30. července 2017

ZDRAVÉ NÁKUPY: Červená čočka

Nedávno jsem psala článek o špaldové mouce, která u nás doma nesmí chybět. Další potravina, bez které doma nedáme ani ránu, je červená čočka, se kterou se v mých receptech také budete často setkávat. Zamiloval si jí i manžel a jinou už vůbec nepoužíváme.

Červená čočka má výhodu v tom, že nenadýmá, ale setkala jsem se s názory, kdy citlivější jedincům stejně způsobila zažívací potíže. Pokud by se u Vás problémy projevily, tak mrkněte, jestli jste nekoupili neloupanou (mohla by vadit slupka) a příště zkuste pořídit loupanou pulenou, která by opravdu nadýmat neměla (i když výjimky se najdou vždycky).

Já osobně čočku jako takovou nikdy neměla moc v lásce ale třeba čočkovou polévku jsem vždycky milovala a moc ráda si jí kolikrát udělám hezky "po staru".

Když jsme s manželem přešli na zdravější stravování a objevili jsme červenou čočku, tak jsme jí okamžitě propadli a opravdu jí dávám kamkoliv mě napadne - hlavně téměř do každé polévky :-) Nemá takovou tu typickou chuť jako klasická čočka a krásně se s ní dá zahušťovat.

Červenou čočku jsme do našeho jídelníčku zařadili často také z důvodu, že nechceme jíst pořád maso, které se dlouho tráví a neni dobré jíst ho často a už vůbec ne každý den - luštěniny ho svým složením dokáží krásně nahradit, protože jsou plné rostlinných bílkovin. Nejím fazole ani hrášek/hrách (výjma hrachové kaše), tak proto dávám všude možně právě červenou čočku.

Pro děti je vhodná zhruba kolem 8 měsíce věku, protože je nejlépe stravitelnou luštěninou a neměla by nadýmat.




ČERVENÁ ČOČKA OBSAHUJE

  • Rostlinné bílkoviny
  • Vlákninu
  • Vitamíny skupiny B
  • Kyselinu listovou
  • Draslík
  • Fosfor
  • Hořčík
  • Vápník
  • Zinek
  • Železo ...


POZITIVA ČERVENÉ ČOČKY

  • Snižuje hladinu cukru v krvi
  • Podporuje hubnutí
  • Upravuje práci střev (vhodná na zácpu)
  • Pomáhá v boji s vyšší hladinou cholesterolu



TYPY ČERVENÉ ČOČKY

  • Loupaná pulená/celá - hotová během 10-15 minut doslova na kaši
  • Neloupaná - ideální je namočit aspoň na 2 hodiny a pak vařit do změknutí cca 20 minut

Když jsem s čočkou začínala, tak jsem typy neodlišovala a jednou se mi nechtěla vůbec uvařit, trvalo to děsně dlouho a já nechápala v čem je problém. Pak jsem si všimla, že mám červenou čočku sice pulenou ale neloupanou a na zadní straně bylo doporučení namočit aspoň na 2 hodiny. Od té doby si dávám pozor na to, abych kupovala opravdu jen loupanou pulenou, která je během chvilky, že ani nemrknete.




POUŽITÍ

  • Do polévek
  • Na kyselo
  • Do karbanátků
  • Pomazánka
  • Na zahuštění
  • Mouka z červené čočky 

Pokud patříte mezi odpůrce luštěnin, tak věřte, že i Vám červená čočka zachutná :-)

2 komentáře:

  1. Musím souhlasit. Také jsem odpůrcem luštěnin, ale červenou čočku jsem si opravdu oblíbil. Nejlepší recept z ní je asi Indický dhal.

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek, za kterým bych moc ocenila spoustu receptů s červenu čočků, čím více, tím lépe.

    OdpovědětVymazat