarám. Sem tam ho šmiknu, sem tam z něj použiju listy, sem tam ho zaliju. Je opravdu nenáročný a tím, že má listy doslova šťavnaté, jen tak neuschne.

Doporučuji ho každému začátečníkovi, který chce mít doma něco zeleného. Zvedne sebevědomí, že se člověk umí o něco postarat a pak si třeba troufne na něco náročnějšího :-D Rozrůstá se celoročně bez problémů, nepotřebuje žádnou zvláštní péči ani místo. V kuchyni máme věčně stín, jen na okno jde slunce, když zapadá.




K ČEMU SE POUŽÍVÁ

O bylinkách se vždy vědělo, že jsou silné a léčivé. Já se posledních několik let snažím léčit pouze bylinkami - mám s nici výborné zkušenosti. A Rýmovník je jednou z mých nejoblíbenějších.

Používá se převážně k léčbě nachlazení a rýmy. Měl by léčit horečnaté stavy, snižovat krevní tlak a cholesterol a údajně by měl hojit i drobná poranění - to ale nemám vyzkoušeno.

Je hodně aromatický. Stačí o něj jen škrtnout a už "načichnete".

Někde se píše, že k léčbě stačí tak jak je - prostě v květináči. Já mám ale zkušenost takovou, že mi zabere až, když ho použiju přímo (například do čaje).

Jeho výbornou vlastností je i to, že odpuzuje hmyz. Má takovou sílu, že to s hmyzáky buď sekne a nebo se k němu vůbec nepřiblíží - doporučuji ho proto mít v každé místnosti.




KAM S NÍM

  • Do čaje
  • Do kefíru z tibetských krystalů
  • Do smoothie
  • Do polévek
  • Do limonád
  • K masu
  • Vyrobit z něj sirup

Když jsem začala jakkoliv marodit (ať už rýma, zahlenění nebo pokašlávání), tak jsem si udělala půl litru zeleného čaje se třemi menšími listy rýmovníku a chia semínky (chia semínka dodají energii) - druhý den už to bylo mnohem lepší a třetí den bylo po nemoci.

Snadno a rychle ho namnožíte. Stačí jen kousek ustřihnout a dát do sklenice s vodou - rychle začne pouštět kořeny a pak už ho jen přesadíte nebo pošlete o dům dál.




Další zajímavé informace se můžete dočíst například zde - https://zdravezdravi.cz/bylinky/rymovnik-lecive-ucinky-pestovani :-)

4 komentáře:

  1. Máme z něj už několikerý sirup a moje děti ho milují.:-)
    Jo a viděla jsem ho prodávat za 50 korun a víc. My ho rozdáváme.:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Oooo dekuji za super radu, ted sem si ho dovezla od babicky a zkusim caj, od soboty mam silenou rýmu a vzpomněla jsem si na tebe a tvuj super blog kde jsi rymovnik zmiňovala!tak snad zafunguje :)))

    OdpovědětVymazat
  3. Bezva clanek! Je mozne udelat z rymovniku caj i detem? Pokud ano, od jakeho veku? Diky za pripadne info.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si netroufám říct věk. Klaudinka ho má na čuchačku a do čaje bych jí dala jeden malý lístek. Budou jí 4 roky.

      Vymazat